ICT UNIE kritizuje způsob řízení eGovernmentu
ICT UNIE upozorňuje na dlouhodobě nízkou úroveň řízení a koordinace oblasti elektronizace veřejné správy v ČR.
Za nesprávnou považuje ICT UNIE tendenci oddělovat problematiku veřejné správy od „eVeřejné správy“ (eGovernment).
Problematické je například rozdělení odpovědnosti v rámci Ministerstva vnitra mezi dva náměstky či nahrazení více než rok nefunkční Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost (RVKIS) dvěma nově zřízenými orgány, a to Radou vlády pro veřejnou správu a Radou vlády pro informační společnost.
Jakákoli reforma veřejné správy se v současném světě rozhodně nemůže uskutečnit bez odpovídající podpory na straně ICT řešení, a proto je oddělení těchto dvou oblastí zásadní strategickou chybou.
ICT UNIE navrhuje:
- Spojit na ministerstvu vnitra opět odpovědnost za veřejnou správu a eGovernment pod kompetenci jednoho náměstka.
- Soustředit problematiku navrhované Rady vlády pro veřejnou správu a Rady vlády pro informační společnost do jednoho orgánu, který bude poradním orgánem jak pro koncepci a strategii změn veřejné správy, tak pro způsob realizace této koncepce a strategie prostřednictvím nástrojů eGovernmentu.
- Ustavit orgán pro řízení rozvoje eGovernmentu v celé veřejné správě.
Z dlouhodobého hlediska považuje ICT UNIE za nezbytné ustavení exekutivního orgánu s odpovědností a pravomocemi ředitele tuzemského eGovernmentu tak, jak se k němu poslední dobou přiklonily i některé další země.
V tomto směru ICT UNIE navrhuje:
- Zabezpečit institucionální stabilitu v oblasti řízení eGovernmentu ve veřejné správě, zejména ustavit exekutivní orgán ředitele eGovernmentu a na úrovni vlády (i v legislativě) jednoznačně stanovit kompetence a odpovědnosti příslušných subjektů v rámci eGovernmentu ČR, např. Ministerstvo vnitra, Ministerstvo financí, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Útvar hlavního architekta eGovernmentu, Správa základních registrů, Česká pošta, odštěpný závod ICT služby, Státní tiskárna cenin atd.
- Zajistit dlouhodobé financování ICT politiky státu, tj. vytvořit realistický finanční model pro financování ICT na léta 2014 – 2020 (až 2023) zohledňující evropské dotace, státní rozpočet, možné úvěrování a další finanční nástroje.
- Vytvořit standardy, pravidla a parametry výstavby, rozvoje a provozu eGovernmentu v odpovědnosti ředitele eGovernmentu.
- Začít budovat a prosazovat sdílené služby poskytované napříč resorty a přistoupit k rušení územní působnosti v oblasti jednotlivých agend.
ICT UNIE hodnotí pozitivně tendenci posledních měsíců spočívající v posilování interních IT oddělení některých resortů, a to zejména v oblasti strategických plánů a přípravy jejich realizace. Za předpoklad úspěchu ICT UNIE považuje úzké vazby na exekutivní orgán ředitele eGovernmentu.
ICT UNIE je připravena aktivně se podílet na realizaci těchto doporučení svou odbornou kompetencí a zdroji. Uvedené návrhy již prezentovala zástupcům Ministerstva vnitra.
Celý text dokumentu „Prohlášení ICT UNIE k současnému stavu řízení rozvoje eGovernmentu v ČR“ včetně jednotlivých doporučení je ke stažení ZDE.
Odpovědět na příspěvek