Jak to vidí Eva Kukolová?
„Jakmile však překročíš práh města, dýchne tu na tebe atmosféra: vše je zde upravené, v harmonickém řádu …
Těmito slovy popisuje město Nový Jičín jeden moravský poutník ještě na počátku 19. století a zdá se, že z jeho slov nebude třeba měnit nic ještě ani dnes.
Pravidelné náměstí nemá u nás obdoby a nalézt ve městě zjevnou nepravidelnost dá turistovi opravdovou práci.“
Na Městském úřadě Nový Jičín pracuje ve funkci vedoucího odboru informatiky vždy dobře naladěná Eva Kukolová. Právě jí jsme pokládali naše otázky.
1. Kolik zaměstnanců má Váš úřad, kolik máte informatiků a jak je rozsáhlý Váš informační systém?
Městský úřad sídlí ve třech budovách které jsou propojeny optikou.Má 164 zaměstnanců.V tomto čísle nejsou započítány další organizační složky jako např. městská policie, pečovatelská služba.Každý ze zaměstnanců má k dispozici PC, někteří díky koncepčním řešením ve veřejné správě musí mít k dispozici i počítače dva.Vždy s obavou očekávám další nařízení nadřízených orgánů, jestli nebude mít za důsledek další počítač na stole úředníka a třeba další oddělenou síť.
Na odboru informatiky pracuje celkem 5 lidí, z toho jeden má 50% pracovního úvazku vyčleněného na GIS.Jelikož si musíme zajišťovat i celou ekonomickou stránku odboru, má další pracovník pracovní úvazek rozčleněn na ekonomku odboru a webmastra.
Staráme se o 6 serverů, 3 operační systémy, 4 databázové systémy. V náplni odboru máme také zajišťování chodu telefonní ústředny, na jednání zastupitelstva obsluhu videotechniky.Na městském úřadě je v provozu ZIS, další menší aplikace které ZIS neřeší, nebo které byly na úřad dodány přes některé ministerstvo.
Samozřejmě se také staráme o zajištění chodu aplikací které se na úřad dostaly díky výkonu státní správy(např.Oknouze, OKdávky, IISSDE, Eliška ePASY atd.).Dále se náš odbor stará o mapový server a také vlastní mailserver.
2. Jaká je Vaše hlavní náplň a jaké realizujete nejvýznamnější projekty?
Naší hlavní náplní je zajištění bezproblémového chodu veškerého HW a SW na městském úřadě, rozvoj celého systému, zajištění prezentace města na webových stránkách, zajištění sdílení dat mezi jednotlivými složkami MěÚ sídlících po celém území města.
Velkým projektem který za náš odbor informatiky řeším je výstavba metropolitní sítě (optické páteře) na území celého města.Tato akce se realizuje díky získaným finančním prostředkům z EU.
3. Jak vnímáte podporu z vedení Vašeho úřadu, z kraje a od státu?
Tu nejbližší podporu, což je vedení úřadu vnímám velmi pozitivně.Ze strany kraje a státu žádnou podporu necítím
4. Jak vnímáte zrušení MIČR?
Přiznám se, že v tom nemám úplně vyhraněný názor.Spíše se obávám, že zrušením MI se už tak dlouho rozdělaná práce opět nedokončí…..
5. Považujete za prospěšnou novelu zákona č. 365/2000 Sb., resp. zákon 40/2007 Sb., o informačních systémech veřejné správy?
Vnímám ji tak jako všechna ostatní nařízení…opět musíte něco plnit, v nějakém přesně stanoveném čase, ale nikdo se neptá jak to uděláte a kolik Vás to stojí.
6. Kdy jste ve své práci narazili na nepřekonatelné legislativní překážky, které zabránily dobré věci, aby se podařila?
Nedotažení zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a zákona č. 496/2004 Sb., o elektronických podatelnách.
7. Který zákon byste novelizovali a v jakém smyslu?
Já osobně bych viděla jako nanejvýš vhodnou postupnou revizi všech platných zákonů v naší republice. Obávám se totiž, že je naše legislativa už tak propletená, že není možné se v ní bez problémů orientovat. V důsledku jsme pak všichni překvapeni komu se díky “dobrým“ zákonům co podařilo a jak se různých „děr“ v zákoně dá využít.
Co se týče mé profese rozhodně bych novelizovala zákon o elektronickém podpisu a elektronických podatelnách.Je smutné, že ani orgány veřejné správy mezi sebou nedokáží tuto komunikaci využívat a všechny instituce neustále vynakládají vysoké finanční prostředky za poštovné.
8. Co Vás v oblasti E-governmentu v ČR případně ve světě nejvíce potěšilo a naopak zklamalo?
E-government vnímám celkové jako velmi pozoruhodnou aktivitu která se snaží tu naši papírovou komunikaci posunout hodně kupředu.Příkladem mohou být ověřené výstupy z informačních systémů(katastr nemovitostí, obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík).Jako další pozitivum by mohly být výpisy rejstříku trestů.Jsem zastáncem myšlenky, kdy by občan měl opravdu co nejvíce informací , výpisů a svých žádostí vyřídit na jednom centrálním místě.
Zklamáním pro mne bývá příprava centrálních orgánů k nasazení nových projektů a s tím spojené mrhání finančními prostředky.
9. Co Vám při realizaci E-governmentu nejvíce chybí?
Konkrétně v zákoně postrádám jasná stanoviska k a) zohlednění možnosti časového razítka, b) dořešení archivace elektronických dokumentů když s ní zákon počítá, c) postupný proces náhrady klasických dokumentů za elektronickou dokumentaci (§41) .
Možná by přijetí zákona přeci jen měly předcházet nějaké analýzy (např. současného technicko-právního stavu).V tomto by pro nás mohla být velkým ponaučením e-podpisová kocovina. Zákon by měl být koncipován tak, aby dobře propojil minulost s budoucností a tak, aby přinesl co nejvíce výhod občanům a ne státu.
10. Co byste doporučili vládě, nástupcům MIČR a krajskému úřadu?
Omlouvám se, ale myslím si že já nejsem ta vhodná osoba která by měla něco radit nebo doporučovat těmto institucím. Tak jako já neznám jejich problémy, oni neznají naše. Jenom si myslím, že by se měli před schvalováním a implementací jednotlivých projektů více ptát na konkrétní praxi na úřadech .
11. S čím jste ve své práci nejvíce a nejméně spokojeni?
Když to vezmu od té druhé poloviny otázky, nejméně spokojena jsem s nedostatkem času.A co mi ještě neustále vadí, přesto že s lidmi na úřadě pracuji od roku 1992, tak ta formulace úředníka „já jsem nic neudělal, to ON, ten počítač”. Přenášení vlastních chyb na někoho kdo se nemůže bránit.
Spokojena? Z malých i větších úspěchů které život informatika na úřadě přináší.Jsem ráda že se nám podařilo získat finanční prostředky z EU a tím si postavit základ pro nabízení dalších služeb občanovi.Už se mi rodí v hlavě další projekt, který bychom chtěli v plánovacím období 2007-2013 přihlásit a ten by měl tyto služby zkvalitnit. No, uvidíme…
12. Jaké informační zdroje pro svoji práci nejčastěji využíváte?
Internet, literaturu, konference (ISSS)a komunikaci s kolegy informatiky.
13. Co byste doporučili zpravodajství ISVS.CZ?
Aby mu tato aktivita vydržela ještě dlouho.
Odpovědět na příspěvek