Elektronické trestní řízení (3. díl)
V dnešním dílu našeho seriálu o projektech elektronizace veřejné správy se budeme věnovat Elektronickému trestnímu řízení.
Cílem projektu je vybudovat informační systém, který bude splňovat potřeby policie v oblasti trestního a přestupkového řízení, ale i požadavky spolupracujících resortů a nadnárodních IS (např. Schengenský IS).
Celý projekt je založen na úvodní studii k jejímuž provedení dalo pokyn Policejní prezidium v roce 2007.
Zatím nedokončený materiál nese název „Úvodní studii integrovaného informačního systému Policie ČR pro oblast trestního a přestupkového řízení a souvisejících procesů“ (dále jen „Úvodní studie“).
Protože trestní řízení je proces odehrávající se napříč několika resorty, spolupracují na Úvodní studii, jejímž autorem je k tomuto účelu sestavená pracovní skupina společnosti ICZ, odborníci z Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti a Státních zastupitelství. Práce na Úvodní studii začaly 1. října 2007 a měly by být dokončeny v březnu 2009.
Nový integrovaný informační systém by měl efektivně implementovat služby podporující úkony a procesy trestního řízení a zajišťovat vyhledávání a zpracování informací, analytické činnosti, statistiky, řídící a kontrolní činnost orgánů PČR pro oblast trestního a přestupkového řízení.
Očekávané přínosy pro Policii ČR
Nezbytnou součástí elektronického soudního řízení je elektronický soudní spis. Vznik tzv. eSpisů by pro policii znamenal snadnější a levnější komunikaci a to jak vnitroresortní tak mimoresortní. Další výhodou by pak byla úspora práce při pořizování vstupních dat.
Transparentnosti by pak přispěla unifikace všech procesů trestního a přestupkového řízení, čímž by se navíc předcházelo chybám lidského faktoru (například zameškání termínů nevykonaní předepsaných procesů apod.) Informační systém elektronického soudního řízení by tak pracovníkům policie zároveň pomáhal a usnadňoval jim práci a zároveň by je kontroloval.
Kontrole výstupních informací se dnes věnují stovky policistů, kteří navíc mnohdy chybují, informační systém elektronického soudního řízení je schopen tyto úkoly plně převzít. Navíc automaticky vypracovává statistiky.
Očekávané přínosy pro soudce a státní zastupitele
Pro soudce a státní zástupce bude nejpodstatnější výhodou právě eSpis a elektronická komunikace s ostatními orgány činnými v trestním řízení.
Očekávání zadavatele projektu
Zadavatel, reprezentovaný pracovní skupinou, očekává odstranění těchto problémů spojených s užíváním stávajících informačních systémů:
- Většinou agendové řešení s mnohdy problematickými vazbami
- Vícenásobný výskyt týchž údajů (nejen vyšší pracnost při pořizování, ale i nižší míra aktuálnosti)
- Datové modely jsou vázány na aplikací, tudíž existuje několik různých datových modelů s různým významem či různým životním cyklem odpovídajících položek
- Každá aplikace řeší i svoje uložení dat a to za různá teritoria
- Při změně organizace nebo legislativy je změna IS náročný proces
Jaká vylepšení by měl nový Integrovaný informační systém přinést?
- Důkladnou podporu a integraci procesů v trestním a přestupkovém řízení a to v částech transakční (procesní), manažerského řízení, statistické i analytické
- Přechod od evidenčního přístupu k procesnímu řešení
- Otevřený (modulární) flexibilní systém (procesně i technologicky)
- Systémové řešení vazeb na okolí (s hlavním důrazem na resort Ministerstva spravedlnosti),
- Průkazná dokumentace přístupu k datům + implementované bezpečnostní procedury pro určitou oblast dat při nakládání s daty
- Zdokumentování použitého podkladu při předávání informací formou kopie elektronického dokumentu
- Jednotnou správu uživatelů a rolí
- Jednotné uplatňování bezpečnostní politiky (uzamknutí výsledné podoby dokumentu, autorizace a autentizace uživatelů)
- Po legislativní změně použití elektronického spisu
- Efektivnější postupy v trestním řízení
- Zvýšení kvality zpracovávaných informací, zvýšení dostupnosti požadovaných dat
- Umožnění zpracovávání utajovaných informací v IIS (asi až do stupně utajení „D“ – od úrovně okresu výše – zúžený okruh uživatelů),
- Zavedení sofistikovaných analytických metod vyhledávání, klasifikace a vyhodnocování dat (neúplné, dílčí, komplexní analytické dotazy, fulltextové, fonetické, příznakové prohledávání, komparace…)
- Umožnění vizualizace dat (vztahové, časové, geografické /prostorově lokální/ analýzy)
- Zjednodušení procesu spisové služby (evidování, předávání, odesílání, ukládání, archivace písemností a nakládání s nimi)
Shoda se standardy ISO
Firma ICZ a.s. garantuje, že studie odpovídá „Standardu informačních systémů veřejné správy 005/02.01 pro náležitosti životního cyklu informačního systému“, a rovněž mezinárodní normě ČSN ISO/IEC 12207 pro řízení primárních procesů v životním cyklu softwaru.
Časový harmonogram
Jak už jsme uvedli v úvodu článku Úvodní studie by měla být dokončena v březnu 2008. Pokud vše půjde podle plánu, mohl by být celý projekt realizován v letech 2011 – 2013. Pro překlenutí tohoto období počítá Policie ČR s implementací systému Evidence trestního řízení, který je již v pilotním provozu na útvarech a organizační článcích Policie ČR v celoplošném zkušebním provozu.
Slouží zejména k zajištění výkonu spisové služby. Jeho obsah v současnosti již neodpovídá názvu. Historicky tento systém vznikal jako nástroj pro evidenci a dokumentaci „bagatelní“ trestné činnosti realizované základními útvary Policie ČR ve zkráceném přípravném řízení v rámci okresu.
Za téměř pět let vývoje byl doplněn o řadu funkcionalit nesouvisejících bezprostředně s trestním řízením. Lze ho hodnotit jako pokus o integrovaný informační systém směřující k elektronizaci spisového materiálu v policii.
Díly seriálu
Informační systém pro podporu krizového řízení (1. díl)
Informační systém pro podporu vedení agendy živnostenského podnikání (2. díl)
Elektronické soudní řízení (3. díl)
Elektronická přestupková agenda (4. díl)
Národní digitální archív (5. díl)
Projekt Open source repository (6. díl)
Odpovědět na příspěvek