Informační systém pro podporu vedení agendy živnostenského podnikání (2. díl)
Druhý díl našeho seriálu o projektech elektronizace veřejné správy jsme se rozhodli věnovat Informačnímu systému pro podporu vedení agendy živnostenského podnikání.
Výkon státní správy v oblasti živnostenského podnikání zajišťuje celkem 242 živnostenských úřadů, které mají přes 2 000 uživatelů.
Ministerstvu průmyslu a obchodu ukládá zákon č. 57O/1991 Sb., o živnostenských úřadech povinnost vést Živnostenský rejstřík všech osob provozujících živnost. Naplnění této povinnosti je účelen Informačního systému pro podporu vedení agendy živnostenského podnikání (dále jen IS RŽP).
Mezi hlavní činnosti IS RŽP patří sjednocení administrativních procesů, sjednocení a konsolidace datové základny, propojení na další informačními systémy veřejné správy, poskytování informací veřejnosti prostřednictvím veřejného webového rozhraní a poskytování informací oprávněným uživatelům mimo systém živnostenských úřadů.
Jak IS RŽP funguje
IS RŽP řídí všechny procesy odehrávající se na Živnostenských úřadech pomocí vnitřního work-flow. Tím je podepřena snaha Ministerstva průmyslu a obchodu sjednotit výkon zákonem vymezené správní činnosti ŽÚ. Srdcem IS RŽP je datová centrála, v níž jsou soustředěna všechna data živnostenského registru a zároveň data potřebná k chodu informačního systému.
Koncová zařízení, na kterých pracují úředníci jednotlivých živnostenských úřadů, jsou běžná PC se čtečkou čipových karet. Pro přístup do systému je použito rozhraní běžných webových prohlížečů. Propojení koncových zařízení s centrální databází je zajištěno přes internet (zabezpečení zajišťuje protokol HTTPS).
Centrum je z důvodu zajištění bezpečnosti a vysoké spolehlivosti a dostupnosti rozděleno do dvou geograficky oddělených ale navzájem propojených lokalit, z nichž každá poskytuje kompletní rozsah služeb. Pro přihlášení do sytému využívají úředníci již zmíněnou čipovou kartu, která opravňuje přístup jen k informacím, které spadají do jejich kompetence.
IS RŽP komunikuje on-line nebo v krátkých intervalech s dalšími informačními systémy.
Jedná se o informační systémy Českého statistického úřadu (přidělování identifikačních čísel, předávání dat pro účely statistiky), Obchodního rejstříku vedeného Ministerstvem spravedlnosti (podklady pro zápis a informace o zápisech provedených do OR), Územně identifikačního registru vedeného Ministerstvem práce a sociálních věcí (ověřování správnosti adres, kontrola místní příslušnosti) a Centrálního registru obyvatel vedeného Ministerstvem vnitra (CRO).
V CRO je ověřována správnost údajů o osobách, které jsou podnikateli, odpovědnými zástupci, vedoucími organizační složky podniku nebo členy statutárních orgánů.
Samotní podnikatelé asi nejvíce ocení propojení živnostenského a trestního rejstříku, protože jim při ohlašování živnosti ušetří cestu na další úřad a i několika hodinové čekání. V současné době se připravuje propojení s dalšími informačními systémy jako jsou IS Všeobecné zdravotní pojišťovny či IS systém České správy sociálního zabezpečení, Úřadu práce nebo IS Daňové správy.
Součástí IS RŽP je také veřejnosti přístupný Živnostenský rejstřík obsahující všechny informace v rozsahu §60 odst. 3 živnostenského zákona. Informace je možné získat po vyplnění jednoduchého formuláře na internetové adrese www.rzp.cz. Informace získané z tohoto rejstříku mohou sloužit jako podklad k ověřenému výpisu.
Technologie IS RŽP
IS RŽP je provozován ve třech instancích – provozní systém (na této instanci běží ostrý provoz ), servisní systém (slouží k testování nových verzí aplikačního programového vybavení ) a školicí systém (slouží pro zajištění pravidelných školení uživatelů).
IS RŽP je rozčleněn do tří bezpečnostních zón (označených A, B a C), které se od sebe liší jak poskytovanými službami/funkcemi, tak obsahem databází těchto zón.
Centrální databáze je vybudována na technologii IBM (servery p570 LPAR), u koncových zařízení (PC) je třeba pouze běžný OS (Microsoft Windows nebo Linux) a webový prohlížeč (optimálně Mozilla/Firefox nebo MSIE). Jako databázový stroj je použit IBM Informix verze 10, jehož vlastnosti a výkon jsou optimální pro řešení rozsáhlých systémů.
Systém funguje od 1.4.2006, kdy byla ukončena migrace dat ze všech původních lokálně provozovaných systémů.
Díly seriálu
Informační systém pro podporu krizového řízení (1. díl)
Informační systém pro podporu vedení agendy živnostenského podnikání (2. díl)
Elektronické soudní řízení (3. díl)
Elektronická přestupková agenda (4. díl)
Odpovědět na příspěvek