Informační systém pro podporu krizového řízení (1. díl)
První díl našeho seriálu o projektech eGovernmnetu jsme se rozhodli věnovat Informačnímu systému pro podporu krizového řízení (dále jen ISKŘ).
Vybudováním ISKŘ tedy systému, který urychluje a pomáhá koordinovat reakci na krizovou událost, bylo na základě Zákona č. 240/2000 sb. o krizovém řízení, pověřeno Ministerstvo vnitra – Generální řediteství Hasičského záchraného sboru České republiky.
Cílem projektu je vytvořit informační systém umožňující potřebný rozsah funkcionalit, potřebných pro podporu krizového a havarijního řízení. Systém obstarává tři základní činnosti: zajišťuje informační a komunikační podporu pro uživatele systému (HZS ČR) a v případě nutnosti i pro externí uživatele (např. pracovníky místní samosprávy), dále automaticky vykonává rutinní úkoly a zjednodušuje administrativní práci.
Na základě již zmíněného zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení generální ředitelství HZS ČR předložilo Bezpečnostní radě státu návrh na výstavbu ISKŘ. Bezpečnostní rada státu návrh svým usnesením č. 43 ze dne 15. 3. 2005 vzala na vědomí a uložila generálnímu ředitelství HZS ČR návrh předat k projednání vládě, přičemž měly být vypracovány tři varianty řešení.
Rychle, jednodnuše a hlavně levně
Podle požadavku byly tedy připraveny tři varianty ISKŘ: komplexní, redukovaná a minimální. Rozdíly mezi jednotlivými návrhy byly jednak v rozsahu použitých funkcionalit a druhak v použité technologické platformě.
Komplexní řešení
Komplexní řešní úplně pokrývá všechny uživatelské požadavky definované v záměru výstavby, je provozované na optimální technologické platformě,
Redukované řešení
Redukované řešení pokrývá většinu uživatelských požadavků definovaných v záměru výstavby, je provozované na redukované technologické platformě, řeší cca. 2/3 komplexního řešení
Minimální řešení
pokrývá nezbytné uživatelské požadavky definované v záměru, je provozované na nezbytně nutné technologické platformě, řeší cca. 1/3 komplexního řešení.
Jak už to tak bývá vyhrála nejlevnější varianta, tedy minimální řešení. O tom rozhodla vláda usnesením č. 572 ze dne 11. 5. 2005. Za účelem vybudování ISKŘ byl 1. 9. 2005 zřízen výbor pro realizaci projektů ISKŘ.
Funkce ISKŘ
Metodika a plánování
- Příprava krizových plánů
- Řízení činnosti podle plánů
- Modelování a simulace
GIS a navigační systémy
- Vizualizace mimořádných událostí, zákresy
- Databáze klíčových subjektů
- Výběry – analýza relevantních dat
Podpůrné aplikace
- Systémy pro varování a vyrozumění
Technologické řešení ISKŘ
Pro řešení informačního systému pro krizové řešení byl zvolena technologická platforma společnosti IBM, kde se použité Blade servery vyznačují snadnou správou, relativně nízkou spotřebou energie, přijatelnými nároky na prostor, škálovatelností a vysokou dostupností. Jako operační systémy serverů byly zvoleny operační systémy RedHat LINUX Enterprise Server 4.0, které jsou rovněž certifikovaným řešení pro ORACLE produkty a vyznačují se vysokou stabilitou.
V systému ISKŘ byly jako databázové technologie použity produkty společnosti Oracle, jmenovitě Oracle 10g, geografická data pak uživatelům poskytují nástroje společnosti ESRI. Systém byl předán do zkušebního užívání na konci roku a v současné době by mělo být vypracováváno vyhodnocování prvních měsíců jeho provozu.
Díly seriálu
Informační systém pro podporu krizového řízení (1. díl)
Informační systém pro podporu vedení agendy živnostenského podnikání (2. díl)
Elektronické trestní řízení (3. díl)
Elektronická přestupková agenda (4. díl)
Odpovědět na příspěvek