Zaměří se úřady na procesní řízení a řízení jakosti?
Bezesporu většina úřadů nefunguje úplně efektivně a určitě je vždycky co zlepšovat. Premiér Topolánek vloni na konferenci ISSS sliboval, že se ODS po svém nástupu do vlády zaměří na procesy ve veřejné správě. Budeme se tedy těšit, jak to dopadne.
Fakt, že informační technologie samy o sobě nejsou samospasitelné a v tom nejhorším případě dokáží zakonzervovat neefektivní a špatnou organizaci práce, je zřejmý. Také proto se v posledních letech mnoho úřadů zaměřilo na procesní nebo personální analýzy a pokouší se svoje fungování zdokonalovat.
Čas ukáže, nakolik se premiérovi Topolánkovi a ministru vnitra Langrovi povede „delimitace“ Ministerstva informatiky a nakolik se jim podaří naplňovat sliby o procesní reorganizaci veřejné správy a efektivnějším zavádění informačních technologií. Mezinárodní norma ISO 9000 velmi jasně definuje procesní přístup i jakostní řízení. Připomeňme si s pomocí této normy, co to vlastně je procesní přístup a jak zní osm zásad managementu jakosti.
Procesní přístup
Za proces lze považovat jakoukoli činnost nebo soubor činností, které používají zdroje k přeměně vstupů na výstupy. Aby organizace fungovaly efektivně, musí identifikovat a řídit mnoho vzájemně souvisejících a vzájemně působících procesů. Výstup z jednoho procesu je často přímým vstupem do dalšího procesu. Systematická identifikace a management procesů používaných v organizaci a zejména vzájemné působení mezi těmito procesy se nazývá jako „procesní přístup“. Záměrem této mezinárodní normy je pobízet k příjímání procesního přístupu pro účely řízení organizace.
Zásady managementu jakosti
Úspěšné vedení a fungování organizace vyžaduje, aby byla nasměrována a řízena systematickým a průhledným způsobem. Úspěch může být výsledkem uplatňování a udržování systému managementu, který je navržen pro neustálé zlepšování výkonnosti, a to naplňováním potřeb všech zainteresovaných stran. Řízení organizace zahrnuje mimo jiné obory managementu i management jakostí.
Bylo identifikováno osm zásad managementu jakosti, které může vrcholové vedení používat pro vedení organizace ke zvýšené výkonnosti.
1) Zaměření zákazníka
Organizace jsou závislé na svých zákaznících, a proto mají porozumět současným a budoucím potřebám zákazníků, mají plnit jejich požadavky a snažit se překonávat jejich očekávání.
2) Vůdcovství
Vedoucí pracovníci prosazují jednotnost účelu a nasměrování organizace. Mají vytvářet a udržovat interní prostředí, v němž se mohou pracovníci plně zapojit při dosahování cílů organizace.
3) Zapojení pracovníků
Pracovníci na všech úrovních jsou živým prvkem organizace a jejich plné zapojení umožňuje využít jejich schopností ve prospěch organizace.
4) Procesní přístup
Požadovaného výsledku se dosáhne mnohem účinněji, jsou-li činnosti a související zdroje řízeny jako proces.
5) Systémový přístup k managementu
Identifikování, porozumění a řízení vzájemně souvisejících procesů jako systému přispívá k efektivnosti a účinnosti organizace při dosahování jejích cílů.
6) Neustálé zlepšování
Neustálé zlepšování celkové výkonnosti organizace má být trvalým cílem organizace.
7) Přístup k rozhodnutí zakládající se na faktech
Efektivní rozhodnutí jsou založena na analýze údajů a informací.
8) Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy
Organizace a její dodavatelé jsou vzájemně závislí a vzájemně prospěšný vztah zvyšuje schopnost obou vytvářet hodnotu. Těchto osm zásad managementu jakosti tvoří základ pro normy na systémy managementu jakosti v rámci souboru ISO 9000.“
Kudy vede cesta k efektivitě?
Tolik jasné a stručné definice z normy ČSN EN ISO 9000. Asi není nutné tuto normu hned na každém úřadě implementovat, ale je určitě třeba se na procesní přístupy a management jakosti soustředit a v rozumné míře kroky vedoucí ke zvýšení kvality začleňovat do vnitro-organizačních procesů.
Těšme se na desátý ročník konference ISSS, kde se snad dozvíme, jakým směrem se bude vláda ubírat v oblasti reformy veřejné správy a e-governmentu. Doufejme, že to bude správným směrem a že samospráva bude státní správu následovat.
Na stránkách konference ISSS je již aktualizovaný program letošního, již desátého ročníku.
Odpovědět na příspěvek