Vytváříme webové stránky města (1. díl)
Webové stránky obce, města či městské části mají svá specifika. V našem seriálu se zaměříme na obecně známé skutečnosti, legislativní požadavky a také právě na specifika obecních a městských webů.
V každém díle se budeme soustředit na konkrétní problémy, s nimiž se při vytváření a provozu webových stránek měst a obcí, případně i dalších subjektů veřejné správy můžeme setkat.
Začínáme
V dnešním článku, a také v několika navazujících dílech, se budeme podrobně zabývat problematikou vytváření webových stránek, zejména s ohledem na prezentaci měst a městských částí. Postupně se podíváme nejen na to, co vlastně dělá webové stránky něčím zajímavým a přitažlivým pro návštěvníky, ale i na problematiku redakčních systémů, zajímavých doplňků, vyhledávání, ergonomie ovládání stránek a tak dále.
Téma webových stránek může zajímat velmi čiroký okruh lidí – ať již jsou to informatici či weboví designéři, nebo manažeři (v případě městských úřadů pak starostové, tajemníci apod.) nebo třeba běžní návštěvníci webů, jako je tento. Budeme se samozřejmě snažit, aby byly články srozumitelné pro všechny skupiny čtenářů, a přes občasná zjednodušení se odborníci na danou problematiku nekroutili pobouřením, přesto některé články budou více zaměřeny na tu nebo onu skupinu čtenářů.
Webové stránky města
Webové stránky města či městské části mají svá specifika. Na jednu stranu je třeba zaujmout turisty a potenciální návštěvníky, kteří pravděpodobně hledají informace jak o památkách, tak o možnostech ubytování či sportovního vyžití. Na druhou stranu budou stránky (pokud možno často) navštěvovat obyvatelé města, kteří budou hledat především informace o dění ve městě i na radnici, a kteří budou chtít mít možnost určité interaktivity, ať již se jedná o diskuze s dalšími občany nebo o možnost pokládat dotazy přímo funkcionářům města (a také od nich získat kvalifikované odpovědi).
Co čekat od webových stránek?
Podíváme-li se na problém obecně, pak webové stránky vždy slouží k prezentaci jednotlivce, společnosti či organizace prostřednictvím internetu jako informačního kanálu – třeba jako reklama v televizi, jen trvalejšího charakteru. Vzhledem k tomu, že okruh potenciálních návštěvníků webových stránek je obvykle omezený, je záhodno, aby se uživatelé na web opět vraceli. K tomu je samozřejmě potřeba je nějak zaujmout. A tím se dostáváme k tomu, co dělá webové stránky úspěšnými:
- forma – tedy design stránek, grafické prvky, rozvržení důležitých bloků, ovládání webu
- obsah – bez pravdivého a aktuálního obsahu nelze dlouhodobě zaujmout ani se sebelepším designem
- systém – trochu v pozadí zůstává celý back-office příslušného webu, tedy nástroje, s jejichž pomocí je web spravován – přidávány nové články, upravovány a obnovovány články starší, systém, který též zajišťuje interaktivitu návštěvníků stránek s tvůrci jeho obsahu, a v neposlední řadě může nabízet další služby – syndikaci zpráv, vyhledávání apod.
Přestože design stránek je určitě to první, co návštěvníka zaujme, rozhodně dobrý design není tím, co na stránkách návštěvníka udrží, či přivede zpět příště – tím je především zajímavý obsah.
Na druhou stranu špatný design, a zejména nevhodné rozvržení funkčních bloků, kdy má návštěvník problém s orientací nebo s vyhledáním informací, které ho zajímají, jej snadno ihned odradí.
Úspěch webové prezentace tak závisí na vhodném spojení všech výše uvedených faktorů, nelze dost dobře jeden upřednostňovat před jiným.
S tím souvisí také problematika přístupnosti stránek (http://pristupnost.nawebu.cz) – abychom nevhodně vytvořenými stránkami neznemožnili jejich přečtení nějakým způsobem handicapovaným uživatelům. A nemusí se jednat o postižení fyzické, uživatel může mít třeba k dispozici omezený prohlížeč bez obrázků, interpretace skriptů nebo s malým rozlišením zobrazovací plochy (displeje).
Pokračování příště
V dalších dílech nově vznikajícího seriálu se podíváme na mnoho různých konkrétních oblastí, které se problematiky webových stránek týkají. Nejprve se podíváme na možnosti, výhody i slabé stránky redakčního systému, jakožto aplikace, která umožňuje spravovat často aktualizované webové stránky běžným uživatelům, později pak na různé doplňky webových stránek, jako třeba ankety, diskuze, komentáře k článkům či kalendář akcí.
Stranou nezůstanou ani odborná témata jako optimalizace stránek pro vyhledávače, statistiky a jejich zpracování, fulltextové vyhledávání atd.
Můžete se také vyjádřit v komentářích k článku a sdělit nám, jaké další související téma byste v seriálu rádi viděli, případně doplnit to, co bylo či bude řečeno, aby z vašich znalostí a zkušeností mohli těžit i ostatní čtenáři.
Díly seriálu:
- Vytváříme webové stránky města (1. díl)
- Vytváříme webové stránky pomocí redakčního systému (2. díl)
- Nebraňme uživatelům v získání informací (3. díl)
- Web musí být vidět (4. díl)
- Ankety na webu (5. díl)
- Komunikace s návštěvníky webu (6. díl)
- Jak se bránit komentářovému spamu (7. díl)
Odpovědět na příspěvek