Vláda přijala „jízdní řád“ přípravy základních registrů
Klíčový projekt eGovernmentu v České republice, tedy realizace základních registrů, má konečně jasnější obrysy. Ve středu 25. května kabinet schválil nařízení vlády, které stanovuje harmonogram pro naplnění registrů příslušnými údaji a zároveň také, jaká konkrétní opatření mají jednotlivé subjekty uskutečnit. Jednotlivé projekty základních registrů jsou spolufinancovány ze strukturálních fondů EU.
Základní registry by se měly stát bezpečnou a aktuální databází informací o občanech, státních i nestátních subjektech. Díky nim by se chování státu k obyvatelům mělo výrazně změnit. Pokud lidé jednou předloží jakýkoli údaj, prokazování jeho platnosti nebude již na nich, nýbrž na úřednících. Změnu provedenou na jakémkoli úřadě získají totiž z registrů v případě potřeby i další úřady, které mají k tomuto údaji přístup. V rámci základních registrů by mělo vzniknout šest projektů, které budou mít na starosti čtyři organizace. V rámci Informačního systému základních registrů budou čtyři základní registry fungovat. Ministerstvo vnitra se stane správcem Registru obyvatel (aktuální údaje o občanech České republiky a cizincích s platným povolením k pobytu nebo zahraničních vlastnících nemovitostí) a Registru práv a povinností (údaje o působnosti orgánů státní správy a právech a povinnostech jednotlivých osob). Registr osob bude mít na starosti Český statistický úřad. Budou v něm údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách a orgánech veřejné moci. O Registr územní identifikace, adres a nemovitostí se bude starat Český úřad zeměměřičský a katastrální. V něm se budou shromažďovat údaje o základních územních prvcích, např. území států, krajů, obcí, parcel či ulic apod. Posledním projektem je tzv. Převodník identifikátorů fyzických osob. Jeho správcem bude Úřad na ochranu osobních údajů. Je to klíčový projekt pro ochranu osobních údajů v registrech. Díky němu totiž nebude možné získat veškeré údaje o subjektu jen na základě znalosti rodného čísla. Harmonogram je rozdělen do čtyř na sebe navazujících etap. První etapa by měla být ukončena k 31. říjnu 2011. Během ní se bude ověřovat úplnost a správnost údajů v editorských systémech. V druhé etapě bude probíhat zápis editorskými systémy do základních registrů. Pro hlavní editorské systémy (základní registr obyvatel, základní registr územní identifikace, obchodní a živnostenský rejstřík) je datum ukončení přepisu stanoveno na 31. ledna 2012. Nejpozději do 31. března 2012 by pak měl být zápis hotový i u ostatních systémů. Ve třetí etapě dojde k připojení hlavních uživatelských systémů do systému základních registrů, ukončení do 3. dubna 2012, připojení ostatních uživatelských systémů by mělo proběhnout ve čtvrté etapě do 1. července 2012, tedy v den plánovaného spuštění ostrého provozu základních registrů. Podle vrchního ředitele sekce pro informatiku a eGovernment Jaroslava Mráze je přijetí harmonogramu pozitivním krokem pro všechny. Rozdělení do jednotlivých etap je totiž dle jeho názoru jasný návod, jak při implementaci postupovat, aby se stihl ostrý start provozu stanovený zákonem na 1. července 2011.
Zdroj: www.mvcr.cz
Odpovědět na příspěvek