Projekt Základních registrů dat (11.díl)
Dnešní díl našeho seriálu o projektech eGovernmentu jsme věnovali projektu Základních registrů veřejné správy.
Po přijetí zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů („eGovernment Act“), za účinnosti zákona č. 365/2000 Sb. o ISVS ve znění všech novel, bude tvořit další pilíř budovaného e-governmentu skupina zákonů, týkajících se tzv. základních registrů veřejné správy.
Je nutno vytvořit spolehlivou datovou základnu klíčových údajů užívaných v ISVS, tak aby OVM měly k dispozici správné údaje a veřejnost nebyla při jednání s OVM obtěžována opakovaným dokládáním stejných skutečností. K tomu je potřeba vytvořit legislativní předpoklady. Chystá se sada pěti zákonů o registrech veřejné správy, na něž budou navazovat prováděcí vyhlášky.
Mají být zavedeny čtyři základní registry veřejné správy: registr obyvatel (ROB), registr osob (ROS), registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN), registr práv a povinností (RPP).
Mnohé základní a často užívané údaje jsou v ISVS získávány, vedeny a aktualizovány samostatně bez ohledu na stejná data v jiných ISVS. Tato data jsou pak v různých ISVS vzájemně nekonzistentní, mají rozdílnou kvalitu z hlediska úplnosti, pravdivosti či aktuálnosti. Vícenásobné (multiplicitní) vedení „stejných“ dat je neekonomické. Data jsou vesměs ve stavu a struktuře, kdy je nelze jednoduše sdílet či přebírat. Existují technické i legislativní překážky k využívání dat z některých existujících registrů, zdrojů.
Veřejnost, občané, firmy musí opakovaně dokládat různé, a přitom na mnoha místech v ISVS již evidované, skutečnosti. Orgány veřejné moci (OVM) si tak verifikují data ve svých „lokálních“ IS, nebo kompenzují handicap, že si nemohou samy dálkovým přístupem jednoduše získat či ověřit potřebné údaje.
Důležitým krokem na cestě k nápravě by mělo být vytvoření základních registrů veřejné správy. Je nutné současný stav řešit, vytvořit odpovídající legislativu zakládající a podporující základní registry veřejné správy. Paralelně s tím probíhají analýzy současných registrů, vyhodnocují se postupy přebírání a slučování dat do „nových“ registrů, zkoumají se a plánují postupy verifikace a čištění dat, které budou převedeny do základních registrů veřejné správy.
Základní cíle zavedení základních registrů veřejné správy – referenční údaje
OVS již nebudou od občanů vyžadovat údaje, které budou vedeny v základních registrech.
Základní údaje pro ISVS budou vedeny v určeném základním registru, tj. na jednom místě, kde budou též pružně a bezpečně aktualizovány. Budou pro ostatní ISVS údaji referenčními.
Referenční údaj je jedinečný a důvěryhodný údaj, vedený v jednom ze základních registrů, který je určen ke sdílení v příslušných ISVS podle jednoznačně vymezených pravidel, jejichž dodržování též zajistí potřebnou úroveň zabezpečení dat.
Referenční údaje budou považovány za důvěryhodné a úřady již nebudou muset jejich správnost a platnost ověřovat. Každý referenční údaj bude mít zákonem stanovené editory, kteří budou odpovědní za nápravu zjištěných nepřesností v údajích.
Předáváním referenčních údajů do dalších ISVS bude dosažena jejich shoda v ISVS, tím bude odstraněna nekonzistence dat i časový nesoulad z hlediska aktualizace.
Bude usnadněna komunikace a spolupráce mezi ISVS, které budou stejná data využívat. Data budou určitě v souladu s IS o datových prvcích.
Zavedení základních registrů VS má zejména umožnit efektivní, mnohonásobné využívání již jednou pořízených dat, přispět ke zrychlení správních procesů, ke zjednodušení správy a údržby stávajících evidencí a IS OVM. To by mělo konečném důsledku přinést úsporu prostředků státního rozpočtu.
Je nutno mít na paměti, že převody, čistění a verifikace dat převáděných ze stávajících registrů a evidencí bude náročná na pečlivou práci i na finance. Zadarmo nebude ani zajištění trvalé dostupnosti dat základních registrů se zajištěním bezpečnosti, integrity, jakož i důvěrnosti neveřejné části dat.
Soustava základních registrů veřejné správy
Registr obyvatel (ROB) – obsahovat má základní identifikační a lokační údaje o všech státních občanech ČR, cizincích s povolením pobytu v ČR a občanech jiných států, vedených v základních registrech (azyl atd.) – tedy asi v obdobném rozsahu jako je dnes Informační systém evidence obyvatel podle zákona o evidenci obyvatel.
Registr osob (ROS) – obsahující identifikační a další základní údaje o všech podnikajících fyzických osobách, právnických osobách, organizačních složkách státu a organizačních složkách zahraničních právnických osob, tedy o všech ekonomických jednotkách s právní subjektivitou – všichni ti co mají přiděleno IČ (nebo IČO) – obdoba dnešního Registru ekonomických subjektů (RES) vedeném podle zákona o státní statistické službě Českým statistickým úřadem (do RES dnes přichází data z registru živnostenského podnikání a dalších evidencí)
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN) – obsahující základní identifikační a lokalizační údaje k územním prvkům, údaje o objektech v území a jejich vzájemné časové a územní vazby – v rámci něho mají být sjednoceny adresní části čtyř stávajících registrů: Informační systém katastru nemovitostí (ISKN), Údaje o adrese informačního systému evidence obyvatel (ISEO-ADR), Registr sčítacích obvodů (RSO) a Územně identifikační registr základních sídelních jednotek (UIR-ZSJ), Územně identifikační registr adres (UIR-ADR).
Registr práv a povinností (RPP) – uchovávající informace o právech a povinnostech obecně veřejnosti a OVM, tedy o právech a povinnostech obyvatel i osob; vychází se přitom z právních předpisů, podzákonných norem, samosprávných rozhodnutí, rozhodnutí orgánů veřejné moci a smluv, zakládajících určitá práva a povinnosti (gestor – MV ČR, spolupracují všechny ústřední správní úřady i orgány samosprávy).
Základní registry VS budou spolupracovat i mezi sebou, jako ucelený integrovaný systém.
Problém osobních údajů – každý úředník bude mít přístup pouze k osobním údajům potřebným pro výkon vlastní agendy.
Legislativní příprava
Vnikne soustava pěti zákonů o základních registrech. Půjde o nové zákony a patrně i o novely stávajících.
Napřed bude projednán „obecný“ zastřešující zákon o základních registrech, stanovující základní principy práce s registry, včetně uvedení základních pravidel sdílení dat resp. přístupu k datům základních registrů. Zákon zavede informační systém základních registrů, bude ustanovena komunikační vrstva pro základní registry. Předpokládaná účinnost obecného zákona o základních registrech byla od 1. ledna 2009, jinde je uváděna reálnější účinnost od 1.7.2009, jaká bude skutečnost bude záležet na rychlosti celého legislativního procesu.
Čtyři zákony o jednotlivých základních registrech – každý jednotlivý registr bude zřízen samostatným zákonem – buď novelizací stávajících příslušných zákonů, nebo zákonem novým. Vzhledem k těsné provázanosti mezi jednotlivými základními registry a nutné spolupráci je nezbytné, připravovat a projednávat všechny tyto čtyři zákony paralelně. Předpokládá se jejich účinnost od 1.1.2010.
Mají tedy být:
- Zákon o základních registrech,
- Zákon o registru obyvatel (ROB)
- Zákon o registru osob (ROS)
- Zákon o registru územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN)
- Zákon o registru práv a povinností (RPP)
Díly seriálu:
Informační systém pro podporu krizového řízení (1. díl)
Informační systém pro podporu vedení agendy živnostenského podnikání (2. díll)
Elektronické soudní řízení (3. díl)
Elektronická přestupková agenda (4. díl)
Národní digitální archív (5. díl)
Projekt Open source repository (6. díl)
Uplatnění zákona č. 365/2000 Sb. o ISVS (7. díl)
Příprava novely Zákona č. 106/1999 Sb. (8. díl)
ePodpis v souvislostech (9. díl)
Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (10. díl)
Projekt Základních registrů dat (11.díl)
Odpovědět na příspěvek