Projektu Czech POINT se daří. To ale je zatím všechno
Praha – Terminálů Czech POINT, tedy kontaktních míst veřejné správy, už je po celém Česku 6,5 tisíce.
Získávat výpisy ze základních registrů, bodového hodnocení řidiče nebo insolvenčního rejstříku, už mohou občané na více než pěti tisících pobočkách obecních a městských úřadů, na devíti stovkách pošt, ve dvaapadesáti kancelářích hospodářské komory, u téměř pěti stovek notářů a na vybraných zahraničních zastupitelstvích.
Za necelé čtyři roky, po které jsou kontaktní místa veřejné správy občanům k dispozici, už bylo vydáno více než 8,5 milionů ověřených výpisů.
Lze tedy říci, že si lidé Czech POINTy, na rozdíl od datových schránek a dalších projektů elektronizace veřejné správy, osvojili.
Ze statistik Ministerstva vnitra vyplývá, že největší zájem lidé projevují o výpisy z rejstříku trestů, katastru nemovitostí a obchodního rejstříku.
První vlaštovka nebo náhoda?
Fakt, že můžeme o projektu Czech POINT hovořit, jako o nejvydřenějším počinu veřejné správy v oblasti eGovernmentu za posledních několik let, potvrzuje v rozhovoru, zveřejněném na webu CFOWorld, člen legislativní rady vlády Vladimír Smejkal, který se mimo jiné specializuje na informační technologie.
Czech POINTy podle svých slov považuje za jeden z mála pevně ukotvených pilířů českého eGovernmentu.
„Realizace tohoto projektu je prvním krokem, který skutečně realizoval rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti,“ cituje CFO World Smejkala.
Druhým pilířem je pak podle něj tzv. eGovernment Act, který je celosvětově unikátní.
Xtý příslib do budoucna
Vyjma projektu kontaktních míst, ale rozvoj eGovernmentu stagnuje. Dokonce se zdá, jakoby se zastavil spolu s pádem Topolánkovy vlády. Vlít Egonovi (projektu elektronizace veřejné správy) novou krev do žil by snad mohla iniciativa Ministerstva vnitra, o nichž nás resort na svých stránkách před pár dny informoval.
Náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, legislativu a archivnictví Františka Vavera se prý na jednání se zástupci Svazu měst a obcí shodl na nutnosti vypracovat analýzu, na jejímž základě by pak měl v nejbližší době vzniknout návrh na optimalizaci agend veřejné správy.
Jinými slovy Ministerstvo vnitra na svém webu slíbilo, že v novém roce pohne i s projektem základních registrů a konečně přispěje k mnohokrát slibovanému omezení byrokracie. Tak uvidíme.
Zdroje:
Odpovědět na příspěvek