Proč chybí certifikáty profilů?
Všichni zadavatelé veřejných zakázek musí mít profil zadavatele, který musí být certifikovaný. Jak je možné, že některé nejsou?
Profil zadavatele je elektronický nástroj, který slouží k uveřejňování dokumentů souvisejících s veřejnými zakázkami. Jeho internetová adresa je zveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek. Systém je však příliš složitý, v současnosti podobných profilů existuje na 77, zakázky na nich na konci dubna zveřejňovalo 6400 zadavatelů. Zvažuje se proto vytvoření jednoho centrálního profilu, který by nejspíše spravovalo MMR.
Povinnost mít profil nebyla v zákoně o zadávání veřejných zakázek od počátku, ale vznikla jako nová povinnost v rámci boje s korupcí. Jenže zákonodárci vedeni bohulibou myšlenkou vylili z vaničky i dítě, aby ho hned vrátili zpět, ale potlučené.
I před účinností novely existovaly města a úřady, kteří něco jako profil zadavatele již dobrovolně provozovali. Někteří několik let. Právě u nich se zákonodárci inspirovali a dodali tomu pravidla. V čem je tedy problém?
Pravidla říkají tři důležité věci. Profil musí být certifikovaný, že se s ním nedá dodatečně manipulovat, výstup z profilu musí být do tabulkového editoru a zadavatel nesmí mít více než jeden profil – výjimka je, pokud využije elektronické tržiště, pak na tomto tržiště je zřízen druhý profil.
Obce, které již něco jako profil měly se tak dostaly do situace, že buď musely za nemalé peníze si nechat stávající řešení certifikovat nebo zanechat toho, co dosud dělaly a začít jako ostatní v novém profilu „certifikovaně“. Že tím vyhodí i několikaletou práci zákonodárce nezajímalo, přestože se inspirovali právě touto záslužnou prací. Některé obce hned nepochopily, že certifikaci potřebují a předčasně zajásaly, že nové znění zákona pro ně neznamená novou povinnost. Mýlily se.
No tak jakápak věda, založím si tedy nový certifikovaný profil. Ouha, ale to nesmím. Tak že bych vzal data ze stávajícího a celý jej přesunul do certifikovaného prostředí? Jenže to vlastně z pohledu certifikovaného profilu provádím nekalou činnost, dopisuji do něj informace zpětně, to žádný certifikovaný profil nedovolí, právě proto je přece certifikovaný, aby to nešlo, že.
Není divu, že i proto analýza společnosti Otidea ukázala, že na konci dubna mělo svůj profil na webech nesplňujících první nebo druhé kritérium 1235 zadavatelů. Jistě důvody jsou i jiné.
Nejjednodušší a nejlevnější způsob jak z toho ven je ten, že si vymyslím zakázku přes elektronické tržiště, založím si tam druhý profil a ten pak začnu využívat i pro ostatní zakázky. Užívání původního profilu ukončím, ale nesmím jej přestat uveřejňovat.
Zdroj: www.denik-obce.cz
Odpovědět na příspěvek