Problém ICT zakázek
Veřejné zakázky na dodávky informačních technologií jejich zadavatelé velmi často zruší dřív, než najdou vhodného dodavatele. Stává se to přibližně až v jedné třetině případů. Pokud nedojde ke zrušení výběrového řízení, musí dodavatelé počítat s nižší cenou za svou práci – v průměru až o 15 procent oproti očekávanému rozpočtu investora.
Menší objem zakázek a ještě jsou rušeny
Zakázky na dodávky informačních technologií představují přibližně pět procent celého objemu veřejných zakázek. V lednu až srpnu letošního roku jich státní sektor vypsal 555 za celkem 7,1 miliardy korun, což je oproti roku 2012 38% propad. Počet vypsaných veřejných zakázek vzrostl (o 38,8 procenta). Nicméně pokud při srovnání eliminujeme vliv změny zákona o veřejných zakázkách z dubna minulého roku, růst počtu zakázek dosáhl úrovně pouze 11,8 procenta.
Jak ukazuje nejnovější analýza Komory administrátorů veřejných zakázek, jedním z hlavních problémů je rovněž vysoký podíl zrušených zakázek, tj. zakázek, o které se společnosti ucházejí, investují náklady do přípravy svých nabídek, avšak zakázka je nakonec úplně zrušena. Podle nejnovějších údajů z Věstníku veřejných zakázek byla jen za období prvních osmi měsíců letošního roku zrušena téměř pětina vypsaných zakázek.
Co je Komora administrátorů veřejných zakázek?
Komora administrátorů veřejných zakázek (KAVZ) vznikla na podzim 2010 jako občanské sdružení spojením několika významných subjektů zabývajících se organizací zadávacích řízení a v poslední době odborníky tolik diskutovanou problematikou veřejných zakázek. Zakladatelé si dali za cíl nastavit přesné základy profesních, odborných a etických standardů, a stát se tak garantem kvality poskytování profesionálních služeb v oblasti administrace veřejných zakázek.
Nejedná se tedy o profesní komoru typu Lékařské komory, ale o dobrovolné sdružení.
Zdroj: KAVZ
Odpovědět na příspěvek