Portál veřejné správy – elektronická podání (7. díl)
Důležitou součástí Portálu veřejné správy (PVS) je aplikace nazvaná Podání, která slouží k elektronické komunikaci s orgány veřejné správy.
Pojďme se v dnešním dílu podrobně seznámit s fungováním této služby.
Služba Podání je součástí transakční části PVS. Elektronická podání občanů a organizací jsou však jen špičkou ledovce. Většina kapacity transakční části PVS je využita pro komunikaci uvnitř veřejné správy, tedy pro vzájemnou komunikaci mezi úřady.
Nicméně Podání je nezanedbatelnou součástí PVS a nezbytnou službou pro chod e-Governmentu v České republice. Lze říci, že Portál veřejné správy je vstupní branou do elektronické komunikace s orgány veřejné správy.
Při registraci je každému uživateli přidělen osobní identifikátor nebo digitální certifikát, který slouží k ověření totožnosti, lépe řečeno k autorizaci jeho požadavku. Po identifikaci může uživatel zasílat a dostávat formuláře od úřadů a to několika způsoby: přímo na stránkách PVS, na webových stránkách příslušných úřadů či prostřednictvím jiných programů (mzdový software apod.).
V současné době nabízí PVS tyto elektronické služby:
- Služby České správy sociálního zabezpečení
- Služby Ministerstva informatiky (ještě 31. července 2007 budí PVS dojem, že MIČR nezaniklo)
- Služby Ministerstva financí
- Služby Generálního ředitelství cel
- Ministerstvo dopravy
Služby v pilotním provozu:
Úřad vlády ČR – Informační systém o státní službě a platech
Ministerstvo informatiky – eFakturace
Připravované služby do pilotního a ostrého provozu:
Ministerstvo životního prostředí – Centrální ohlašovna znečištění
Služby České správy sociálního zabezpečení
Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) začala od 1. ledna 2004 na základě zákona č. 424/2004 Sb., přijímat Evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) od zaměstnavatelů elektronicky nebo na datových discích. Každý si rovněž může elektronicky zažádat o výpis z těchto evidenčních listů.
Dále ČSSZ nabízí možnosti přihlášení a odhlášení zaměstnanců k nemocenskému pojištění elektronickou formou a přehled o příjmech a výdajích OSVČ.
Služby Ministerstva informatiky
Přesto, že už je Ministerstvo informatiky nějaký ten pátek zrušeno, na PVS stále „visí“ informace o tom, jaké že služby nám může prostřednictvím portálu nabídnout. Jedná se o Roční výkaz o poštovních službách PS (MI)1-01 za rok 2006. Tak doufejme, že i tuto kompetenci úspěšně převzalo Ministerstvo vnitra.
Služby Ministerstva financí
Ministerstvo financí umožňuje podávat daňová přiznání v elektronické podobě v těchto případech:
- DPFDPA a DPFDPB – Daňové přiznání z příjmu fyzických osob typ A a B
- DPPDAP – Daňové přiznání z příjmu právnických osob
- DPHDAP – Přiznání k dani z přidané hodnoty
- DSLDAP – Daňové přiznání k dani silniční
- DNEDAP – Daňové přiznání k dani z nemovitostí
- RHLOZN – Oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám
- DADPIS – Obecná písemnost
Služby Generálního ředitelství cel
Generální ředitelství cel zajišťuje elektronickou cestou (prostřednictvím systému Celní správa – Intrastat) sběr dat pro statistiku obchodu se zbožím mezi členskými státy EU.
Služby Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy využívá elektronickou komunikaci při vyhodnocování testů uchazečů o řidičské oprávnění. Komisaři odesílají výsledky do centrály, kde jsou počítačem vyhodnoceny.
Jak se registrovat?
Než můžete využít jakékoliv služby e-podání na Portálu veřejné správy, je třeba se nejdříve zaregistrovat.
Zaregistrovat se lze buď jako občan, organizace nebo zástupce (právnické nebo fyzické osoby). Od typu uživatelské role se odvíjí i způsob identifikace, který od vás bude PVS vyžadovat. K identifikaci se používá buď osobní identifikátor (nižší zabezpečení), nebo certifikát (vyšší zabezpečení).
Osobní identifikátor
Osobní identifikátor je identifikátor uživatele, který umožňuje přístup k již zaregistrovaným a novým službám. V případě, že uživatel vlastní certifikát (vyšší úroveň zabezpečení), může jej použít namísto identifikátoru.
V případě, že se poprvé registrujete, obdržíte nejprve na Vámi zadanou adresu buď normální, nebo elektronickou poštou aktivační kód, který slouží pouze k ověření Vámi zadaných informací. Aktivační kód již nebudete v budoucnu potřebovat.
Po zadání aktivačního kódu získáte samotný identifikátor. Typicky jde o náhodně vygenerovaný řetězec znaků (např. 8CK3SA26U1G4). Od této chvíle můžete využívat identifikátor pro všechny služby transakční části PVS, vyjma služeb vyžadujících větší úroveň zabezpečení – certifikát.
Certifikát
Certifikát je datová struktura odpovídající standardu X.509 (vydávaná důvěryhodnou institucí na omezenou dobu) zajišťující mechanismus provázání veřejných a soukromých klíčů. Certifikáty byly vyvinuty za účelem šifrování dat a podepisování elektronických dokumentů. Používá se jako záruka Vaší identity a také k ochraně informací, které posíláte přes Internet.
Jednoduše řečeno, privátní a veřejný klíč k sobě musí pasovat. Privátní klíč je uložen ve Vašem počítači (popřípadě na přenosném disku) a je chráněn heslem nebo kódem. Certifikáty získáte od důvěryhodných Certifikačních autorit (na omezenou dobu).
Vlastní registrace
Pro registraci občana a organizace není certifikát třeba, a tak stačí získat osobní identifikátor. V případě, že se chcete registrovat jako zástupce (právnické nebo fyzické osoby), budete certifikát v některých případech potřebovat. K tomu je třeba stáhnout si certifikát z www.micr.cz postupovat podle návodu a přihlásit se alespoň k jedné službě, poté obdržíte aktivační kód, po jehož zadání získáte vlastní identifikační kód, s jehož pomocí se budete přihlašovat do systému.
V případě, že máte zájem využívat e-podání na PVS jak v osobním, tak v pracovním životě (budete zastupovat fyzickou nebo právnickou osobu), budete si muset vytvořit dvě uživatelské role. Role zástupce většinou vyžaduje certifikát, který musíte získat před zahájením registrace.
Zabezpečení
Portál veřejné správy používá k zabezpečení přenášených dat kromě již zmíněných osobních identifikátorů a certifikátů také zabezpečené připojení, což znamená, že všechny informace, které pošlete a přijmete, jsou přenášeny přes 128-bitové zabezpečené připojení (SSL). Dalším bezpečnostním prvkem je šifrování. Na PVS se dozvíme, že k šifrování je „v souladu s nejvyššími standardy“, o které se jedná, se ale nedozvíme.
Závěr
Služba elektronického podávání se rozvíjí poměrně slibně a dá se říci, že pokud někdo vyloženě hledá způsob, jak podat například daňové přiznání elektronickou formou a dozví se o PVS, zbytek už je poměrně snadný. K tomu přispívá přehledá nápověda. Problém je jinde. Je jím mizivá informovanost občanů o tom, že něco jako transakční část Portálu veřejné správy vůbec existuje.
A tak je sice pěkné, když máme fungující portál umožňující komunikovat s úřady elektronicky, ale když o tom nikdo neví, nebude ani nikdo komunikovat. Vinu můžeme zčásti přiřknout předchozím vládám, které nedokázaly dostatečně prodat své zboží a na elektronické služby občany upozornit. Vinu ale v neposlední řadě nesou samotné úřady, které nejsou schopny svým zákazníkům vysvětlit výhody e-komunikace, čímž by usnadnily život oběma stranám. To se dá jednoduše vysvětlit tím, že samotní úředníci v mnoha případech nejsou dostatečně informačně gramotní, a tak v podstatě nemají co vysvětlovat.
Proto si je třeba uvědomit, že e-Government nelze stavět pouze na technice, ale je třeba vyškolit a připravit i státní zaměstnance, kteří za vším budou stát.
Současná vláda se postavila čelem k problému malé informovanosti obyvatelstva, když vytvořila mediálně atraktivního EGONa a velmi pokrokově působící terminály Czech POINT. Uvidíme, jestli se pod mediální bublinou skutečně skrývají projekty, jenž do sebe budou dokonale zapadat a vytvoří tak spolu s PVS jednotný e-Government.
Díly seriálu:
Portál veřejné správy – K čemu je nebo může být? (1. díl)
Portál veřejné správy – Jak je to ve světě? (2. díl)
Portál veřejné správy – Co nabízí cizincům? (3. díl)
Portál veřejné správy – Transakční a informační část (4. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace s pohledu občana (5. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace z pohledu podnikatele a cizince (6. díl)
Portál veřejné správy – Elektronická podání (7. díl)
Portál veřejné správy – Jak prezentuje Českou republiku? (8. díl)
Odpovědět na příspěvek