Opencard: Jakou má budoucnost?
Budoucnost Opencard včera opět řešili zástupci hlavního města Prahy spolu se zástupci společnosti eMoney Group, která má provoz systému Opencard na starosti.
Letošním prosincem uplyne doba, na kterou byl servis zajišťován a tak se zástupci obou organizací snažili dohodnout na dalším postupu. Bohužel se nic konkrétního nedořešilo a další jednání je odloženo až na 8. ledna, kdy by se měly probrat podrobněji různé varianty, které společnost EMS zatím jen nastínila.
Provoz a fungování karet tak bude do uzavření nějaké konkrétnější dohody záviset pouze na gentlemanské dohodě obou smluvních stran.
Kromě zachování současného stavu je ve hře i dočasný přechod na papírové karty, či např. komercializace karty tak, aby přestala být ztrátová a sama si na sebe vydělala. Konkrétnější plány ale zatím známy nejsou.
Několik vyjádření účastníků
„Ano, společnost eMoneyGroup bude nadále zajišťovat chod systému Opencard bez smluvního zajištění, ale věříme v gentlemanskou dohodu učiněnou s hlavním městem Prahou,“ řekl Martin Opatrný z EMS.
„Já si myslím, že lidé mohou zatím klidně jezdit tak, jak jezdí doteď, nic se nemění,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).
„Praha uvažuje o všech možných variantách. Je potřeba je přehodnotit, zejména s odborníky, a pak vyhodnotit i finančně. Jsou některé právní nároky EMS, které je nutné brát v potaz. Je to komplexní rozhodování, které nemůžeme učinit za dva dny. Bylo by to nerozumné,“ popsala Krnáčová.
Za Opencard soud zpřísnil trest
Pražský vrchní soud zpřísnil trest bývalému řediteli odboru informatiky magistrátu Ivanu Seyčkovi. Podle obžaloby zvýhodnil při tomto projektu firmu Haguess. Nedodržel prý zákon o veřejných zakázkách a omezil přístup ostatním účastníkům.
Původně měl dostat jen podmínku. Vrchní soud se rozhodl poslat jej do vězení na 3 a půl roku a uložil mu pětiletý zákaz činnosti v orgánech rozhodujících o nakládání s veřejnými prostředky.
Dalším potrestaným je Jiří Chytil, šéf hodnotící komise, který odešel s podmínkou za to, že nevymáhal smluvní pokutu za opožděné plnění smlouvy, čímž prý způsobil škodu za 3 miliony korun.
Brno i Liberec na to jdou jinak
V Liberci tento nápad již testují, v Brně se na to chystají od nového roku.
Přímo ve vozech veřejné dopravy budou nainstalovány čtečky bezkontaktních platebních karet, které umožní rychlé a pohodlné placení.V Brně bude pro pilotní provoz vybráno 16 autobusů.
„Každé použití bezkontaktní karty generuje jednorázový záznam srovnatelný s elektronickým podpisem, který potvrdí danou transakci. Pro další použití je však bezcenný. Dopravci navíc nebudou znát skutečné číslo karty, ale číslo náhradní, které nelze využít pro placení například na internetu,“ popsal koordinátor pracovní skupiny Martin Procházka.
„Dlužnou částku bude vymáhat banka cestujícího a nikoliv dopravce. Už během cesty bude navíc karta ověřena u vydavatele, a tak v případě nedostatku financí či jiných problémů bude karta zařazena na seznam zakázaných karet pro veřejnou dopravu,“ doplnil Procházka.
Nakolik bude tento systém spolehlivý a využívaný, se uvidí v příštím roce. Nápad je to ale určitě dobrý.
Zdroje:
- O budoucnosti Opencard se nerozhodlo, papírové kupony zůstávají ve hře
- Soud úředníkovi zpřísnil trest za Opencard, tři obžalované osvobodil
- Platební karta poslouží jako jízdenka, od nového roku i v Brně
Odpovědět na příspěvek