Od 1. července 2012 dojde k zásadní změně ve fungování veřejné správy
Na konferenci eGovernment v Mikulově, nad kterou převzal záštitu ministr vnitra Jan Kubice, vystoupilo Ministerstvo vnitra s ústředním tématem Základních registrů. Tento projekt představilo jako prostředek k efektivnímu získávání a ověřování dat, zjednodušení přístupu k údajům a zkrácení procesů ve veřejné správě.
Spuštění Základních registrů se plánuje na 1. července 2012 a podle ředitele odboru veřejné správy Ministerstva vnitra Roberta Ledvinky půjde o významný milník jak pro občany, tak pro celou veřejnou správu. Díky této bezpečné a aktuální databázi se podle něj významně zjednoduší a urychlí komunikace mezi úřady a občany nebo firmami. Ti totiž nebudou muset stále dokola obíhat úřady, shánět data a předkládat všude nespočet vyplněných formulářů s téměř stejnými údaji. Jednou doložený údaj bude totiž zanesen do registrů a v případě, že nebude nikým zpochybněn, úředníci jej automaticky budou považovat za správný a tudíž platný. Dalším vstřícným krokem směrem k občanům je tedy i to, že správnost již jednou doložených údajů bude mít povinnost dokládat stát, nikoli občan sám. Úředníci již nebudou muset pochybovat nad validitou získaných údajů, vést si vlastní evidence a udržovat je aktuální a nově nebudou smět přenášet povinnosti prokazovat referenční data na občana. Výjimka je povolena pouze v případě, že požadovaná data v registrech obsažená nebudou, nebo budou označena jako nesprávná, tedy zpochybněná. Data budou prostě a efektivně získávána z jednoho místa základních registrů a agendových informačních systémů, což v konečném důsledku zrychlí proces vyřízení žádosti a sníží byrokratickou zátěž úřadů. Změnu provedenou na jednom úřadě získají z registrů i ostatní úřady, které mají k údajům přístup. Není ovšem pravda, že by se kterýkoli úředník mohl dostat k jakémukoli údaji. Dostane se pouze k těm, ke kterým má na základě zákonného zmocnění přístup. Dalším nezanedbatelným plusem zavedení registrů je tedy také odstranění případných duplicit a neaktuálnosti údajů. V současné době je pro naši veřejnou správu charakteristická roztříštěnost, nejednotnost a multiplicita dat ve všech klíčových databázích veřejné správy. Občan musí při svém jednání s úřady veškeré informace opakovaně dokládat, pro výkon veřejné moci nejsou k dispozici vždy spolehlivé údaje a není možné sdílet údaje zanesené v současných evidencích. To vše by se v červenci příštího roku mělo stát minulostí. Transparentnost Základních registrů má být zajištěna především tím, že daný subjekt bude mít právo zpochybnit jakýkoli údaj o něm vedený. Bude mít právo na informaci, kdo a kdy údaje o něm používal nebo aktualizoval. Tuto informaci získá buď výpisem na kontaktním místě Czech POINT, nebo na žádost do datové schránky. Realizátoři všech registrů jsou již vybráni a probíhá jejich příprava přesně podle vládou schváleného harmonogramu. Veškeré projekty jsou financovány ze strukturálních fondů Evropské unie.
Zdroj: www.mvcr.cz
Odpovědět na příspěvek