Nejste vlastníkem datové schránky? Nevadí!
I přesto, že nejste vlastníkem datové schránky, soudy Vám i tak budou doručovat elektronicky, a to přes Českou poštu, která Vám pošle odkaz na místo, ze kterého si můžete stáhnout elektronický originál jejich rozhodnutí. Dokonce, pro informaci dostanete i jeho nepodepsanou papírovou podobu.
Teprve nedávno resort justice představil veřejnosti CEPR, neboli centrální elektronický platební styk. Jde o vůbec jeden z prvních projevů postupující elektronizace slibující poměrně významné dopady jak na fungování justice samotné, tak i na způsob doručování jejich výstupů směrem k širší veřejnosti, která s mocí úřední přichází do styku.
Podstata změny tkví v tom, že soudy chtějí přejít na elektronický způsob svého fungování, od něhož si slibují především efektivitu, výrazné zrychlení nebo úplnou automatizaci rutinních činností, které v současnosti zatěžují mnohdy více, než rozhodování samotné. Samozřejmě, vše má svůj čas, a ani elektronický způsob fungování se tomu nevyhne.
Pojďme si nyní blíže nastínit nejsložitější změny, týkající se elektronického fungování.
Nejvíce složitý bude zřejmě přechod od dosavadních listinných spisů ke spisům čistě elektronickým, rovněž i k jejich elektronickému zpracování. Pokud uvážíme, že soudy budou elektronicky fungovat a produkovat své výstupy v elektronické formě, jakým způsobem je budou doručovat těm, kterých se týkají?
V podstatě jde o polovičatě jasnou odpověď. Vlastník datové schránky dostane příslušný výstup v elektronické formě. V současné době jsou jimi právnické osoby, zapsané v obchodním rejstříku, a od poloviny letošního roku to budou všichni advokáti.
Co ale bude s těmi, kteří datovou schránku zkrátka nemají, resp. mít nemusejí? Jde hlavně o fyzické osoby podnikající nebo nepodnikající. V úvahu by připadala nějaká forma autorizované konverze – soud by převedl elektronický originál dokumentu do listinné podoby skrze autorizovanou konverzi a tento listinný dokument by pak poslal příslušnému příjemci běžnou listovní zásilkou. K tomu by stačila autorizovaná konverze z moc úřední, kterou mohou provádět orgány veřejné moci v rámci své působnosti. Výhoda spočívá v tom, že listinný dokument, vzniklý autorizovanou konverzí, by měl stejnou právní relevanci jako originál elektronický.
Na závěr je nutno si připomenout, že platební rozkazy jsou první agendou, na které resort justice začal zkoušet jak čistě elektronické spisy, tak i zde popisovaný způsob doručování skrze hybridní poštu. Od počátku letošního roku bylo vše testováno na 5 pilotních soudech (Krajský soud v Plni, okresních soudech v Jablonci nad Nisou, Hradci Králové a Ostravě, a na obvodním soudu pro Prahu 9). Podle Ministerstva spravedlnosti ČR byl test úspěšný, proto by tedy agenda platebních rozkazů měla být postupně převáděna do elektronické formy i na dalších soudech.
Zdroj: www.lupa.cz
Odpovědět na příspěvek