ISSS 2007: Portál veřejné správy chystá přestavbu informativní části
Na konferenci ISSS 2007 v Hradci Králové vystoupila v rámci přednáškového bloku věnovaného Portálu veřejné správy Eva Kubátová z MIČR a představila plánované změny informativní části Portálu veřejné správy.
Portál má dvě funkce: transakční a informativní. Transakční část Portálu slouží k výměně dat či informací a je určena jak institucím (největším odběratelem těchto služeb je zatím Česká správa soc. zabezpečení), tak občanům – umožňuje jednotný přístup ke zprovozněným elektronickým službám. Informativní část je naproti tomu určena výhradně občanům, právnickým osobám nebo cizincům majícím co dočinění s českými úřady.
V současné podobě z roku 2000 nabízí tato část Portálu tři hlavní služby :
1) Adresář úřadů ČR: V této sekci má občan možnost vyhledávání dle regionů, druhu úřadu nebo činnosti, kterou vykonává. Na každý úřad jsou k dispozici kontakty a vždy je uvedeno, kdo garantuje správnost všech zobrazených informací. Po nalezení hledaného úřadu má občan možnost nalézt jeho adresu na mapě.
2) Zákony: Zde by měli být k dispozici všechny konsolidovaná znění účinných zákonů.
3) Životní situace: Sekce životní situace je rozdělena na podrubriky: občan, cizinec a právnická osoba. Po kliknutí na jednu z nich dostanete na výběr životní situace, se kterými Portál veřejné správy počítá.
Symbolem změn na Portálu se stal přejmenování informativní části na část prezentační.
Co je třeba zlepšit a jak toho dosáhnout?
Inovace PVS stojí na dvou pilířích:
1) na zefektivnění vyhledávání
2) na novém pohledu na životní situace
Podle Evy Kubátové není informativní část portálu dost přehledná. Ovládání je příliš složité pro začátečníka a málo hodnotné pro pokročilého uživatele. To by se mělo zlepšit vytvořením dvou uživatelských rolí. Uživatel si bude moci vybrat mezi úrovní „začátečník“ a „pokročilý“.
Změny by se měla dočkat i sekce životní situace. Stávající podoba je podle Kubátové příliš „úřednická“. Po zvolení jedné z kategorií (občana, cizince nebo právnické osoby) a konkrétní životní situace se vám totiž na monitoru objeví strohý, laikům nic neříkající formulář. Zde se rozhodli tvůrci Portálu veřejné správy použít zcela nový přístup. Sekce by měla být nazvána „Co mám dělat, když…?“ a měla by občana přívětivě a srozumitelně informovat o jeho právech a povinnostech v dané situaci.
Vylepšení je chystáno i pro vyhledávání v rámci samotného Portálu i mimo něj. Na místo vyhledávání na základě klíčového slova či vyhledávacího formuláře bude použita technologie govsearch.cz (integrované vyhledávání v internetovém obsahu zdrojů veřejné správy). Nově přibude možnost individuálního monitoringu Portálu veřejné správy.
Podle Evy Kubátové se pracuje i na zvětšení bezpečnosti přenosu informací a na zjednodušení redakčního systému.
Odpovědět na příspěvek