Reklama na Portál veřejné správy – vyhozené peníze? Ne!
Dne 21. ledna se tak i stalo.
Předmětem soutěže je seznámit s existencí portálu a adresou www.portal.gov.cz veřejnost České republiky (uživatelé internetu ve všech regionech, ať už s pravidelným nebo nepravidelným přístupem k internetu zahrnující občany, podnikatele, zaměstnance státní správy a samosprávy), zvýšit návštěvnost portálu a adresy www.portal.gov.cz, zapojit do práce s portálem úřady státní správy a samosprávy a vytvořit logo tohoto projektu.
Kromě strohých agenturních zpráv se okamžitě vyrojily i zprávy kritické, jako například poznámka s nadpisem Ministerstvo informatiky vyhodí deset miliónů za propagaci, na konci které ovšem autor mimořádně nelogicky dodává, že "… to nechce dopředu odsuzovat".
Jde tedy skutečně o předem vyhozené peníze nebo investici do budoucnosti, které se propojení úředního světa elektronickou cestou bezesporu týká?.
Portál funguje od října 2003 a do dnešních dnů jej navštívilo přibližně 1,7 milionů lidí. Podle statistik návštěvníci nejvíce využívali vyhledávání adres úřadů, zákonů a rady jak jednat v konkrétních životních situacích. Kromě již zmíněných informací nabízí web například vyhledávání v katastru nemovitostí, v obchodním rejstříku či využití některých daňových přiznání.
Oproti těmto nesporným kladům stojí výtky webdesignerů, ale i chyby postřehnutelné laikem. Přesto nemám pocit, že by se jednalo o natolik zbytečný počin, že by si nezasloužil placenou propagaci na určité slušné úrovni.
Jistě, většina informací je dostupná i na jiných adresách, na stránkách jednotlivých úřadů a dalších institucí, avšak Portál veřejné správy tyto informace zastřešuje a nabízí na jednom místě, byť mohou být námitky jakým způsobem. I bez masivní reklamy web navštívilo nemálo statisíců uživatelů. Pomineme-li návštěvnost zábavných serverů, nejedná se o číslo nijak nízké.
Portál vznikal s využitím řady projektů samosprávy a státní správy a nepředpokládám, že by do budoucna byla vazba s těmito institucemi zrušena. Základní povědomí o Portálu ovšem existuje jen u poměrně malého procenta případných zdrojů informací a i zde vidím možnost účinně zapůsobit právě reklamní kampaní.
Mimo vazby Portál – veřejná správa zde ale existuje hlavní cílová skupina, kterou jsou sami občané. V komentáři o sobě samém Portál říká, že „…jeho smyslem je pomoci občanům v orientaci a komunikaci s úřady veřejné správy“. Onen občan však v záplavě obrovského množství všemožných „zábavných“ adres těžko zjistí, že existuje cosi, co mu už v současné době skýtá možnost lépe využít práci úřadů. Cestou k lepšímu využití je především informovanost. Zatímco na některé servery vídáme denně reklamu v televizích a posloucháme ji z rádií, možnost dovědět se o Portálu veřejné správy byla dosud až na výjimky pouze z relativně úzce zaměřených informačních zdrojů. Přitom styk s úřední mašinérií je něco, čemu se nevyhne snad žádný z nás, pokud se ovšem prozřetelně (snad) nenechá prohlásit nesvéprávným.
Shrneme-li si pár základních údajů, vyjde nám několik faktů:
- S úřady zkrátka jednat musím, ač chceme nebo ne, ať to bude více či méně
- Doba poštovních holubů je již za námi (chovatelé prominou) a elektronická cesta se ukazuje jako jednou z nejefektivnějších cest již možná poměrně blízké budoucnosti
- I přes veškerou kritiku je v současnosti Portál veřejné správy jedním z mála zdrojů, které mapují a nabízejí poměrně značné množství informací pro styk se státní správou i samosprávou
- Reklama je dnes naprosto běžným způsobem upozornění nejen v komerční sféře a tak není důvod, proč by neměla být využívána i státní správou
Otázku tedy nevidím v tom, zdali reklamu na Portál ano či ne, ale v tom, jakou formou.
S kritikou této formy ovšem bude lépe počkat na výsledky a hlavně realizaci právě probíhající veřejné soutěže.
Odkazy
Odpovědět na příspěvek