Informatika potřebuje větší zastání v PSP ČR
V rámci mého působení na půdě Poslanecké sněmovny se mi společně s kolegy podařilo iniciovat založení podvýboru pro informační společnost, informační gramotnost a informační technologie. Účelem podvýboru bylo vytvoření jakési „protiváhy“ na půdě sněmovny vůči Ministerstvu informatiky ČR.
Po nadcházejících volbách, které věřím, že pro ODS budou úspěšné, bude potřeba vytvořit silnější platformu pro oblast informačních technologií. Současně je potřeba integrovat roztříštěnost působnosti stávajících výborů, resp. podvýborů, které se oblastí informatiky zčásti věnují, ale plně nepokrývají celou problematiku. Mým cíle po volbách je prosadit zřízení významnějšího orgánu na půdě Poslanecké sněmovny ve formě výboru, pracovně nazvaného „Výbor pro rozvoj a podporu informační společnosti a informačních technologií“.. Ten by se měl věnovat výhradně informačním technologiím a informační společnosti jako celku. V tomto článku jsem se pokusil popsat v základních konturách rozsah jeho působnosti a funkce.
Obecně se dá říci, že se výbor bude věnovat nástrojům, tedy zejména informačním technologiím, které podporují rozvoj informační společnosti. Informatika se stává důležitou součástí běžného života nás všech a je tedy nutné tuto problematiku plně zakomponovat do legislativy České Republiky. V současnosti jsou jedni z největších producentů návrhů zákonů pro oblast informační společnosti resorty Ministerstva informatiky a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. I přesto, že není zcela jisté, zda Ministerstvo informatiky bude zachováno ve své podobě, či zda bude transformováno do jiné, kompetentnější pozice, je již dnes zcela zřejmé, že bude potřeba vytvořit i na půdě Poslanecké sněmovny PČR nástroj pro podporu legislativního procesu.
Stejně tak by úkolem výboru byla reflexe na směrnice Evropské unie v oblasti informatiky a informační společnosti. Výbor by mohl například vytvořit zázemí pro europoslance při projednávání některých nových bodů spojených s oblastí informatiky na půdě Europarlamentu. Výbor by měl být také proaktivní ve tvorbě vlastních návrhů novel nebo zákonů podporující oblasti, které budou zmíněny dále. Aby byla zachována odbornost a plný kontakt s aktuálním děním na poli IT, výbor by také mohl vytvořit stálou odbornou skupinu složenou ze zástupců veřejných i komerčních subjektů.
Jak jsem již zmiňoval, v současnosti existují v Poslanecké sněmovně tři podvýbory, které se v různé míře věnují problematice informačních technologií nebo informační společnosti a to nejen v obecné rovině, ale specializují se i na jednotlivé oblasti (např. podvýbor pro síťová odvětví, podvýbor pro informační systémy ve veřejné správě nebo podvýbor pro informační společnost). Nový výbor by mohl tyto podvýbory nahradit a současně by měl mít působnost v následujících oblastech:
a) podpora rozvoje informační společnosti
Informační společnost je možno chápat jakou soubor všech prvků informačních technologií využívaných v běžném životě občana a státu. Tímto globálním pohledem se bude výbor zabývat jako partner budoucího vládního centrálního úřadu pro informatiku.
b) informační gramotnost
Neopomenutelnou součástí informatiky je rozvoj informační gramotnosti. Jak jsem již dříve uváděl, právě informační technologie se stávají nedílnou součástí našeho života, a dostávají se na úroveň běžně požadované gramotnosti – čtení, počítání a psaní. Výbor pro podporu a rozvoj informační společnosti a informačních technologií se bude aktivně věnovat podpoře a implementaci informačních technologií do vzdělávání a to ve spolupráci s Výborem pro výzkum, vzdělání, kulturu a tělovýchovu mládeže.
Neopomenutelnou součástí informatiky je rozvoj informační gramotnosti. Jak jsem již dříve uváděl, právě informační technologie se stávají nedílnou součástí našeho života, a dostávají se na úroveň běžně požadované gramotnosti – čtení, počítání a psaní. Výbor pro podporu a rozvoj informační společnosti a informačních technologií se bude aktivně věnovat podpoře a implementaci informačních technologií do vzdělávání a to ve spolupráci s Výborem pro výzkum, vzdělání, kulturu a tělovýchovu mládeže.
V této oblasti je největším producentem návrhů zákonů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, které ve své organizační struktuře má odbor Státní informační politiky ve vzdělávání, dále Ministerstvo informatiky, které se snaží o rozvoj informační gramotnosti zejména v oblasti rozvoje zaměstnanců veřejné správy a samozřejmě další resorty. Nicméně v rámci legislativních úprav je informační gramotnost nebo její rozvoj málo zakotven. Úkolem výboru bude tento nedostatek postupně odstranit a podpořit projekty rozšiřující informační gramotnost obyvatelstva České republiky.
c) informační a komunikační technologie
To, co bylo již výše napsáno se neustále dotýká toho základního a tím jsou samotné nástroje, informační a komunikační technologie. Cílem výboru by měla být aktivní legislativní podpora v oblasti rozvoje broadbandu, elektronického obchodu, elektronického podpisu, informačních systémů veřejné správy, softwarových patentů atd. Tato zmíněná problematika se dotýká všech makroekonomický sektorů a bude potřeba se na ni dívat globálně a ne pouze s dílčími záměry.
To, co bylo již výše napsáno se neustále dotýká toho základního a tím jsou samotné nástroje, informační a komunikační technologie. Cílem výboru by měla být aktivní legislativní podpora v oblasti rozvoje broadbandu, elektronického obchodu, elektronického podpisu, informačních systémů veřejné správy, softwarových patentů atd. Tato zmíněná problematika se dotýká všech makroekonomický sektorů a bude potřeba se na ni dívat globálně a ne pouze s dílčími záměry.
d) e-government
Do oblasti e-governmentu spadá zejména část dotýkající se rozvoje zázemí informačních technologií v sektoru veřejné správy a zjednodušení procesů komunikace občanů a firem s veřejnou správou. Výbor by měl v této oblasti úzce spolupracovat s Výborem pro veřejnou správu, který zajišťuje zejména „metodickou“, legislativní a také informatickou část fungování veřejné správy. Zástupci zmíněného výboru by měli být členy výboru pro podporu a rozvoj informační společnosti a informačních technologií.
e) informatika v Evropském pojetí
Další důležitou částí informační společnosti je rozvoj užití ICT podle strategií Evropské Unie, zejména Evropské komise. Strategie jako jsou Lisabonská strategie, eEurope, projekty IDABC a další budou impulsem pro aktivní činnost výboru, tvorbu návrhů zákonů slaďující legislativu Evropské Unie s legislativou České republiky, resp. podporující zmiňované strategie.
Všechny výše uvedené oblasti jsou de facto ucelenými částmi a mohli by tak mít status podvýborů.
Tento článek je základní idejí, která bude rozpracována do větších detailů a předložena ve formě bodu na prvním jednání nové poslanecké reprezentace v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Věřím, že se podaří pro tento záměr získat většinu.
20.4.2006
Zbyněk Novotný
Zdroj: www.zbyneknovotny.cz
Odpovědět na příspěvek