eStat a týdeník Euro hodnotily český eGovernment „10 let poté“
Na webu eStatu bylo zveřejněno hodnocení již 10 let trvajícího budování eGovernmentu v České republice.
Právě tak dlouhá doba totiž uplynula od chvíle, kdy česká vláda eGovernment oficiálně zahrnula do svého programového prohlášení.
Od roku 1998 tedy každá vláda uznávala, že je eGovernment účinným prostředkem k zefektivnění fungování veřejné správy a více či méně přispívala k jeho rozvoji.
Nicméně situace v ČR není zdaleka tak růžová, jak by se z výše zmíněného mohlo zdát. Jak uvádějí autoři hodnotící zprávy (eStat a týdeník Euro) eGovernment je prostředek, nikoliv cíl.
Pokud se ho podaří implementovat dobře, dojde k zefektivnění procesů v rámci veřejné správy a poklesu úředníků. V opačném případě může elektronizace celý byrokratický aparát ještě více paralyzovat a vytvořit totální chaos.
Problémem České republiky jsou zejména zastaralé procesy ve veřejné správě, které nedoznaly téměř žádných změn za posledních 40 let.
Za posledních 7 let vzrost počet úředníků o 67 %
Pokud bychom hodnotili zefektivňování veřejné správy podle počtu úředníků, museli bychom změny stavů za posledních 7 let shledat jako přinejmenším znepokojující. V roce 2000 pracovalo ve veřejné správě 175 tisíc zaměstnanců. V roce 2007 počet úředníků vzrostl již na 293 tisíc. Jistou útěchou nám může být alespoň fakt, že v roce 2006 to bylo toto číslo ještě o 5 tisíc vyšší.
Raketový nárůst lze částečně omluvit vstupem České republiky do Evropské unie, protože stoupl počet agend, které je nutné vést. Přesto jde o varovné číslo, dokazující, že obrovské finanční prostředky vynaložené na ICT ve veřejné správě nepřinesly požadovaný výsledek a reforma veřejné správy nebyla dotažena do konce.
V rámci EU připadá České republice v počtu úředníků na jednoho obyvatele až 21. místo, což není nijak lichotivé, zvláště vezmeme-li v úvahu, že ze států, kteří jsou za námi (Lucembursko, Polsko, Slovensko a Lotyšsko) investujeme do rozvoje ICT nejvíce. Přitom Estonsko, které je za Rakouskem na druhém místě investuje do ICT pouze o 12 % více.
eStat a Euro vidí dvě roviny problému
Autoři „vysvědčení“ za posledních 10 let budování eGovernmentu vidí dva základní rozdíly v postupu, který byl zvolen u nás a v cestě, kterou si zvolily v tomto ohledu nejúspěšnější státy EU: Rakousko a Estonsko.
Za prvé chyba je v tom, že ČR se snažila aplikovat moderní technologie na staré neefektivní postupy, což vedlo k ještě většímu zmatku. Za druhé chybí nadresortní orgán, který by celý postup koordinoval a kontroloval. Současná vláda sice ustavila Radu pro informační společnost, která měla plnit právě tyto úkoly – ta to však zatím nedokázala.
Nezbývá než se poučit z chyb
V současné době jsme v situaci, kdy můžeme od EU čekat nemalou finanční pomoc, určenou právě na rozvoj eGovernmentu a reformu veřejné správy. Kam se bude český eGovernment ubírat v příštích letech bude záležet právě na tom, zda efektivně využijeme přidělené peníze.
Celou hodnotící zprávu včetně statistik naleznete zde.
Zdroj: www.eStat.cz
Odpovědět na příspěvek