Důsledky eGovernment Actu v kostce
Od 1. 7. mají orgány veřejné moci a právnické osoby používat datové schránky. Pojďme si tedy zopakovat, jak by měla tato forma elektronické komunikace vypadat v praxi.
Zákon o eGovernmentu zavádí dvě klíčové věci, které výrazným způsobem ovlivní všechny procesy ve veřejné správě – tou první je zavedení datových schránek, tou druhou pak schopnost podávat v elektronické podobě veškeré přílohy, které v současné době musejí být na papíře.
Každému orgánu veřejné správy tak na základě Zákona č. 300/2008 Sb., vzniká povinnost provozovat datovou schránku, jako místo do něhož se ve smyslu správního řádu a ostatních předpisů dá zcela oficiálně podat jakýkoli dokument.
Jednou z věcí, kterou se bude datová schránka odlišovat od stávajících elektronických podatelen, je možnost oficiálního elektronického podání dokumentu neopatřeného elektronickým podpisem. To znamená, že se k těm dvěma klasickým způsobům podání (přes poštu a do podatelny) přidává třetí způsob v podobě podání do datové schránky.
Lze tedy říci, že datové schránky jsou nadstavbou elektronických podatelen, protože elektronické podatelny byly do značné míry ponechány na vůli veřejné správě, hlavně pokud se týká jejich využívání. Především proto, že všechna podání jsou typicky provázána s řadou příloh, které je dokládají, nebylo v praxi možné přes elektronickou podatelnu téměř nic podat.
Další novinkou, kterou tzv. eGovernment Act zavádí, je povinnost orgánů veřejné správy dokumenty podané do datové schránky přijmout a co navíc, zavádí povinnost orgánů veřejné správy v případech, kdy má klient zřízenou datovou schránku, tímto způsobem také doručovat.
V praxi to znamená, že všem právnickým osobám povinně v okamžiku zřízení datové schránky, která jim přísluší ze zákona, bude muset veřejná správa doručovat elektronicky, a to včetně ostatních úřadů a organizací veřejné správy.
Cílem a očekávaným dopadem Zákona č. 300/2008 Sb., je skokové navýšení počtu elektronických transakcí mezi veřejnou správou a jejími klienty. Elektronická komunikace by se tak měla stát nejvíce využívanou formou výměny dokumentů a již by nemělo jít jen o „zábavu několika nadšenců“.
Druhým velice důležitým důsledkem tohoto zákona je, že každý občan nebo každá organizace má právo žádat (s několika málo výjimkami) konverzi jakéhokoli dokumentu do elektronické podoby a vlastně zkonstruovat celé elektronické podání včetně všech příloh.
Zdroj: www.vsol.obce.cz
Odpovědět na příspěvek