Portál veřejné správy – transakční a informační část (4. díl)
V dnešním dílu našeho seriálu se blíže seznámíme s transakční a informační částí Portálu veřejné správy.
Zajímat nás bude PVS jak z pohledu občana, tak z pohledu podnikatele.
Transakční část, jak již bylo řečeno v minulých dílech našeho seriálu, PVS je rozdělena na dvě části: informativní a transakční.
Protože jde o dvě samostatné a poměrně rozsáhlé funkce portálu, rozhodli jsme se věnovat jim jeden z dílů našeho seriálu.
Informační část
Pokud si otevřete stránku www.portal.gov, dostanete se automaticky na informační část portálu. Informační část poskytuje obecné informace o České republice jako takové, o úřadu prezidenta, vlády a obsahuje odkazy na stránky jednotlivých ministerstev. Pokud hledáte jiný úřad, můžete ho nalézt postupným klikáním na mapu ČR rozdělenou podle krajů. V případě, že víte jakou instituci hledáte, můžete ji nalézt jednoduše, přes vyhledávač.
Úřady v krajích a jsou dále členěny na okresní, úřady obcí s rozšířenou působností a obce s pověřeným obecním úřadem. Pokud hledáte jiný úřad, naleznete jej v sekci „Úřady se sidlem… (v příslušeném kraji). U každého úřadu jsou k dispozici základní informace, kontakt a adresa.
Portál veřejné správy poskytuje také informace o Evropské unii. Kromě definice EU zde naleznete také odkazy na portály ostatních členských zemí, všechny oficiální české stránky věnované EU a všechny oficiální stránky Evropské unie.
Výše zmiňované části portálu jsou stálé a není třeba je příliš aktualizovat. Naopak sekce „Novinky z veřejné správy,“ „Povinně zveřejňované informace“ a „Novinky na portálu veřejné správy“ jsou aktualizovány každý den. V „Novinkách na PVS“ se objevuje vše podstatné, co se událo ve veřejné sektoru.
Novinky jsou umístěny ve středu úvodní stránky portálu, takže návštěvník, který sleduje PVS každý den, zjistí velmi rychle zda se událo něco co ho zajímá. Tuto výhodu zmiňuji záměrně, protože zdaleka není pravidlem stránek veřejné správy.
Sekce „Povinně zveřejňované informace“ je v podstatě to samé jako „Novinky z veřejné správy.“ Uživateli, který hledá informace je ve většině případů jedno zda byla daná věc na portálu zveřejněna povinně nebo dobrovolně. Co ho asi zajímat bude je, že bude muset hledat aktuální informace na dvou místech.
Co lze najít v „Novinkách na portal.gov.cz“ je zřejmé. Jde většinou o nově poskytované služby či informace nebo změny v uspořádání portálu.
Uživatelské role
To, co dělá z Portálu veřejné správy něco jiného než seznam kontaktů na úřady, jsou právě uživatelské role. Návštěvník má možnost zvolit uživatelskou roli občana, podnikatele nebo cizince. Tomu jak může PVS posloužit cizincům jsme se podrobně věnovali v minulém dílu (Portál veřejné správy – Co nabízí cizincům ?). Dnes se seznámíme s rolemi občana a podnikatele.
Uživatelská role občana
Jednoduše řečeno tato sekce nabízí alternativu k vyhledávání podle klíčového slova nebo s pomocí mapy. Zde můžete vyhledávat podle tématu resp. podle povahy věci (problému), kterou chcete vyřešit.
Na výběr má uživatel v roli občana tyto témata:
- „Rodina“
- „Občan-Obec-Stát-EU“
- „Bydlení“
- „Zaměstnání“
- „Doprava a cestování“
- „Vzdělávání, věda, kultura“
- „Zdraví“
- „Životní prostředí“
Každý z těchto tématických celků obsahuje dvě až čtyři konkrétnější témata. U méně obsáhlých témat je pouze souvislý text. U těch obsáhlejších jsou většinou články k tématu, dále příslušné zákony, instituce a případně další specifické informace.
Uživatelská role podnikatele
Uživatelská role podnikatele funguje, stejně jako role občana s tím, že témata jsou následující:
- „Podnikatelská činnost“
- „Dotace, podpůrné programy“
- „Veřejné zakázky“
- „Právo a finance“
- „Rozvoj podnikání“
- „Daňový systém“
- „Pracovně právní vztahy“
- „Informace o tržním prostředí“
Oproti roli občana jsou v roli podnikatele zobrazovány odkazy a stručný obsah článků publikovaných na portálu www.bussinesinfo.cz.
Životní situace
Sekce nazvaná „Životní situace“ má občanům, podnikatelům nebo cizincům pomoci nalézt způsob jak řešit životní situaci v souvislosti s úřady. To znamená: má informovat o tom jak a kde co zařídit, případně co je k tomu potřeba. Životní situace, se kterými vám PVS může pomoci neustále přibývají.
V uživatelské roli občana jsou na výběr tyto situace:
- Bydlení
- Cestování
- Doprava
- Finance
- Kultura
- Obrana a bezpečnost
- Občan a stát
- Příroda a zemědělství
- Rodina
- Vzdělání, věda a výzkum
- Zaměstnání
- Zdraví
V uživatelské roli podnikatele jsou na výběr tyto situace:
- Bezpečnost práce
- Dražby
- Finance
- Hospodářská soutěž
- Katastr nemovitostí
- Obory
- Ochrana průmyslového vlastnictví
- Živnostníci
V informativní části je možné nalézt i plné znění všech zákonů platných v České republice.
Transakční část
Transakční část portálu má, stejně jako ta informační, dvě funkce. První funkcí je elektronické podávání, které slouží pro registraci uživatelů, kteří chtějí využívat elektronické služby poskytované veřejnou správou v České republice.
Pokud se občan nebo podnikatel úspěšně registruje, získá možnost elektronicky odesílat a přijímat formuláře z úřadů veřejné správy s využitím identifikátoru uživatele (elektronického podpisu) nebo s využitím digitálního certifikátu
Druhou funkcí transakční části Portálu veřejné správy je zprostředkovávání komunikace mezi institucemi veřejné správy, vedení databází a distribuce dat. Výhodám využití této služby je věnován náš článek zde.
V dalším dílu seriálu se podíváme blíže na sekci „Životní situace“.
Díly seriálu:
Portál veřejné správy – K čemu je nebo může být? (1. díl)
Portál veřejné správy – Jak je to ve světě? (2. díl)
Portál veřejné správy – Co nabízí cizincům? (3. díl)
Portál veřejné správy – Transakční a informační část (4. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace s pohledu občana (5. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace z pohledu podnikatele a cizince (6. díl)
Portál veřejné správy – Elektronická podání (7. díl)
Portál veřejné správy – Jak prezentuje Českou republiku? (8. díl)
Podívejte se také na naší sekci věnovanou Portálu veřejné správy.
Odpovědět na příspěvek