Portál veřejné správy – k čemu je nebo může být? (1. díl)
V minulém roce jsme se celkovému popisu Portálu veřejné správy věnovali v sekci ISVS praxe v článku Portál veřejné správy.
Letos se pokusíme tuto "elektronickou bránu do světa veřejné správy" podrobněji rozebrat.
Dnes začínáme nový seriál o Portálu veřejné správy prvním dílem.
V tomto článku si nejprve připomeneme hlavní důvody vzniku portálu, jeho úkoly, cílové skupiny a stručně popíšeme obsah jednotlivých rubrik.
V dalších dílech se budeme podrobněji věnovat jednotlivým částem portálu. Zaměříme se zejména na informační zdroje portálu, aktualizací publikovaných informací a odpovědnost za ně. Kromě podrobnějšího popisu jednotlivých služeb portálu pro Vás připravujeme v příštím díle i jeho srovnání s podobnými portály v zemích EU.
O co tu vlastně jde?
Portál veřejné správy (PVS) je elektronická brána do veřejné správy. Vznikl na základě zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS. Hlavním smyslem portálu je usnadnit občanům a firmám orientaci (informační část) a komunikaci (transakční část) s úřady veřejné správy.
PVS má dvě základní funkce :
- Informační
- Transakční
Informační část portálu
V informační části portálu naleznete novinky z veřejné správy a ze samotného portálu. Dále jsou zde k dispozici obecné informace o České republice. Pokud chcete konkrétnější informace, máte na výběr z následujících rubrik:
- Adresář
- Zákony
- Životní situace
Adresář
Rubrika nazvaná adresář je vlastně seznam jednotlivých orgánů veřejné správy a správních měst a obcí. Kromě důležitých informací je zde možné dohledat i některé zajímavosti. Jedná se o informace jako např. – první písemná zmínka o obci, nadmořská výška, průměrný věk apod. Zdrojem těchto informací je Český statistický úřad. Kromě toho informační část portálu obsahuje obecné informace o České republice.
Zákony
Tato část portálu je určena především laické veřejnosti. Cílem je zpřístupnění platné legislativy České republiky a Evropské unie. Zákony jsou zde volně ke stažení.
Životní situace
Tato sekce, slouží k usnadnění každodenního života občanů, cizinců a podnikatelů. Je to obdoba sekcí „Co mám dělat když…?“, které jsou běžné na stránkách měst a obcí. V Životních situacích jsou obsaženy metodické návody pro komunikaci s úřady, dále rady co, kde a jak vyřídit popřípadě, co k tomu budete potřebovat, kolik to bude stát atd.
Mapové služby
Mapové služby jsou vstupní branou k územně vázaným informacím. Kromě těchto sekcí je možno v informační části PVS dohledat seznam veřejných zakázek či si přečíst Obchodní věstník.
Transakční část
Transakční část PVS slouží k elektronické komunikaci (el. podávání) mezi občany resp. firmami s orgány veřejné správy, ale i ke komunikaci v rámci veřejné správy (mezi jednotlivými úřady).
Hlavním cílem transakční části je umožnit vyřízení co nejširšího okruhu agend elektronickou cestou, kdy občan nebo firma nemusí podávat klasické papírové formuláře či výkazy, ale mohou tyto informace předávat orgánům veřejné správy elektronickou cestou.
Stačí to? Nepotřebujeme ještě něco víc?
Na portálu bylo bezesporu odvedeno mnoho užitečné práce, kterou vykonalo ministerstvo informatiky i dodavatelé služeb pro tvorbu a provoz portálu. Stálo to mnoho času i peněz. Ale je to skutečně přesně to, co potřebuje česká veřejnost i veřejná správa?
Po bitvě je každý generál a vždycky jde všechno udělat lépe 🙂 Ale i tak přiznejme si: Ano, potřebujeme mnohem víc.
Jaká je budoucnost Portálu veřejné správy?
Od 1. června 2007, tedy od zrušení ministerstva informatiky, spadá Portál veřejné správy pod ministerstvo vnitra. S příchodem nového „pána“ se nabízí otázka: Jaká je budoucnost portálu veřejné správy?
Zahodí nová politická garnitura vše, co se doposud vytvořilo a začne stavět na zelené louce? Nebo využije stávající a poučí se z dosavadních zkušeností? Prozatím nemáme žádné informace o možné budoucnosti portálu veřejné správy. Necháme se překvapit.
V příštíím díle porovnáme český portál veřejné správy s obdobnými portály v sousedních zemích.
Tak kdo to ještě nezkusil, nechť se s portálem vydá Na úřad přes Internet.
Díly seriálu:
Portál veřejné správy – K čemu je nebo může být? (1. díl)
Portál veřejné správy – Jak je to ve světě? (2. díl)
Portál veřejné správy – Co nabízí cizincům? (3. díl)
Portál veřejné správy – Transakční a informační část (4. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace s pohledu občana (5. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace z pohledu podnikatele a cizince (6. díl)
Portál veřejné správy – Elektronická podání (7. díl)
Portál veřejné správy – Jak prezentuje Českou republiku? (8. díl)
Zdroje:
Odpovědět na příspěvek