Portál veřejné správy
Portál veřejné správy (PVS) by měl být jakousi elektronickou branou, kterou občan vstoupí do světa úředníků, dozví se vše, co potřebuje vědět z oblasti veřejné správy, a vyřídí veškerý styk s úřady. Tohle zatím funguje jen z části. Dá se říci, že po informacích se již občan nemusí nijak zvlášť pídit, se službami je to zatím horší. Snad se ale i tady blýská na lepší časy.
Začněme však od začátku – od zřizovatele PVS. Je jím Ministerstvo informatiky ČR (MIČR). Náplň práce Ministerstva informatiky vymezují především čtyři zákony; o elektronických komunikacích, o elektronickém podpisu, o poštovních službách a konečně zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy. Právě posledním jmenovaným zákonem, konkrétně podle § 4, odst. 1) pís. i), vytváří a spravuje ministerstvo portál veřejné správy.
Portál veřejné správy má dvě základní části – informační a transakční část. Ještě si vyjasněme pojem „elektronická podání“. Pro běžného uživatele platí, že mezi elektronická podání a transakční část PVS lze vložit rovnítko. Elektronická podání, tedy služba umožňující občanovi podat elektronicky rozličné doklady, výkazy a přehledy na úřady státní správy, je totiž v podstatě jedinou náplní transakční části PVS. Pokud tedy odhlédneme od běžnému uživateli skrytého transakčního prostředí, které portál poskytuje i pro vzájemný styk jednotlivých úřadů.
Ačkoli je rozdělení na informační a transakční část portálu zcela jasné, na webu tak ostrou linku nenajdete. V současné grafické podobě PVS se položky obou těchto částí nalézají na horní příčné liště.
Informační část
Podívejme se, jaké údaje nabízí informační část portálu. První z aplikací je Adresář orgánů veřejné správy, měst a obcí. Snadno se proklikáte až ke svému městu či vesničce a získáte veškeré relevantní údaje o příslušných úřadech. Zajímavým zpestřením je drobná tabulka údajů Českého statistického úřadu. Uvádí se první písemná zmínka o obci, počet obyvatel, podniků, průměrný věk nebo nadmořská výška. Můžete si snadno zjistit, jestli je vedlejší vesnice starší než ta vaše, nebo jestli tam jsou podnikavější. Ruku na srdce, kdo z nás by se vydal tato data hledat na stránky ČSÚ? A kolik myslíte, že je v Praze podnikatelů?
Další z aplikací informační části nazvaná Zákony umožňuje veřejnosti získat zaručené informace o platném znění předpisů ČR a EU. Ke stažení a uložení jsou zde kompletní texty všech zákonů, věstníků krajů a základních právních dokumentů Evropské unie.
Užitečná sekce Životní situace vám pomůže, pokud se chystáte jednat s některým úřadem. Přes 350 návodů, jak se v té které životní situaci zachovat, najdete ve srozumitelné a státem garantované formě. Dozvíte se kde, co a jak vyřídit, zda se platí nějaké poplatky nebo třeba které doklady vzít s sebou. Návody jsou propojeny s adresářem, odkazují na právní předpisy a informují o možnostech elektronického podání. Poměrně snadno se zde například dostanete k aplikaci pro elektronické podání daňového přiznání FO, která se na stránkách ministerstva financí nehledá úplně snadno. Krom nenápadného odkazu vedou na návody pro občana, cizince a podnikatele i nepřehlédnutelné obdélníky na titulní straně portálu.
Na červené horizontální liště pak následuje brána do světa elektronických podání. Z informačních aplikací to však ještě není všechno. Na titulní straně PVS je nyní třeba sklouznout zrakem do pravého svislého menu, kde je zbytek „informační nabídky“ portálu. Zajímavé jsou určitě Mapové služby, které zprostředkovávají přístup k tématickým (oborovým, resortním) územně vázaným informacím. Zveřejňované mapy a tematické mapové vrstvy jsou celoplošné, obsahově garantované, aktualizované a metadatově popsané. Na PVS můžete též vyhledávat v seznamu veřejných zakázek nebo pročítat Obchodní věstník. Mezi informačními službami pro veřejnost nesmějí chybět ani aktuální informace, například o dopravě, povodních nebo o ptačí chřipce.
Informačně pojatý je také hlavní panel úvodní strany portálu. Obsahuje novinky z veřejné správy, povinně zveřejňované informace a novinky ze samotného PVS.
Transakční část
Transakční část je, jak už bylo řečeno, také někdy označována jako elektronická podání. Elektronických služeb veřejné správy postupně přibývá. Cíl je jasný – odbourat papírování a umožnit vyřízení co nejširšího okruhu agend elektronickou cestou.
Dosah transakční části je ale poněkud širší, než jen zmiňovaná elektronická podání a jednotný přístup k nim. Transakční část PVS totiž poskytuje společnou infrastrukturu, která umožňuje propojení jednotlivých úřadů veřejné správy.
Transakční část PVS vznikla v roce 2003. První elektronickou službou bylo zasílání Evidenčních listů důchodového pojištění od ledna 2005. V polovině roku 2005 pak přibylo elektronické přihlašování a odhlašování zaměstnanců k nemocenskému pojištění. Ministerstvo informatiky uvádí, že za prvních osm měsíců roku 2005 překonal počet elektronicky doručených evidenčních listů hranici 4 milionů. Druhá ze služeb dokázala za červenec a srpen 2005 akceptovat přes 2 miliony přihlášek a odhlášek.
Pro vývojáře
Pro podporu tvorby aplikací souvisejících s transakční částí PVS slouží Portál veřejné správy – podpora vývojářů.
Naleznete zde diskusní fóra o vývoji aplikací, vývojářskou dokumentaci nebo i ukázky zdrojových kódů. Další informace získá zainteresovaný návštěvník portálu také na následujících stránkách:
Rychlonápověda pro elektronické předávání ELDP
Kroky pro elektronické předávání přihlášek a odhlášek zaměstnanců
Bulletin pro vývojáře SW firem
Příklady XML struktur pro elektronickou službu PRIHL
Portál splňuje Pravidla tvorby přístupného webu, která byla vydána v souladu s novelou Zákona o ISVS. Potvrdil to audit provedený společností H1.cz. PVS je vytvořen podle specifikace HTML 4.01 a dodržuje syntaktickou i sémantickou správnost. Velikost písma je definovaná v relativních jednotkách, takže je možné ji měnit pomocí nastavení prohlížeče. Grafická podoba je vytvořena pouze pomocí kaskádových stylů (CSS).
Jediné místo, kde se nepodařilo zcela dodržet pravidla přístupnosti webu, je aplikační rozhraní elektronického podání, které je závislé na JavaScriptu. Informace jsou poskytovány v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Ministerstvo informatiky je na svůj portál, který provozuje prostřednictvím své příspěvkové organizace TESTCOM, náležitě hrdé. Před časem ho dokonce prezentovalo televizním spotem (MPEG, 1,87 MB). V současnosti nosí logo portal.gov.cz na svých helmách extraligoví hokejisté.
Ten, kdo byl tímto vším spíše zmaten, nežli zorientován, může učinit druhý pokus přímo na stránkách PVS tím, že se přihlásí do e-learningového kurzu s názvem „Krok za krokem Portálem veřejné správy“.
Na Portálu veřejné správy jsou v současnosti dostupné tyto služby:
Služby České správy sociálního zabezpečení
– Evidenčních listů důchodového pojišťění (pro období od 1.1.2004)
– Přihlášky/odhlášky (od 1.7.2005)
– Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2005 (1. ledna 2006)
Služby Ministerstva informatiky
– Roční výkaz o poštovních službách PS (MI)1-01 za rok 2005
Služby Ministerstva financí
– Daň z přidané hodnoty
– Daň z příjmů fyzických osob
– Daň z příjmů právnických osob
– Závislá činnost
– Daň silniční
– Daň z nemovitostí
– Oznámení podle §34 zákona č.337/1992 Sb.
– Hlášení platebního zprostředkovatele
– Obecné písemnosti určené pro Finanční úřad
Služby Generálního ředitelství cel
– Celní správa – Intrastat
Související články:
Portal.gov.cz: ukázkový projekt elektronické veřejné správy
Návštěvnost Portálu veřejné správy se každoročně zvyšuje
Reklama na Portál veřejné správy – vyhozené peníze? Ne!
Související odkazy:
Hodnocení z pohledu webdesignu
Odpovědět na příspěvek