2. den ve konference eGovernment 2007 byl věnován „éčkům“ (2. díl)
Dnes se budeme naposledy věnovat konferenci eGovernment 2007, kterou pořádala 4. a 5. prosince 2007 společnost IIR v pražském hotelu Marriot. Ve čtvrté části naší reportáže se Vám pokusíme zprostředkovat odpolední část 2. dne konference.
Jak už jsme uvedli v předchozím dílu reportáže o druhém dni konference celý den se nesl ve znamení „éček“ a předsedal mu Jiří Peterka, nezávislý konzultant a publicista.
Odpolední část konference absolvovali její účastníci sytí po dalším chutném obědě v hotelové restauraci. Místo poledního klidu však následovala další přednáška a to přednáška Jaroslava Martause, zástupce ředitele odboru a vedoucího oddělení IS z Ministerstva spravedlnosti, nazvaná eJustice.
eJustice
Jan Martaus nejdříve vysvětlil, co vlastně pojem eJustice znamená. eJustice je dlouhodobý projekt, jehož konečný cíl je plnohodnotný elektronický spis, který oprávněným osobám zajistí bezpečný a snadný přístup k informacím o průběhu soudního řízení. eSpis by měl postupně úplně nahradit stávající listinné soudní spisy.
Ministerstvo spravedlnosti předpokládá, že část úkolů bude splněna ještě do konce roku 2007. Jako příklad lze uvést například ePodatelny nebo aplikaci InfoSoud (bližší informace naleznete v našem článku zde.)
Dalšími cíly projektu eJustice je zefektivnění fungování české justice, to znamená snížení počtu zaměstnanců, přičemž ti co zůstanou, by měli být kvalifikovanější. Informační technologie by se postupně měly začít využívat ve všech rutinních činnostech justičních institucí.
Martaus dále pokračoval výčtem institucí podléhajících Ministerstvu spravedlnosti, mezi ně patří samozřejmě všechny soudy a státní zastupitelství, ale také vězeňská služba a Institut pro kriminologii a sociální prevenci (dá se přirovnat k výzkumnému ústavu) a justiční akademie.
Všechny výše zmíněné instituce jsou propojeny jednotným informačním systémem nazvaným MSp – WAN. Tento informační systém je jakási privátní síť resortu. Tato síť je zabezpečena tzv. proaktivní obranou tzn., že je schopna reagovat na úplně nový útok, který se ještě nikde na světe nestal. Dále je stabilita systému zajištěna pravidelnou obměnou PC stanic ( každé 4 roky) a serverů (každých 5 let).
Soudy, státní zastupitelství a trestní rejstřík nejsou plně propojeny jen mezi sebou, ale například i s policií, celními úřady, obchodním rejstříkem apod. Navíc je trestní rejstřík propojen s TR ostatních zemí EU. Insolvenční rejstřík by měl být, podle Martause spuštěn k 1.1. 2008.
Dále se Jaroslav Martaus, zástupce ředitele odboru a vedoucí oddělení IS z Ministerstva spravedlnosti ČR, s přítomnými podělil o zajímavou myšlenku. Ministerstvo spravedlnosti již prý vypsalo soutěž na vyvinutí softwaru, který by byl schopen přepsat mluvené slovo do textové podoby – to by umožnilo výraznou úsporu času, peněz a lidských sil.
Na závěr Martaus vysvětlil, že projekt eJustice je velmi složitý a dlouhodobý proces a zdaleka nejde jen o technologii, ale především o legislativní a organizační změny.
Nikdy nekončící proces – bezpečnost ICT
Po Jaroslavu Martausovi přišla na řadu další firemní prezentace, konkrétně prezentace Jaroslava Techla, technického ředitele ABAKUS Distribution, a.s. Techl přítomným představil v čem spatřuje jeho společnost největší hrozby a jaké nabízí řešení.
Konfigurační řízení a jeho dopady ve státní správě
S další firemní prezentací vystoupila Ing. Marta Vohnoutová, Security Consultant/Solution Architect ze společnosti Siemens IT Solutions and Services, s.r.o. Vohnoutová představila konfigurační řízení, což je způsob vedení informačního systému, který by měl zajistit pořádek a přehlednost.
Nekonečný příběh elektronického podpisu
Posledním příspěvkem konference eGovernment 2007 byla společná přednáška Petra Budiše, ředitele a předsedy představenstva a Karla Aujeského Key acount managera společnosti První certifikační a.s.
Po krátkém představení společnosti, která je jednou ze tří společností akreditovaných pro udělování certifikátů v České republice ( zbývající dvě: Česká Pošta s.p. a eIdentity a.s.), následovalo představení cílů projektu ePodpisu. Cílem ePodpisu je zajistit, aby byly procesy spojené s elektronickou agendou minimálně stejně důvěryhodné, jako jsou procesy spojené s papírovou agendou.
Další částí přednášky bylo pojmosloví. Přítomní se dozvěděli, že: ePodpis = běžný podpis (připojení jména k dopisu), zaručený ePodpis = vlastnoručnímu podpisu, certifikát = průkaz totožnosti, kvalifikovaný certifikát = OP, certifikační autorita = vydavatel průkazu totožnosti a akreditovaná certifikační autorita = vydavateli OP.
Legislativa spojená s ePodpisem
- Směrnice Evropského parlamentu 1999/93
- Zákon č. 227/2000 Sb.
- Nařízení vlády č. 495/2004 Sb. (provádějící zákon č. 227/2000)
- Vyhláška č. 469/2006 Sb.
- Vyhláška č. 378/2006 Sb.
- (eGovernment Act – teprve se připravuje)
S přednášky Petra Budiše a Karla Aujeského vyplynulo, že existují oblasti, které ještě nejsou legislativně dořešeny:
- Archivace eDokumentů
- Průkaznost eOperací
- Mezinárodní uznávání ePodpisů
- Standardizovaná garantovaná pošta
Nicméně ePodpis je prý prokazatelně bezpečnější a ověřitelnější, než je tomu u běžného podpisu. Jistý problém může být jeho omezená platnost na 12 měsíců.
Časové razítko
Časové eRazítko slouží podobně jako běžné razítko k potvrzení času například při ePodání, ale je mnohem přesnější. Jednotkou pro běžné razítko jsou zpravidla dny, kdežto měřítkem časového razítka jsou zpravidla vteřiny.
Konference byla zakončena diskusí s posledními přednášejícími. Z té vyplynulo, že neexistuje rejstřík nebo seznam institucí, které ePodpis akceptují, což značně demotivuje jeho potencionální uživatele.
Díly reportáže:
1. den konference eGovernment byl ve znamení eGona (1. díl)
1. den konference eGovernment byl ve znamení eGona (2.díl)
2. den konference eGovernment 2007 byl věnován „éčkům“ (1.díl)
2. den ve konference eGovernment 2007 byl věnován „éčkům“ (2. díl)
Odpovědět na příspěvek