Zveřejňování záznamů z jednání obcí
Kolem pořizování a zveřejňování záznamů ze zasedání zastupitelstva se v posledních pár dnech rozhořela poměrně zásadní debata. Ti, co prosazují co nejsnazší provedení novely, narážejí na striktní postoj Úřadu pro ochranu osobních údajů, který jasně řekl, že není možné zveřejňovat záznamy bez souhlasu dotčených osob. Co se bude dít dál a jak v tomto případě ideálně postupovat?
Liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) upozornil na to, že jednání zastupitelstev jsou ze zákona veřejná. „Ti, kdo jsou povinni se ho účastnit, jsou veřejnými funkcionáři, a tudíž musejí snést sníženou ochranu osobních údajů. Ostatní osoby, které se jednání účastní, si musí být vědomy tohoto jednání, a tedy i faktu, že pokud veřejné zasedání navštíví či na něm vystoupí, může být tato skutečnost zaznamenána,“ řekl už dříve Půta.
Sněmovní výbor, který ve středu přerušil na toto téma jednání, navrhl v novele zavést povinnost předem informovat účastníky jednání o tom, že zasedání bude nahráváno. Měli by také uvést, jak záznam zveřejní. Výjimkou bude pouze pořizování záznamu pro osobní účely.
Poslanecká předloha původně počítala i s úpravou pořizování záznamů z jednání krajských a obecních rad, ale vzhledem k tomu, že tato jednání jsou neveřejná, nebude se s touto úpravou v novele zákona počítat.
Jaká je naše rada?
Uveďte na pozvánce na zasedání větu o tom, že zasedání je natáčeno kamerami, vstupem do jednací místnosti dáváte souhlas s uveřejněním svých osobních údajů (podobizna) na nahrávce např. na webu na neomezenou dobu a že právo na odvolání souhlasu v tomto případě občan nemá.
Stejný text by měl viset nad vstupem do všech dveří do jednací síně a nejlepší je, pokud by toto poučení přednesl předsedající během zahájení a po každé přestávce na úvod dalšího zasedání.
Zdroj: www.denik.obce.cz
Odpovědět na příspěvek