Změny v zákoně o veřejných zakázkách
Veřejné zakázky se poslední dobou stávají stále více sledovanou problematikou. Zejména z důvodu stále větší snahy o kontrolu veřejných financí a transparentnost státních finančních toků doznávají předpisy upravující tyto zakázky stále přísnější a konkrétnější podobu. Co se změnilo?
Je samozřejmá snaha státu, zasáhnout a přísně regulovat způsob nakládání s veřejnými prostředky a zabránění jejich zneužívání a plýtvání. Tomuto měla značným způsobem přispět novela Zákona o veřejných zakázkách (Zákon č. 137/2006SB., o veřejných zakázkách).
Shrňme tedy nejdříve nejpodstatnější změny, které tato novela přinesla.
Rozšířen byl okruh zadavatelů, a sice o subjekty, které zadávají zakázku:
- Hrazenou z více než 50% z veřejných zdrojů (státní rozpočet obecní a krajské rozpočty, státní fondy, granty dotace, příspěvky i od jiných států)
- Spolufinancovanou z veřejných zdrojů, přičemž její předpokládaná hodnota převýší 200mil. Kč.
Byly sníženy limity pro povinný postup dle Zákona o veřejných zakázkách a sice pro dodávky služeb od 1 mil. Kč a stavební práce od 3 mil. Kč. I zde je vidět jistá snaha o kontrolu vyšších částek vydaných v rámci veřejných rozpočtů z důvodu předcházení korupčnímu jednání v průběhu zakázky. Zejména u stavebních prací jsme poslední dobou byli svědky několika takovýchto kauz.
Zákon proto také nově stanoví zvláštní podmínky pro veřejné zakázky na stavební práce. Je výslovně stanoveno, že technický dozor nesmí provádět dodavatel nebo osoba s ním spojená. Jakkoli tato věc zní až triviálně, v mnohých případech se opravdu stávalo, že sám dodavatel prováděl stavební dozor a tomu odpovídala i výsledná kvalita stavby.
Dalším bodem byla úprava a zjednodušení podlimitního řízení. Byl snížen limit na 10mil. Kč a byla zkrácena lhůta pro podání námitek na 10, tak aby byl umožněn hladší průběh zakázky a její snazší plnění.
Zavedena je povinnost zadavatele zveřejňovat určité informace a dokumenty a to zejména cenu uhrazenou v rámci veřejné zakázky. Na toto se sice vztahují jisté výjimky, ale pouze pro zakázky malého rozsahu, vojenské materiály nebo utajované informace. Povinně je nově nutné zveřejnit smlouvu u veřejné zakázky nad 500 tisíc korun.
V §84 byla pak novelizována část ustanovení o zrušení zadávacího řízení. Za pozornost stojí především písmeno E daného paragrafu kdy „Zadavatel zruší bez zbytečného odkladu zadávací řízení, pokud obdržel pouze jednu nabídku nebo po posouzení nabídek zbyla k hodnocení pouze jedna nabídka“. Zabraňuje se tak pokusům o podvodné jednání ze strany firem soutěžících ve veřejné zakázce a jejich domluvu v průběhu výběrového řízení vedoucí k odstranění konkurence a vyšponování ceny.
V neposlední řadě se zavadí termín „významná veřejná zakázka“, kdy v případě státu se bude jednat o veřejné zakázky dosahující předpokládané hodnoty nejméně 300 mil. Kč bez DPH a v případě samospráv se bude jednat o 50 mil. Kč. Zakázky tohoto typu bude vždy schvalovat vláda, zastupitelstvo v případě samospráv nebo orgán rozhodující o hospodaření v případě jiného veřejného zadavatele. Zavedeny jsou lhůty prodloužené o polovinu své minimální délky.
Zavádí se pojem „osoba se zvláštní způsobilostí“. Tato osoba bude zaměstnancem veřejného zadavatele s povinností absolvovat vzdělávací program ministerstva pro místní rozvoj. Bude se vyjadřovat k zadávací dokumentaci a stane se povinným členem hodnotících komisí. U nadlimitních veřejných zakázek na stavební práce bude vyjádření k zadávací dokumentaci poskytovat tzv. „osoba s odbornou způsobilostí“, což je osoba s autorizací podle zákona o autorizovaných inženýrech.
Dá se říci, že zákon opravdu ve své novele reaguje na aktuální potřebu doby. Reflektuje snahu politiků a snížení korupce a zefektivnění státní správy v zemi. K tomuto je ovšem nutno uvést ještě druhou stránku věci a sice dopad, který novela měla na množství zadaných veřejných zakázek například ve stavebnictví.
Ve sledovaném období duben až prosinec 2012 se počet vyhlášených stavebních zakázek propadl o 41,2 procenta s poklesem objemu těchto zakázek ve výši 59,8 procenta. Tato čísla vyplývají z výsledků Studie dopadů novely zákona na ekonomiku ČR, prezentovanou představiteli platformy Fóra Veřejné zakázky kvalitně, v čele s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Kubou.
Co se výhledu do budoucna týče, dá se očekávat postupná úplná elektronizace ve veřejných zakázkách umožňující větší kontrolu a značně ztěžující možnosti manipulace se zakázkami. Tento trend je nastolen již dnes, kdy zadavatel si může v zadávací dokumentaci vyhradit, že bude akceptovat pouze nabídky podané v elektronické podobě prostřednictvím jeho elektronického nástroje (což je nezbytné pro elektronická tržiště). Do budoucna se také počítá s elektronickou aukcí, kde vyhláška určí, které komodity smějí být soutěženy výhradně prostřednictvím elektronické aukce.
Autor článku: Bohuslav Hrdý
Zdroje: www.vlada.cz, www.mmr.cz, www.osf-mvcr.cz
Odpovědět na příspěvek