Služební zákon schválen, na co se můžete těšit?
Poslanci včera po dlouho trvajících diskuzích konečně schválili zákon o státní službě. Platit má od ledna 2015.
Zákon teď musí ještě projít Senátem a následně půjde k prezidentovi, který ale již předem avizoval, že jej bude vetovat. Poslancům se tak zřejmě vrátí ještě jednou.
Pokud zákon nezačne platit od ledna 2015, hrozí České republice, že přijde o evropské dotace, takže se velmi pravděpodobně bude s konečným schválením hodně chvátat.
S čím můžete počítat?
Jistější pozice pro úředníky
Dosud funguje především na ministerstvech praxe, kdy nově příchozí ministr vymění na úřadě část stávajících úředníků za „svoje lidi“. To už by nemělo být tak jednoduché. Místo politiků totiž o těchto přesunech bude nově rozhodovat vedení státní správy.
Mnohem přísnější pravidla budou mít také jednotlivá výběrová řízení.
Odpůrci zde ale poukazují na to, že úplně odpolitizování státní správy zákon v současné podobě určitě nezaručí.
Supernáměstek
Nejvyšším úředníkem ve státní správě se stane náměstek pro státní službu. Bude přímo podřízený ministru vnitra. Mimo jiné bude mít pravomoc jmenovat a odvolávat státní tajemníky, podílí se na výběru šéfů státních úřadů a také připravuje jejich služební hodnocení.
Jmenovat ho bude vždy na 6 let Vláda na základě výběrového řízení. Stát se jím může pouze ten, kdo už má za sebou praxi ve vysoké úřednické pozici. Odvolán může být pouze v případě, že sám hrubě poruší pracovní kázeň, jinak má své místo po celou dobu jisté. Může být jmenován pouze jednou.
Státní tajemník
Všechny otázky spojené s prací úředníků na ministerstvech bude mít nově na každém ministerstvu na starosti tzv. státní tajemník. Bohužel bude v tomto případě ale volen politicky. Výběrová komise bude složena ze čtyř členů, tři pozice jsou určeny zástupcům ministra.
Volen bude vždy na 5 let.
Dva druhy náměstků na ministerstvech
Služební zákon se bude vztahovat na všechny náměstky, kteří na ministerstvech řídí jednotlivé sekce.
Kromě nich ale současná podoba zákona umožňuje ministrům přijmout dva tzv. politické náměstky, kteří konkrétní oblast na starosti nedostanou a služební zákon se na ně vztahovat nebude.
Právě kvůli této možnosti se strhla vlna kritiky a sám prezident oznámil, že pokud tato možnost v zákoně zůstane, bude jej vetovat a je připraven se obrátit i na Ústavní soud.
Žádné statisícové odměny
Nově by všechny bonusy měly být do maximální výše 25% ročního platu a maximální výše osobního příplatku v daném tarifu a třídě.
Nový systém odměňování ale stále ještě nastavený není a tak se nedá nic bližšího říct. Nakolik bude zatížena státní kasa je zatím taky otázka. podle ministerstva financí to bude cca půl miliardy, podle odborů ale až tři miliardy.
Odborná zkouška pro úředníky
Odbornost a profesionalitu státních úředníků má zajistit nová úřednická zkouška. ta bude mít dvě části – obecnou a zvláštní.
Obecná část prověří znalosti úředníků o fungování a organizaci státní správy. Zvláštní část úřednické zkoušky prověří, zda mají úředníci dostatečnou odbornost pro vykonávání funkce na daném ministerstvu nebo úřadě.
Úředníci si tuto zkoušku musí hradit ze svého a pokud neuspějí, mohou ji jednou opakovat.
Vyjádření Rekonstrukce státu
Poslední předložená verze zákona splňuje pouze 13 z 38 bodů Rekonstrukce státu, z toho 7 jen částečně. Rekonstrukce státu dlouhodobě kriticky poukazuje na velmi nestandardní a vysoce rizikový způsob přípravy takto závažné normy, která je pro fungování státu naprosto klíčová. Celá řada oblastí je normou řešena nedostatečně, špatně nebo jejich řešení zůstává zcela opomíjeno.
Zákon neposiluje dostatečně stabilitu ve státní správě. Hlavním problémem je nízký počet hodnocení úředníků jako důvod pro odvolání a možnost svévolné změny systemizace. U představených je možné odvolání dokonce již po jednom negativním hodnocení.
Oproti předchozí verzi jsme svědky zcela alarmujícího „znetransparentnění“ výběrových řízení, které přináší možnost výběrové řízení zrušit kdykoli, když se představenému vítězní uchazeči nebudou „zdát vhodní“.
Vzdělávání včetně realizace obecné části úřednické zkoušky se bude odehrávat pod taktovkou příspěvkové organizace ministerstva vnitra zcela v duchu současné praxe, na níž negativně poukázala zpráva BIS jako způsob vyvádění veřejných prostředků.
Vytvoření tzv. náměstka pro státní službu na ministerstvu vnitra je nedůstojným zastíracím manévrem, kdy většina opatření ve věcech služby budou realizována ministerstvem vnitra, tedy s podpisem ministra – politika. Zůstávají i političtí náměstci ministrů bez odpovídající legitimity (ministr – volby, úředník – výběrové řízení), avšak se značnými pravomocemi.
Změny organizační struktury lze provádět libovolně, nejen při změnách působnosti úřadu či výjimečných změnách podmínek (§ 18). Zákon navíc umožňuje svévolné změny systemizace o třídu dolů či dokonce dvě třídy nahoru. To je zcela v rozporu se smyslem systemizace jako závazných podmínek pro fungování úřadu.
Z výše uvedených důvodů zástupci Rekonstrukce státu hodnotí předkládaný návrh jako nedostatečný z hlediska vytvoření podmínek pro stabilní a profesionální fungování české státní správy.
Podrobné stanovisko naleznete zde – Stanovisko Rekonstrukce státu.
Odpovědět na příspěvek