Registr smluv a Služební zákon – opět špatné kompromisy?
Vláda pokračuje s přípravami na schvalování dvou důležitých zákonů. Jedním je služební zákon, druhým pak chystaný registr smluv. A jak to v naší republice bývá, opět se dějí věci, nad kterými zůstává nejen obyčejnému člověku, ale i odborníkům rozum stát.
Těšili jste se, že se konečně povede odpolitizování veřejné správy? Pak budete mít zřejmě smůlu. Jste pro jasné a transparentní chování v podobě zveřejňování smluv? Pak ani vy asi nebudete mít radost.
Smlouvy se budou moci zveřejňovat začerněné?
Ministerstvo vnitra vrátilo návrh zákona o zveřejňování smluv k dopracování. Podmínkou, na které trvá, je fakt, že pokud nebude smlouva zveřejněná, prostě nebude platit.
K překvapení všech ale samo Vnitro navrhlo zapracovat možnost, která vlastně umožní zveřejňování tak nějak obejít. Chce umožnit celou zveřejňovanou smlouvu prostě začernit. Jaký to pak má smysl a kde je snaha o transparentnost?
Navíc do původně jednoduchého návrhu zákona přidalo další porci byrokracie, díky které by podle Rekonstrukce státu zákon vůbec fungovat nemusel. Proč?
Vnitro si to představuje takhle:
Do třiceti dní od podepsání smlouvy byste ji měli vy či dodavatel odeslat na ministerstvo, které bude mít 15 dnů na její zveřejnění. Takže všem účastníkům nezbyde, než čekat, zda bude či nebude platná. Není řečeno, jak se bude posílat.
Smlouva zveřejněna nebude? Pak bude na vás zjišťovat, proč se tak nestalo. Otázka je, komu přesně si budete moci stěžovat.
Budete mít pocit, že smlouva obsahuje nějaké obchodní tajemství? Jednoduchá pomoc, smlouvu určenou ke zveřejnění prostě budete moci celou začernit, včetně smluvních stran a ceny.
Navíc, na příspěvkové organizace se zákon vztahovat nebude. Proč taky, ty se vždy chovají zcela transparentně a v jejich případě je prostě veškeré protékání peněz v pořádku.
Podívejte se na tři vševypovídající názory:
- Oldřich Kužílek: Proč má být otevřenost pořádně zauzlovaná?
- Matěj Hollan: Proč nechce Krnáčová, Babišova kandidátka na primátorku Prahy, zveřejňovat smlouvy?
- Jan Farský: Netransparentní transparenční zákon – zbude něco z registru smluv po úpravách Ministerstva vnitra?
Maňáskový zákon, aneb odpolitizování se asi konat nebude
Dalším zajímavým počinem je pak služební zákon, u kterého se tentokrát narazilo na otázku odpolitizování státní správy. Konat se nebude. Současný návrh kritizuje snad každý, kdo o tom něco ví a přemýšlí nad tím. Proč?
Mít zkušené a profesionální úředníky, které každý nově jmenovaný ministr nevymete z úřadu pryč, by chtěl každý. V ČR je ale situace naprosto jiná a tak se u nás na klíčových místech úředníci točí jak na kolotoči.
Zárukou měl být státní tajemník, tedy někdo, kdo je částečně nezávislý a jako jediný je za jmenování či odvolávání vysokých úředníků odpovědný.
Na Slovensku to takto fungovalo dobře, než dali tyto kompetence Vnitru. Výsledek? Už zvažují návrat k tomu, co bylo, protože zjistili, že takhle to prostě nefunguje. Proč bychom tedy neměli nefunkční model zkusit my?
Proč tahle změna a převod kompetence pod Vnitro? Vypadá to, že jediným pohonem je strach vyvolaný opozicí. Strach z „všemocných“ jedinců na pozici státního tajemníka.
Navíc, přepracovaný návrh má být k dispozici jen několik málo dní před schůzí sněmovny, na které se má projednávat. Asi bude zajímavé sledovat, kolik z celkového počtu hlasujících stihne návrh přečíst a bude tak moci odpovědně hlasovat. A to jde přitom o jednu z nejdůležitějších reforem vůbec.
Jediná dobrá zpráva?
Jedinou dobrou zprávou se tak zdá být fakt, že se Rekonstrukci státu daří prosazovat změnu jednacího řádu sněmovny. Hlavním cílem je udělat více času mezi druhým a třetím čtením sněmovny, aby se tak i samotná veřejnost mohla zorientovat v tom, co kdo prosazuje a mění a nic se neřešilo na rychlo.
Co z toho pak vzniká, jsme nedávno viděli všichni, když spousta našich hlasujících zástupců vůbec netušila, co vlastně odhlasovala.
Můžeme jen doufat, že to, co je zde popsáno výše, se ještě změní, protože jinak nás všechny čeká spousta další zbytečné práce a starostí.
Odpovědět na příspěvek