Registry: Zmatek v hlášení změn třetím osobám
Server Lupa.cz včera informoval o přetrvávajících problémech při využívání systému základních registrů pro informování třetích stran o změnách údajů. Správa základních registrů oznámila, že již funguje rozesílání informací třetím osobám, jakými jsou např. banky, telefonní operátoři atp. Je to tak doopravdy?
Jiří Peterka ve svém článku vyjadřuje rozpaky především nad tím, jakým způsobem funguje informování veřejnosti o této funkčnosti základních registrů. To, co je zveřejněno jeden den, je druhý den změněno nebo i staženo z oficiálního webu Správy základních registrů. V informacích je tak zmatek a nikdo nedokáže přesně říct co nebo jak vlastně funguje.
Problém je pravděpodobně v tomto: Privátní subjekty, což jsou již zmíněné třetí osoby, nemají ze zákona právo nahlížet do systému základních registrů. Pokud občan požádá o informování těchto osob například o změně adresy a zapomene dát svolení také se svým jménem a příjmením, k těmto osobám se dostane pouze informace o čísle oznámení a změně adresy. To se děje tak, že v prvním oznámení obdrží informaci o zrušení původní adresy, v druhém již adresu novou. Ovšem bez té staré, protože systém základních registrů neuchovává historii a tak není možné v tuto chvíli již zjistit adresu původní.
Jakým způsobem se tedy třetí osoba dozví, ke komu tato informace patří? V metodice, která byla vydána a posléze zase stažena z webu bylo napsáno, že ideálním postupem v takovém případě je, aby občan sám tyto osoby informoval o tom, že dal souhlas s tímto oznámením. Není v takovém případě jednodušší předat třetím osobám rovnou informaci o změně údaje? Bohužel to tedy vypadá, že ono obíhání a úřední kolečka minulostí stále nejsou a ještě nějakou dobu nebudou.
Více informací naleznete zde:
Zdroj: www.lupa.cz
Odpovědět na příspěvek