Registry: přípravy, stav i pochybnosti
V tomto článku celkově popisujeme projekt Informačního systému základních registrů od příprav po jeho současný stav a také vážné pochybnosti, které se kolem celého projektu vyskytují.
Projekt Informační systém základních registrů
Informační systém základních registrů vznikl jako projekt, který má pomoci zrychlit a zefektivnit výkon veřejné správy. Jde o aktuální a zabezpečenou databázi, která sjednotí dosud roztříštěná data. Jeho hlavním mottem je od počátku fakt, že úřady již nebude obíhat občan, nýbrž data.
Více informací si můžete přečíst zde:
- Základní registry veřejné správy
- Informační systém základních registrů
- Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech
Cena projektu
Celý projekt je z 85 % realizován ze Strukturálních fondů EU. Po sečtení všech částek se dostaneme zhruba na 2,5 mld. korun. Roční provoz je spočítaný cca na 200 mil. korun. Podle MVČR by však tento projekt měl státnímu rozpočtu uspořit až 4 mld. korun. Velmi přehledně celé financování zpracoval Jiří Peterka ve svém článku na serveru LUPA.CZ.
Více informací si můžete přečíst zde:
- Kolik budou stát základní registry?
- Vláda jednomyslně schválila způsob financování základních registrů
Plány na spuštění projektu
Původně měly být základní registry spuštěny dne 1. července 2010 ve zkušebním provozu a následně dne 1. července 2011 přejít na ostrý provoz. Vzhledem k obrovské technické náročnosti a různým průtahům se však vláda nakonec dohodla na odložení startu registrů o rok a stanovila datum spuštění na 1. července 2012.
Více informací si můžete přečíst zde:
- Odložení spuštění čtyř základních registrů
- Vnitro: Ostrý start základních registrů odložíme o rok
- Odklad základních registrů: Více času k přípravě i pro obce
Pilotní provoz registrů
Pilotní provoz základních registrů byl spuštěn 1. dubna 2012. Hlavním cílem tohoto provozu bylo předejít technickým problémům v budoucnu, vše řádně otestovat a vytvořit díky zpětné vazbě úřadů přehled modelových situací, ke kterým bude později docházet, aby se případné problémy mohly eliminovat.
Více informací si můžete přečíst zde:
- Pilotní provoz základních registrů úspěšně odstartoval
- Pilotní provoz základních registrů odstartoval
Den D: Spuštění projektu 1. července 2012
Dne 1. července byly základní registry spuštěny v ostrém provozu. Mělo tak skončit obíhání občanů na úřadech. Úřady mají referenční údaje sdílet mezi sebou za pomoci centralizované databáze registrů a ne vše evidovat pouze za sebe ve svých vlastních agendách, což ve výsledku ušetří čas jim i občanům.
Více informací si můžete přečíst zde:
- Základní registry startují
- Hodina na úřadě stojí občana 150 korun, ušetří mu je nový základní registr
- Základní registry spuštěny!
- Registry až na drobné problémy s obsluhou fungují, zní z úřadů
Základní registry: Měsíc poté
Spuštění základních registrů v mnohém zastínily problémy se spuštěním Nového registru vozidel, který byl uveden do provozu 9. července. Nyní, měsíc po jejich ostrém spuštění se začíná bilancovat. Jak to tedy se základními registry opravdu je?
Dle vyjádření Ministerstva vnitra i Správy základních registrů vše funguje jak má a úřady jsou postupně připojovány. Na internetu je ale možné se ze spousty stran dočíst, že vše asi není tak růžové, jak to možná může vypadat.
Úředníci ve velké většině říkají, že stále ještě nemají kompletní přístup ke všem údajům z centrálního systému a ve valné většině musejí využívat náhradní řešení, tedy přístup přes Czech POINT. Navíc to vypadá, že lokální systémy na úřadech měst a obcí zatím také nedokáží s centrálními registry komunikovat.
Velké problémy jsou také s přístupovými právy jednotlivých úředníků. Zatím není úplně všude přesně nadefinováno, ke kterým údajům se ten který konkrétní pracovník může dostat. Nepodařilo se totiž zatím kompletně zmapovat, jakou agendu který úřad provádí a jaké údaje vlastně pro svou práci potřebuje.
Také Ministerstvo vnitra pro server IHNED.CZ připustilo, že problém s naplňováním Registru práv a povinností skutečně existuje a proto muselo prodloužit lhůtu pro připojení k tomuto registru až do příštího roku. Nepořádek podle Jiřího Korbela z Ministerstva vnitra mají především úřady na nejvyšší úrovni, které nesplnily to, co měly, přestože na to byli několikrát upozorňováni.
Podle zpravodajství ČT je také problém s novými občanskými průkazy např. v případě, že občan požaduje výpis z rejstříku trestů. Tam totiž není uvedeno rodné příjmení a to si Czech POINTy prozatím nedokážou zjistit.
Přesné statistiky by měly být dostupné v průběhu tohoto týdne. Zatím tedy není možné zjistit, kolik úřadů využívá alternativní přístupy do registrů a kolik jich systém nevyužívá vůbec a funguje stejně jako před spuštěním registrů.
Více informací si můžete přečíst zde:
- Měsíc od spuštění základních registrů: Systém funguje, úřady jsou připojovány
- Potíže databáze za 2,5 miliardy: Ani měsíc po startu se do ní úřady nepřipojí naplno
- Zpravodajství České televize – Základní registry
Základní registry řeší také policie
Vzhledem k obrovským částkám, které již byly a mají být na tento systém vynaloženy, se o jednotlivé tendry zajímá také protikorupční policie. Prověřují především výběrová řízení a celé zakázky na technologická zajištění a provoz databází.
Více informací si můžete přečíst zde:
- Zakázky na registry prošetřuje policie
- Stamilionové IT tendry na základní registry v hledáčku policie
- Potíže databáze za 2,5 miliardy: Ani měsíc po startu se do ní úřady nepřipojí naplno
Základní registry: Podrobnější zhodnocení na LUPA.CZ
Jiří Peterka ve svém článku pro server LUPA.CZ zhodnotil uplynulý měsíc se základními registry mnohem podrobněji. Tento článek si můžete přečíst zde:
Odpovědět na příspěvek