Rada vlády pro informační společnost schválila informační strategii
V Hradci Králové se včera v rámci konference ISSS 2008 sešla Rada vlády pro informační společnost a schválila dokument nazvaný Strategie rozvoje služeb pro „informační společnost“.
Cílem Strategie je transformovat a zjednodušit procesy používané ve veřejné správě tak, aby využívaly moderních technologií podobně, jako je tomu ve sféře komerční.
Strategie bude implementována prostřednictvím řady vzájemně provázaných projektů, které jsou rozděleny do následujících pěti klíčových programových oblastí:
Základní registry
- Registr územní identifikace a nemovitostí
- Registr obyvatel
- Registr osob
- Registr práv a povinností
Univerzální kontaktní místo
- Czech POINTy
- Datové schránky
- Portál veřejné správy
Zaručená a bezpečná elektronická komunikace
Digitalizace datových fondů a jejich archivace
Vlastní služby pro „informační společnost“. Přednostně to budou tyto oblasti:
- Zdravotnictví, důchodová péče, školství
- Veřejná správa v užším slova smyslu, zejména soudní, správní a daňové řízení, vedení elektronických spisů umožňujících jednoduché předávání agendy mezi jednotlivými orgány VS.
- Správa aktiv státu a samospráv, zejména evidence majetku, rozpočtování, státní pokladna, nakládání s majetkem a penězi, veřejné zakázky, dotace.
Výše zmíněné cíle nejsou ničím novým, ani překvapivým. Pojďme se tedy na dokument Strategie rozvoje služeb pro „informační společnost“ podívat podrobněji, abychom zjistili, zda se za Strategií skrývají další, sice libě znějící, ale prázdná hesla, nebo zda obsahuje návrhy konkrétních opatření.
Vize a úvodní slovo premiéra
Na první straně navrhované Strategie nám Rada vlády pro informační společnost jednou větou představuje svou vizi: „ČR jako jedna z pěti nejlepších zemí EU v úrovni rozvoje eGovernmentu“. Vezmeme-li v potaz současnou úroveň českého eGovernemntu, musíme konstatovat, že cíl je to skutečně ambiciózní, k jehož dosažení je třeba, aby byla představená strategie přímo brilantní.
Po odvážné vizi následuje úvodní slovo předsedy vlády Mirka Topolánka. Poselství premiéra by se dalo charakterizovat asi takto : Žijeme v informační společnosti, informací je čím dál tím víc, nastává informační inflace, klíčovým se proto stává způsob zpracovávání a nakládání s poznatky. Naše Strategie si klade za cíl změnit veřejnou správu takovým způsobem, aby byla občanovi plnohodnotným partnerem v podmínkách informační společnosti.
Skutečný úvod
Po obecném úvodu, který má čtenáře Strategie zřejmě pouze naladit, následuje skutečný úvod, který nám sděluje první podstatnou věc: Strategie předložená Radou vlády pro informační společnost není strategií rozvoje informační společnosti jako takové (tu musí budovat sami občané a podnikatelé), ale strategií rozvoje služeb pro informační společnost.
Jednodušeji řečeno cílem Strategie je vytvořit systém služeb, který bude stát informační společnosti poskytovat. Jak tedy dosáhnout lepších služeb pro informační společnost? Podle Rady je třeba reformovat veřejnou správu a služby poskytované státem a samosprávami. Právě tyto reformy jsou podstatou Strategie rozvoje služeb pro „informační společnost“.
Cíle a časové harmonogram
Na úvod navazuje výčet cílů a milníků Strategie.
Cíle z pohledu občana:
- Umožnění komfortní, bezpečné a důvěryhodné elektronické komunikace s veřejnou správou na všech úrovních a v maximu životních situací.
Z pohledu infrastruktury:
- Konsolidovaná datová základna, využitelná pro konstrukci informačního obsahu a aplikací
- Ucelený balík zákonů jako právní základ a opora e-Governmentu
- Robustní, bezpečná a efektivní infrastruktura, schopná zprostředkovat přístup k datovým zdrojům s potenciálem dalšího rozvoje.
- Sada klíčových aplikací usnadňující řešení běžných životních situací, podnikání a komunikaci se státní administrativou (s přesahem do komerční sféry)
- Snížení administrativních nákladů spojených s chodem veřejné správy v souvislosti se zaváděním e-Governmentu o 20 % do roku 2013.
Časové milníky
2009
Budou zprovozněny datové schránky, bude existovat rozvinutá síť univerzálních kontaktních míst veřejné správy, kde bude možno získat ověřené výpisy z vybraných rejstříků.
2010
Budou zprovozněny centrální registry, v rámci existující sítě kontaktních míst veřejné správy bude možno učinit veškerá podání vůči veřejné správě.
Bude ukončen legislativní proces všech norem souvisejících s realizací cílů Strategie
2012
Budou funkční aplikace pro oblast zdravotnictví, sociální péče, správního, soudního a daňového řízení, bude funkční infrastruktura pro dlouhodobé ukládání a archivaci elektronických dokumentů.
2015
Bude dokončen proces elektronizace datové základny, včetně elektronizace geografických informací.
Další součástí Strategie, vytvořené Radou vlády pro informační společnost jsou priority, které jsme uvedli na začátku našeho článku.
A hodnotit se budeme sami
Poslední částí 11-ti stranného dokumentu je část nazvaná Měření úspěchů. V této části nalezneme celkem dvanáct otázek, na které si bude Rada vlády pro informační společnost sama odpovídat. Poté odpovědi vyhodnotí a sama si určí jestli byla Strategie naplněna či ne.
Celý text Strategie rozvoje služeb pro „informační společnost“ naleznete zde.
Zdroj: www.mvcr.cz
Odpovědět na příspěvek