Průzkum: Podnikatelé a elektronická komunikace s úřady
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR zveřejnila výsledky průzkumu ohledně názorů podnikatelů na elektronickou komunikaci s úřady. Průzkumu se zúčastnilo 324 majitelů či jednatelů malých a středních podniků včetně živnostníků z oborů průmyslu, služeb, stavebnictví a zemědělství z celé České republiky. Byli vybírání v souladu s metodologií ČSÚ. Průzkum se zaměřil hlavně na praktické poznatky z provozu datových schránek, elektronického podání daňového přiznání a užívání elektronického podpisu. Výsledky tohoto průzkumu mají velmi dobrou vypovídající schopnost o názorech a zkušenostech firem. Celých 96 % respondentů považuje komunikaci s úřady spojenou s podnikáním za zbytečně zbyrokratizovanou. Elektronickou komunikaci s úřady využívá pouze 83 % malých a středních podniků a živnostníků. Tento nízký podíl je zřejmě způsoben skutečností, že OSVČ nemají povinnost aktivovat datové schránky a většinu komunikace s úřady za ně řeší externí poradci nebo účetní. Daňové přiznání za rok 2010 hodlá elektronicky podat pouze 41 % podnikatelů, 59 % nikoli. Průzkum prokázal, že elektronicky podává daňové přiznání pravidelně (tedy více jak tři roky) pouze pětina firem, tedy jen asi 21 % respondentů. Téměř 47 % z nich touto formou daňové přiznání nepodalo nikdy. Předseda představenstva AMSP ČR Karel Havlíček k tomu uvedl: „ Uvedený výsledek je výzvou ro státní správu, aby učinila elektronický způsob podání daňového přiznání pro podnikatele dostupnější a atraktivnější a aby odstranila zbytečné administrativní překážky a náklady s ním dosud spojené.“ Pro elektronické podání většina podnikatelů využívá datové schránky, na druhém místě pak webovou aplikaci Ministerstva vnitra „EPO“. Větší část podnikatelů však touto cestou daňové přiznání nepodává. Mezi těmi jednoznačně zvítězilo vyplnění daňového přiznání v PC a jeho následné vytištění a donesení na daňový úřad (68 % respondentů). Na druhém místě pak skončilo jeho ruční vyplnění a podání (24 % respondentů). Zbylých 8 % volí jinou formu – poštou, prostřednictvím poradce apod. Překvapivě více jak čtvrtina respondentů o možnosti využít datovou schránku pro daňové přiznání vůbec nevěděla. Další důvodem, proč ji k tomuto účelu nevyužívají, je podle respondentů skutečnost, že finanční úřady neakceptují přílohy bez elektronického podpisu. Výhrady k datovým schránkám má 1/3 podnikatelů, 2/3 jsou s nimi spíše spokojeny. Jako velkou výhodu podnikatelé uvádějí úsporu času a rychlost doručování. Velké výhrady však mají k velmi častým změnám hesel nebo softwaru, k úrovni nákladů na provoz systému datových schránek, např. kvůli často nutné konverzi dokladů na úřadech s poplatkem. Podnikatelům se také nelíbí, že jim datová schránka byla „vnucena“ a v souvislosti „nutnou konverzí dokladů za úhradu vše považují za přenesení nákladů státní správy na podnikatele,“ uvedla generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová. Také uvedla, že vzhledem k tomu, že dokumenty nemají stálou platnost, je jejich ověření neúměrně drahé a ruší to tak výhodu datových schránek. Informace z datové schránky jsou totiž přístupné pouze 3 měsíce. Firma si tak musí dokumenty tisknout nebo si za poplatek zřídit tzv. trezor pro archivaci dat. Ale i z něj jsou data po roce systémem smazána. Podnikatelé také poukazují na administrativní náročnost pořízení a používání elektronických podpisů. Také cena se některým zdá vysoká a uvádějí, že se jim náklady vzhledem k množství pošty prostě nevyplatí. Zhruba 51 % respondentů jej má, ostatní podle průzkumu zatím elektronický podpis nepotřebovali. Sběr dat pro tento průzkum provedla společnost Digital Survey s. r. o. metodou CAWI doplněnou o telefonické dotazování. Podnikatelé vyslovili svůj názor k 16 položeným otázkám.
Odpovědět na příspěvek