Projekty základních registrů jsou po technické stránce připravené
Informovalo o tom Ministerstvo vnitra na 17. sympoziu EDI, které se konalo 14. a 15. dubna 2011 v pražském hotelu Olympik. Tuto akci již tradičně organizovalo FITPRO při Hospodářské komoře pod záštitou ministra vnitra. Na téma elektronizace dat zde debatovali zástupci Ministerstva vnitra, Hospodářské komory, FITPRO, Rozhodčího soudu i odborníci z akademické sféry. Všichni se víceméně shodli na tom, že realizace projektu základních registrů veřejné správy je zcela zásadní. Spolu s datovými schránkami a kontaktními místy Czech POINT významně přispějí k realizaci hlavního záměru eGovernmentu, tedy že obíhat mají data, nikoli občan. Ministerstvo na této konferenci oznámilo, že i přes určité komplikace vzniklé za minulého vedení resortu, především pak skluz vzniklý zpožděním výběrových řízení, je vše na nejlepší cestě a termín ostrého spuštění registrů 1. července 2012 stále ještě platí. Po technické stránce je připraveno všech šest projektů, které budou realizovat čtyři organizace. Také je dokončen harmonogram implementace a spuštění registrů a to včetně stanovení termínů důležitých pro státní organizace a jejich systémy, které se budou k základním registrům připojovat. Harmonogram už prošel meziresortním připomínkovým řízením a Ministerstvo vnitra ho hodlá v nejbližším možném termínu zařadit k projednání na zasedání vlády. Ředitel odboru hlavního architekta eGovernmentu Petr Říha navázal ve svém projevu na další dobrou zprávu, kterou je podpis první ze smluv na realizaci projektů základních registrů, konkrétně na realizaci Informačního systému základních registrů se společností AutoCont CZ. Doplnil také, že harmonogram nejenže prošel meziresortním připomínkovacím řízením, ale všechny připomínky se také podařilo vypořádat. I díky tomu se tedy ví, že realizace projektů se ve stanoveném termínu zvládnout dá. Nyní je podle jeho názoru nejdůležitější úspěšně dokončit vyhodnocení zbývajících soutěží a poté důsledná koordinace a řízení implementace ostatních projektů. Zdůraznil ve svém projevu také hlavní problém, který především vyvolal touhu po bezpečné a aktuální databázi dat o občanech a státních i nestátních institucích: „ Současný stav je takový, že data ve státních institucích jsou roztříštěná a nejednotná. Nalézají se často na více místech, jsou duplicitní a mnohdy obtížně dohledatelná. To je velký problém pro veřejnou správu, ale obrovský pro občany, kteří tak musí při vyřizování svých požadavků často i opakovaně navštívit více úřadů,“ uvedl Říha. Základní registry, jejichž hlavní funkce spočívá především ve zjednodušení komunikace úřadů s občany, zajistí, že správnost již jednou předložených údajů bude dokládat stát, nikoli občan. S jejich zavedením by se měl chaos v datech stát minulostí, protože budou jediným místem, které nabídne prokazatelně správné a ověřitelné referenční údaje. Jejich platnost bude moci zpochybnit pouze vlastník, stát ne. Systém registrů pak bude schopný platnost ověřit, případné chyby opravit. Důležitou novinkou bude také možnost občanů zjistit si na kontaktních místech Czech POINT, kdo si o něm v uplynulém roce vyžádal informace v registrech.
Zdroj: www.mvcr.cz
Odpovědět na příspěvek