Proběhl pátý ročník konference Eastern European eGovernment Days
Ve dnech 11. – 13. dubna se v Praze konala konference nazvaná Eastern European eGovernment Days. Hlavními organizátory byly: EBMA (agentura pro evropské projekty a managment,rakouské Forum eGovernment / OCG, univerzita v Linci a další. Jak název napovídá, konference byla věnována eGovernemntu a hodnocení dosavadního pokroku v jeho budování.(V případě ČR bohužel spíše zaostávání).
Libor Neumann ze společnosti ANECT shrnul tři základní předpoklady pro efektivní fungováni eGovernmentu. Za prvé: občan by neměl být nucen jednu věc vyřizovat na více úřadech – vzájemnou výměnu informací by si měly úřady zajistit samy. V zahraničí se tento přístup označuje jako „one stop shop“ a mělo by se tím předejít situaci, kdy občan musí jít s jednou věcí na daňový úřad, s jinou věcí na sociální odbor apod. Za druhé: občan musí mít volný výběr informačního místa (pošta, obecní úřad atd.) a informačního kanálu(telefon, e-mail, osobně apod).
Na první pohled by se mohlo zdát, že výše zmíněné podmínky splňuje nedávno spuštěný Czech POINT. Ten má ovšem jeden velký nedostatek. Slouží, resp. bude sloužit k jednotnému výpisu z registrů, což občanovi jistě ušetří obíhání úřadů, ale pořád je třeba úředníka s razítkem. Náš Czech POINT je tedy ,jak zaznělo na konferenci, pouze na půl cesty.
Ani statistiky prezentované Liborem Neumannem nemluví v českém případě příliš optimisticky.Z deseti nově přistupujících zemí byla Česká republika, co se týče úrovně poskytovaných elektronických služeb, zhruba v polovině. Během necelých dvou let se sice trochu zlepšila, ale ostatní se zlepšili více.
V konečném důsledku jsou tak naše výsledky v porovnání s ostatními relativně ještě horší, než během prvního měření. Příklad bychom si mohli vzít kupříkladu z Maďarska, které na tom bylo v roce 2004 hůře než my, ale v roce 2006 už bylo nad průměrem Evropské unie.
Zdroj: Lupa.cz
Odpovědět na příspěvek