Praze se nedaří nakupovat přes e-aukce
Naše hlavní město zatím stále nezahájilo naplno nákup prostřednictvím e-aukce, o kterém už více než rok mluví. Dosud byla ukončena pouze jedna aukce na kancelářský papír, při kterém z původně miliónové dodávky ušetřilo zhruba 30%.
Vedení města však chce tuto situaci kolem e-aukcí změnit. Město by mohlo nakupovat ročně v aukcích až za téměř 5 miliard korun, přičemž by se ušetřilo minimálně 10%, což je zhruba půl miliardy korun.
Dle příslušených materiálů Praha neplní usnesení rady z dubna minulého roku. V té době vedení města uvedlo, že ostrý start projektu by mohl začít s příchodem roku 2012. Letos v březnu sice Praha znovu vypsala aukci na kancelářský papír, ale dosud nebyla podle tiskového oddělení magistrátu vyhodnocena. Příčinou je to, že není zaveden systematický model nakupování s využíváním elektronických aukcí. Ač byla zřízena pracovní skupina, která měla plnit úkoly stanovené usnesením rady, ale za celou dobu se nedosáhla žádných významných pokroků v realizaci e-aukcí a dosažení úspor.
Příkladem a inspirací by mohla být Ostrava, která v e-aukcích nakupuje i pro své příspěvkové organizace. Ostrava už uskutečnila kolem 500 aukcí za půl miliardy a dosáhla úspory asi 100 miliónů korun. V případě, že by Praha zavedla stejný systém, šlo by o objem asi 5 miliard a reálná úspora by se vyšplhala až na 500 miliónů korun ročně, možná až na 700 miliónů.
Praha by chtěla pomocí aukcí nakupovat například plyn, elektřinu, pohonné hmoty, telefonní služby, výpočetní techniku i oblečení nebo léky a zdravotnický materiál.
Příprava bude trvat zhruba 1 rok. Město by s největší pravděpodobností vypsalo veřejnou zakázku na tři až čtyři roky, jejíž předpokládaná hodnota by se mohla pohybovat mezi 250 a 300 miliony korun. Jejím předmětem by mělo být mimo jiné porovnání cen komodit nakupovaných jednotlivými městskými organizacemi a magistrátními odbory. K tomu je nutné rovněž sjednotit názvosloví nakupovaných komodit. Dodavatel by rovněž zavedl jednotný systém nakupování a vyškolil by úředníky magistrátu, kteří by se pak o systém starali.
K záměru by se měli v příštích týdnech vyjádřit radní a zastupitelé.
Nechme se tedy překvapit, zda se Praha vydá podobou cestou, jakou se vydala Ostrava a dojde nejen k časovým úsporám, ale především k těm finančním.
Zdroj: www.denik.obce.cz
Odpovědět na příspěvek