Portál veřejné správy – Shrnutí (9. díl)
V předešlých osmi dílech jsme podrobně popsali smysl a funkce Portálu veřejné správy. V dnešním, posledním, dílu se pokusíme shrnout to nepodstatnější, z celého seriálu.
Co je Portál veřejné správy
Portál veřejné správy (PVS), který je legislativně ukotven zákonem o ISVS č. 365/2000 Sb., je stručně řečeno elektronická brána do veřejné správy. Má dvě hlavní funkce: Informační a Transakční.
Informační část
Informační část PVS je složena ze tří částí: Adresáře, Zákonů a Životních situací. Adresář slouží k vyhledávání kontaktů na úřady a instituce. V Zákonech jsou k dispozici úplná znění všech platných právních předpisů. Poslední část, nazvaná Životní situace, obsahuje postupy při řešení životních situací, k jejichž vyřešení je třeba spolupráce s úřady.
Uživatelské role
V případě Životních situací umožňuje PVS zvolit si ze tří uživatelských rolí. Můžete vystupovat jako občan, podnikatel nebo cizinec. Podle zvolené uživatelské role se odvíjí nabídka kategorií Životních situací, které máte na výběr.
V případě Životních situací z pohledu občana nabízí Portál výběr z těchto kategorií:
- Rodina
- Občan-Obec-Stát-EU
- Bydlení
- Zaměstnání
- Doprava a cestování
- Vzdělání, věda, kultura
- Zdraví
- Životní prostředí
Kategorie Životních situací pro podnikatele:
- Podnikatelská činnost
- Dotace, podpůrné programy
- Veřejné zakázky
- Právo a finance
- Rozvoj podnikání
- Daňový systém
- Pracovněprávní vztahy
- Informace o tržním prostředí
Kategorie Životních situací pro cizince:
- Než přijedete do ČR
- Pobyt na území ČR
- Zaměstnání
- Podnikání
- Systém školství a uznávání vzdělání
- Systém zdravotnictví a zdravotní pojištění
- Sociální zabezpečení
- Rodina, manželství, životní události
Seznam životních situací je poměrně rozsáhlý. Řešení každé konkrétní situace je vysvětleno stejným způsobem – tabulkou. To je řešení přehledné, někdy však příliš stručné. Životní situace jsou tříděny podle témat, takže nalézt tu, kterou potřebujete vyřešit, by nemělo zabrat příliš času.
Samozřejmě, že není v lidských silách nabídnout řešení všech životních situací, do kterých se může občan, podnikatel nebo cizinec dostat, ale je pravdou, že někdy chybí situace, kterou by zde člověk očekával a namísto toho narazí na informaci řekněme méně podstatnou. V tomto ohledu je na PVS rozhodně co zlepšovat.
Podrobnější informace naleznete zde: Portál veřejné správy – Transakční a informační část (4. díl)
Transakční část
Transakční část PVS slouží k elektronické komunikaci (el. podávání) mezi občany resp. firmami s orgány veřejné správy, ale i ke komunikaci v rámci veřejné správy (mezi jednotlivými úřady).
Hlavním cílem transakční části je umožnit vyřízení co nejširšího okruhu agend elektronickou cestou, kdy občan nebo firma nemusí podávat klasické papírové formuláře či výkazy, ale může tyto informace předávat orgánům veřejné správy elektronickou cestou.
Podání je nezanedbatelnou součástí PVS a nezbytnou službou pro chod e-Governmentu v České republice. Lze říci, že Portál veřejné správy je vstupní branou do elektronické komunikace s orgány veřejné správy.
Při registraci je každému uživateli přidělen osobní identifikátor nebo digitální certifikát, který slouží k ověření totožnosti, lépe řečeno k autorizaci jeho požadavku. Po identifikaci může uživatel zasílat a dostávat formuláře od úřadů a to několika způsoby: přímo na stránkách PVS, na webových stránkách příslušných úřadů či prostřednictvím jiných programů (mzdový software apod.).
Jak se registrovat
Při elektronické komunikaci je velmi důležité dostatečně zabezpečit přenos dat a identifikovat jejich odesilatele, k tomu slouží následující ověřovací metody.
Než začnete s úřadem elektronicky komunikovat je třeba se zaregistrovat a získat buď osobní identifikátor (nižší zabezpečení), nebo certifikát (vyšší zabezpeční).
Získat osobní identifikátor není žádný problém, stačí se řídit pokyny na stránkách PVS a využívat e-mailovou schránku. Certifikáty získáte od důvěryhodných certifikačních autorit (na omezenou dobu). Bližší informace získáte na www.micr.cz
V současné době nabízí PVS tyto elektronické služby:
- Služby České správy sociálního zabezpečení
- Služby Ministerstva informatiky (ještě 31. července 2007 budí PVS dojem, že MIČR nezaniklo)
- Služby Ministerstva financí
- Služby Generálního ředitelství cel
- Ministerstvo dopravy
Podrobnější informace naleznete zde: Portál veřejné správy – Elektronická podání (7. díl)
Část věnovaná cizincům
Uživatelská role Cizinec (role jsou tři: Občan, Podnikatel a Cizinec) nabízí soubor rad, pro občany jiných zemí, kteří chtějí ČR navštívit nebo se zde usadit. V kapitole Než přijedete do ČR jsou obsaženy všechny informace nutné k přípravě cesty. Dále si návštěvníci ze vzdálenějších míst mohou zjistit základní informace o historii i současnosti České republiky.
Nechybí ani informace o podmínkách pro udělení povolení k pobytu či získání pracovního povolení . Ani cizinci – studenti a cizinci – podnikatelé nepřijdou zkrátka. PVS může pomoci i v případě, že se cizinec v Česku zamiluje a bude zde chtít založit rodinu.
Jediné co PVS, ve službách cizincům, zanedbává, je možnost zvolit si jinou než anglickou či českou verzi. Vzhledem k tomu, že sousedíme se dvěmi německy mluvícími zeměmi, NJ by neuškodil.
Podrobnější informace naleznet zde: Portál veřejné správy – Co nabízí cizincům? (3. díl)
Jak PVS prezentuje Českou republiku?
Na tuto otázku se nabízí velmi stručná odpověď: špatně! Předpokládejme, že Češi nenavštěvují PVS proto, aby získali obecné informace o ČR. První věc, která pravděpodobně většinu cizinců odradí, je nesmyslné uspořádání informací. Kapitola informace o ČR je pouze v Češtině. Informace, v ní obsažené, jsou sice k dispozici i v AJ, ale v uživatelské roli Cizinec, kde je třeba „prokousat se“ všemi kapitolami.
Dejme tomu, že by cizinec, který se zajímá o základní fakta týkající se ČR mluvil česky. Pro začátek ho čekají informace o hnědozemi, dále o tom, která řeka teče, do jakého moře a další druhořadé informace. Na konci může lehce spravit dojem výčet státních symbolů spolu s odkazy na zákony, které je legislativně ukotvují.
Nicméně fakt, že zde chybí údaje typu: počet obyvatel, hlavní město, úřední jazyk, složení obyvatel, základní fakta o historii, průmyslu, kultuře, HDP atd. je nezpochybnitelný.
Abychom pouze nekritizovali, je třeba konstatovat, že politický systém je popsán vyčerpávajícím způsobem.
Poddrobnější informace naleznet zde: Portál veřejné správy – Jak prezentuje Českou republiku? (8. díl)
Závěr:
Hlavní úkolem Portálu veřejné správy je tvořit elektronickou bránu do veřejné správy. Tuto funkci plní dobře, počet úkonů, které lze díky PVS provést elektronicky, neustále narůstá. Roste i počet občanů, využívajících tuto formu komunikace s úřady. V tomto směru lze tedy PVS pochválit.
Druhým úkolem PVS je informovat. Informační část PVS je rovněž první, co uživatelé vidí, proto by neuškodilo ji ještě vylepšit. Jednoznačně vylepšit potřebuje část PVS podávající obecné informace o České republice.
Je chvályhodné, že český Portál veřejné správy můžeme srovnávat s portály vyspělých zemí. Veřejnou správu jako celek totiž srovnávat v mnoha ohledech zatím nemůžeme.
Od 1. června 2007, tedy od zrušení ministerstva informatiky, spadá Portál veřejné správy pod ministerstvo vnitra. S příchodem nového „pána“ se nabízí otázka: Jaká je budoucnost portálu veřejné správy?
Plány Ministertsva vnitra ohledně Portálu veřejné správy se nám do dnešní doby nepodařilo získat. Zdá se, že se nic podstatného měnit nebude. Doufejme, že bude pod taktovou Ministertsva vnitra narůstat počet úřadů, které umožní e-podání a Životní situace se rozrostou.
Díly seriálu:
Portál veřejné správy – K čemu je nebo může být? (1. díl)
Portál veřejné správy – Jak je to ve světě? (2. díl)
Portál veřejné správy – Co nabízí cizincům? (3. díl)
Portál veřejné správy – Transakční a informační část (4. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace s pohledu občana (5. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace z pohledu podnikatele a cizince (6. díl)
Portál veřejné správy – Elektronická podání (7. díl)
Portál veřejné správy – Jak prezentuje Českou republiku? (8. díl)
Portál veřejné správy – Shrnutí (9. díl)
Odpovědět na příspěvek