Plzeň udělala krok směrem k občanům
Město Plzeň spustilo nový webový portál s názvem Elektronická podání občana. Nahradí původní elektronickou podatelnu a umožní lidem podání prostřednictvím online formulářů. Těch je nyní k dispozici třicet.
K dispozici jsou například formuláře pro řešení životních situací ve vztahu k Magistrátu nebo úřadům městských obvodů. Aplikace vznikla za podpory Evropské unie.
„O zkvalitnění a zefektivnění služeb veřejné správy pomocí širšího využití informačních a komunikačních technologií město usiluje dlouhodobě. Spuštění nového portálu je dalším krokem, jehož využívání budeme postupně rozšiřovat,“ uvádí náměstek primátora Miloslav Šimák.
„Náměstkova slova potvrzuje Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií: „ V pilotním provozu disponujeme prozatím třiceti online interaktivními formuláři pro řešení životních situací a postupně budou přibývat další.“
V čem spočívá výhoda?
Potřebný formulář si občan může vyplnit v klidu doma. pak si jej vytiskne a donese na úřad k ověření totožnosti. Tam už stačí jen ukázat tzv. barcode, podle kterého si úřednice na přepážce zobrazí celý formulář.
Pokud občan používá elektronický podpis, pak na úřad nemusí vůbec.
Online formuláře tak znamenají výrazný krok směrem k urychlení vyřizování různých záležitostí na úřadech.
Nová aplikace lidem rovněž umožní založit si uživatelský účet. Jeho zřízení například usnadní vyplňování formulářů. „Automaticky do něj vygeneruje známé údaje z registrace při zakládání účtu. Uživatel také získá přehled o všech elektronických podání, která provedl,“ upřesňuje Šantora.
Portál dále poskytne informaci o stavu finančního účtu uživatele u vybraných agend. Jedná se o agendu místních poplatků, mezi něž patří poplatek za psa, z ubytovací kapacity a za užívání veřejného prostranství. Druhá agenda se týká nájmu za pozemky nebo za byt. „Pro získání přístupů k těmto informacím je nutné ověřit si totožnost občana na určeném kontaktním pracovišti magistrátu,“ upozorňuje Jan Hošťálek ze Správy informačních technologií.
Aplikaci a formulářovou technologii využije město také při zřízení agendy nakládání s komunálním odpadem. V ní se uživatel bude moci k odvozu odpadů přihlásit, určit si velikost nádoby, četnost svozů nebo upozornit na situaci, kdy odpad nebyl odvezen.
Portál Elektronické podání občana byl realizován za necelé tři miliony korun v rámci projektu Implementace správy jednotných účtů občana a datového skladu a je spolufinancován ze zdrojů Evropské unie v operačním programu IOP – Systémové a technologické zajištění elektronického výkonu agend a podpory plánovacích a rozhodovacích procesů. Z 85 % je projekt financován ze strukturálních fondů Evropské unie, zbylých 15 % hradí město ze svého rozpočtu.
Na portál se můžete podívat zde:
Zdroj:
Odpovědět na příspěvek