Okruh otázek souvisejících se spisovou službou (3. díl)
Co s takovými dokumenty? V případě, že se rozhodneme je nezlikvidovat, nabízí se nám řešení v podobě ECM. Pojďme se tedy stručně podívat, o co vlastně jde.
ECM neboli Enterprise Content Management
je systém, pomocí něhož je možné utřídit a zpracovat pro případné další použití veškeré nestrukturované informace ve všech jejich typech a formách. ECM dodává archivovaným informacím řád a pomocí přiřazených atributů zpohodlňuje, zrychluje a všeobecně zefektivňuje vyhledávání a orientaci v dokumentech. ECM můžeme ovšem využít i k publikování dokumentů ve více formátech a podobách – jde například o zobrazení jedné informace na firemním webu, jako tiskovinu či například k distribuci na různá bezdrátová zařízení.
ECM neboli Enterprise Content Management je systém, pomocí něhož je možné utřídit a zpracovat pro případné další použití veškeré nestrukturované informace ve všech jejich typech a formách. ECM dodává archivovaným informacím řád a pomocí přiřazených atributů zpohodlňuje, zrychluje a všeobecně zefektivňuje vyhledávání a orientaci v dokumentech. ECM můžeme ovšem využít i k publikování dokumentů ve více formátech a podobách – jde například o zobrazení jedné informace na firemním webu, jako tiskovinu či například k distribuci na různá bezdrátová zařízení.
ECM je systém, který si pro přehlednost můžeme rozdělit na několik oblastí.
Zřejmě nejznámější oblastí ECM je FFM neboli:
Ve velmi zjednodušené formě lze FFM definovat jako archivační systém, který v sobě zahrnuje finální – archivační funkci zpracování formulářů, spisové služby atd. V čem tedy spočívá funkce FFM v konkrétních případech? Slouží ke zpracování dokumentů v nejtradičnější podobě, tedy na papíře. Konkrétně může jít o celý cyklus zpracování těchto dokumentů (například formuláře) od skenování a imagingu až po návrh a realizaci jejich zpracování do konečné archivační podoby. Stejným způsobem lze zpracovat i toky zpráv a tiskových sestav. FFM obsahuje i podnikovou politiku definicí uchování dokumentů či tak „fyzickou“ záležitost, jako je třeba plánovaní provedení pořadačů.
Další oblastí ECM je klasická správa dokumentů, označovaná nejčastěji jako:
Co si představit pod pojmem „klasický dokument“? Jde o typické informace typu objednávka, faktura, smlouva nebo nabídka. Charakteristickým rysem bývá (ale být nemusí) nestrukturovaná informace, často „uložená“ na stránce o rozměrech A4.
DMS má tyto fukce: správa cyklu dokumentu, tj. identifikuje a uplatňuje fáze dokumentů jako revidované, schválené, publikované, archivované a stažené z oběhu, dále definuje a automatizuje obchodní procesy spojené s vytvářením a distribuováním dokumentů – tzv. workflow, dále DMS umožňuje uživatelům nalézt velké soubory informací aniž by věděli, jak jsou tyto informace organizovány nebo uloženy, také umožňuje rychlejší integraci se systémy odkazů a předními aplikacemi zásadními pro podnikání či třeba kontroluje, jak jsou dokumenty revidovány, pozměňovány, schvalovány a publikovány.
Třetí oblastí ECM je
Odpoutejme se od internetového pravěku, ale i vnímání internetu některými lidmi dnes. Již dávno pominula doba, kdy firemní stránky sloužily jako pouhá statická (termín „statická“ se nijak netýká argumentů, že Pepa odvedle má stránky s poskakujícím panákem a tudíž nejsou statické) prezentace firmy. Dnešní prezentace umožňují interakci mezi webem, potažmo firmou a návštěvníky, potažmo potencionálními zákazníky, spolupracovníky, partnery atd. WCM je systém, který je řešení pro správu webového obsahu. Co by tedy WCM mělo splňovat?
Pomoci „webově nevzdělaným“ uživatelům tvořit web. Děje se tak na základě obecných šablon a předdefinovaných formátování. Dále WCM automatizuje publikační systém z hlediska cizojazyčných mutací, správy workflow, má integrovanou grafiku a text, propracované vyhledávací možnosti s důrazem na vlastní web, personalizuje a upravuje obsah pro každého uživatele v závislosti na profilech a preferencích, disponovat by měl integrovanou podporou pro běžné autorské nástroje, jako jsou Microsoft Office (fanatickým odpůrcům pana Gatese se omlouvám za případný šok) a v rámci spolupráce by měl přímo integrovat se všemi běžnými webovými servery, aplikačními servery, personalizačními servery, portály, adresáři a databázemi.
Čtvrtou a poslední oblastí ECM je:
V dnešní době již mezi dokumenty nepatří jen rukopisně zhotovená stížnost na chybějící dveře u veřejných záchodků či účet z hospody U rozšláplé žáby. Nikoho již zřejmě nepřekvapí, že běžně pracujeme s daty „mediálními“. Jde o fotografie, videa či samotné zvukové záznamy. Opět si nastíníme některé ze základních funkcí DAM.
Především jde o to, co se v jiných oblastech ECM děje s jinými daty – tedy ukládání, registrace a identifikace digitálních médií. V případě objemných dat používá náhledy (vizuální) a ukázky (audio), umožňuje běžné úpravy zde registrovaných souborů jako je ořezávání, změna velikosti, převod z jednoho formátu na jiný atd. V Česku je díky zdejší rychlosti připojení některých uživatelů důležitá i integrace se známými servery pro streaming a umožnění prohlížet streaming média, čímž se předejde dlouhému načítání souboru.
Po tomto stručném popisu ECM se může zdát, že je ideálním nástrojem, po kterém by se měla poohlížet každá firma, která to se svou působností na trhu myslí opravdu vážně. Je zde však několik otázek, které by si měli příslušní pracovníci zodpovědět ještě předtím, nežli činnost firmy s ECM podstatným způsobem svážou. Nejzákladnější otázkou je, jestli má firma vůbec zapotřebí, aby do ECM investovala. Toto nelze posoudit počtem zaměstnanců či finančním obratem, ale tokem dokumentů, které firma uzná za vhodné nenávratně nezlikvidovat. ECM vám může pomoci zejména co se týče přehlednosti a tím pádem i rychlosti vyhledání a použití zpracovávaných dat. Při účelném používání ECM roste efektivita velice rychle v poměru k počtu a velikosti zpracovávaných dat.
Další oblastí, ve které je možno ECM využít, je oblast bezpečnosti. I když jde o zcela elementární záležitost, skutečnost se zabezpečením je často diametrálně odlišná. Systémy ECM v naprosté většině případů nějaký způsob zabezpečení dat před nežádoucím přístupem nabízejí. Jde o to, abychom dokázali definovat, kolik úrovní, případně jaká nastavení bezpečnosti potřebujeme. Na výběr bývají systémy s jednoduchým zabezpečení přístup/zákaz přístupu k dokumentu, ale také systémy nabízející mimo zákazu přístupu k dokumentu ještě vyhledávání, čtení, zápis, relace, verzování nebo likvidaci (vymazání). Nabízí se samozřejmě i spousta dalších kritérií, podle kterých je třeba si ECM sytém vybírat – namátkou uvádím možnost cizojazyčných verzí webu, způsob třídění dat a jejich vyhledávání (požadovaná kritéria) nebo provázání a odkazy mezi jednotlivými dokumenty, které jinak vystupují jako „sólové“.
Co říci na závěr? Díky integraci služeb, ke kterým je jinak potřeba celé řady software, nařízení a vymýšlení postupů je zde k dispozici komplexní nástroj ke správě dat. Pokud jste nuceni evidovat více než jednu složku s pěti smlouvami, fotografiemi tři služebních aut, dvou služebních psů a seznamem nákupu od manželky, je na místě se nad využitím ECM minimálně zamyslet.
Odpovědět na příspěvek