Obíhání úřadů není za námi
Díky základním registrům mělo skončit obíhání občanů po úřadech. Například vyřizování změny trvalého bydliště či sňatku tak mělo být otázkou okamžiku. Opak je bohužel pravdou. Naopak. Dnes musí občané i na kontaktní místo Czech POINT.
Zpravodajský server iDNES.cz vyzkoušel fungování úřadů v praxi. Konkrétně jeden z jeho pracovníků řešil změnu trvalého bydliště. Úředník mu předložil kvůli změně stejný formulář, který se používal již před měsícem. Na dotaz, zda tuto změnu úřad ohlásí také například bance nebo dodavateli elektrické energie úředníci nebyli schopni odpovědět a tak nasměrovali tazatele na Czech POINT, kde se dozvěděl, že toto skutečně nelze.
Změna nahlášených údajů bez problému proběhla v katastru nemovitostí a na živnostenském úřadě. Naopak finanční úřad chtěl adresu znovu doložit, banky ani pojišťovny na základní registry také napojeny nejsou. Je tedy nutné jakékoli změny dokládat znovu.
Podle mluvčího ministerstva vnitra Petra Nováka zatím finanční úřady v rámci základních registrů nefungují, jak by měli, protože jim chybí potřebné identifikační prvky. Na nápravě tohoto stavu se prý ale intenzivně pracuje. Banky o připojení k registrům také zájem mají, ovšem zatím žádné konkrétní informace, především pak o možném termínu, známé nejsou.
Realita je zatím momentálně taková, že úředníci v popsaných metodikách tápou, školení podle mnoha z nich také moc nepomohla a nové formuláře ještě k dispozici nejsou. Novák přiznal, že druhů formulářů je spousta a bohužel se jejich nová podoba prozatím nestihla dokončit. Nezbývá tedy než doufat, že se celý projekt podaří dotáhnout do zdárného konce a nedopadne tak, jako mnoho dalších.
Zdroj: www.zpravy.idnes.cz
Odpovědět na příspěvek