Občané si základní registry zaslouží!
Podle náměstka ministra vnitra pro informační technologie a projektové řízení, pana Radka Šmerdy, který je zodpovědný za základní registry, si občané základní registry zaslouží a veřejná správa je potřebuje.
Radek Šmerda musel rozpohybovat už tak složitý stroj, kterému někdo dal zpřeházená kolečka. Musel nejen nalézt nové mechanismy, nový styl řízení, ale také vycházet z jasného cíle, a to že od 1. dubna 2012 poběží testovací provoz a od 1. července téhož roku bude spuštěna ostrá verze Základních registrů. Nutno podotknout, že úkol to byl nelehký. Napříč všem okolnostem Radek Šmerda nepochybuje, že by se základní registry nezvládly.
Pan Šmerda v rozhovoru poskytl několik informací k základním registrům, pojďme se na ně nyní blíže podívat.
Zkušební provoz základních registrů
Šmerda prozradil, že v současné době základní registry (dále jen ZR) komunikují s jednotlivými agendovými informačními systémy veřejné správy (AIS) prostřednictvím služeb vnějšího rozhraní ZR. Všechny aplikace vyvíjené v rámci jednotlivých registrů jsou v testovacím provozu. V souladu s harmonogramem probíhají akceptace vyvinutých funkcí.
Správná komunikace se základními registry
Ačkoliv je podle Šmerdy tato otázka na samotnou SZR – Správu základních registrů, která má na starost technické nastavení, informoval o tom, že každý orgán veřejné moci musí být zaregistrován pro výkon agendy. Současně informoval o tom, že konkrétní identifikační kód agendy je nezbytný pro přístup k vnějšímu rozhraní informačního systému ZR a je součástí ověřování oprávnění pro konkrétní agendový informační systém. Každý úřad musí zajistit opatření, která zabrání jakémukoliv neoprávněnému přístupu k referenčním údajům vedeným v ZR. Úřad si musí vést záznamy o přístupu všech úředníků do svých AIS.
Informovanost úředníků o ZR
Bez osvěty by se ZR rozpadly, dle Šmerdy. Úředníci jsou průběžně informování a velmi se dbá na to, aby se s úředníky komunikovalo co nejintenzivněji.
Návod či kuchařka pro úředníky k ZR
Pracuje se na manuálu pro úředníky, tento úkol má na starost firma, kterou pověřilo MVČR společně s kraji, aby vypracovala detailní analýzu obsahující modelové příklady a jednotlivé životní situace. Dále by se měly rovněž objevit návody a postupy související např. se správním řádem, spisovým řádem, registraci agend…
Školení a semináře
Co se týče školení a seminářů, chystají se semináře regionální. Celkový počet těchto seminářů je 6 a budou realizovány ve velkých městech jako Praha, Brno, Ostrava, Olomouc a Plzeň. Neméně významný je v této souvislosti i tzv. Helpdesk, který zajišťuje SZR.
Komunikace s „běžnou“ veřejností
Zde v podstatě dochází k paradoxní situaci, a to proto, ačkoliv se dělá vše pro komfort občanů, pro jejich úsporu času a peněz, změny sami občané v podstatě nepocítí. Dále pan Šmerda prozradil, že se v létě chystá informační kampaň, která se objeví v tištěných médiích, v rozhlasu, v televizi a na internetu. Celé gŕo věci spočívá v tom, aby občané měli pocit, že „stát je méně otravuje“.
Startovací potíže ZR
Ačkoliv se ze všech stran dělá pro bezchybné fungování ZR maximum, pan Šmerda nemůže garantovat bezchybné začáteční fungování ZR.
Úspora pro občany
Podle analýz, občan průměrně stráví cestou na úřad, přípravu na jednání a samotným jednáním s úřadem 12 hodin za rok. Zavedením ZR bude odhadem uspořeno přibližně 60%, tj. 7 hodin ročně. Podle ČSÚ (Českého statistického úřadu) má ČR 10 548 527 obyvatel. Pokud budeme vycházet z toho, že každý občan (nebo jeho zástupce) musí tak či tak přicházet do styku s úřady, pak se jedná o úsporu 75 949 394,4 hodiny. Pokud půjdeme ještě dále, cena hodiny volného ekonomicky aktivního jedince analytici ohodnocují částkou 52 Kč.
Po přečtení rozhovoru s „šéfem“ základním registrů snad nabyli všichni čtenáři dojmu, že základní registry jsou nejen revoluční, potřebné, ale především užitečné ať už pro veřejnou správu, státní instituce, ale i pro občany samotné. Na závěr by se slušelo popřát úspěšný a bezchybný ostrý start základním registrům.
Zdroj: www.egovernment.cz
Odpovědět na příspěvek