Co to je „přístupnost webu“?
O co tedy jde, budeme-li se bavit o „přístupnosti internetové stránky“? Jedná se takové zpracování a takovou podoby webu, která je uživatelsky přístupná i uživatelům s různou formou postižení.
Poslední dobou se setkáváme s neustále vzrůstajícím počtem informací, komunikovaných obyvatelům ze strany státní správy a samosprávy, prostřednictvím internetu. Tento trend můžeme označit za veskrze pozitivní, ať již z důvodu ucelenosti informací dohledatelných na webu, tak díky moderním technologiím, i z důvodu možnosti přistupovat k těmto materiálům v podstatě odkudkoli. Lidem hledajícím informace, internetové stránky tedy značně ulehčují práci.
Ministerstvo vnitra za tímto účelem vydalo na základě §12 zákona 365/2000Sb. (zákon o informačních systémech veřejné správy) vyhlášku č. 64/2008, která upravuje, jak a které informace mají a musí být zveřejněny na webu.
Ministerstvo samo v metodické zprávě uvádí: „K vytvoření vyhlášky o přístupnosti bylo přistoupeno vzhledem k potřebě sjednotit taková pravidla, která by na jedné straně respektovala potřeby hendikepovaných uživatelů a asistenčních technologií, na druhé straně příliš neomezovala správce webových stránek a poskytla jim jednoznačné mantinely pro stanovení přístupnosti obsahu. Úprava webových stránek tak, aby splňovaly pravidla přístupnosti uvedená v příloze vyhlášky o přístupnosti a základní funkčnost, nijak neomezuje nativní funkčnost a grafický design webových stránek.“
Dá se říci, že přizpůsobení stránek potřebám hendikepovaných uživatelů, je ku prospěchu jak jim, tak i běžným uživatelům, kteří například disponují slabší počítačovou sestavou. Nebo se na stránky připojují pomocí alternativních zařízení, mobilů, tabletů apod.
Vyhláška neurčí, že je nutné mít pouze jedny stránky, které jsou s ní v souladu. Je proto ponecháno na orgánu veřejné správy, zdali bude provozovat jednu, nebo dvě verze svého webu. Kde jeden z nich musí být v souladu s vyhláškou a druhý nikoli. Nicméně je nutné zajistit, aby přístupná verze byla uživatelům se zdravotním postižením snadno dostupná z verze, která požadavky dané pravidly obsaženými v příloze vyhlášky o přístupnosti nesplňuje.
V praktickém pojetí to znamená, že orgán veřejné správy provozující dvě verze svých webových stránek musí umožnit osobám se zdravotním postižením snadno přistoupit na přístupnou verzi stránek. Zároveň je nutné v případě aktualizace dbát na aktualizaci obou verzí webu.
Jaké jsou tedy zásady přístupných internetových stránek? Je jich celkem 32, vyberme tedy alespoň ty nejdůležitější:
- Informace sdělované vizuální podobou webových stránek, tvary jednotlivých prvků, jejich velikostí, pořadím nebo umístěním musí být dostupné i v případě, že uživatel nemůže tyto aspekty vnímat. Při tvorbě přístupných webových stránek se nelze spoléhat na to, že uživatel přistupující k těmto stránkám je vidí na svém zařízení stejně, jako je vnímá například běžný uživatel na svém PC. Není tedy možné se v textu odkazovat na barevně vyznačený text nebo na struktury stránky, jako jsou sloupce a další. Vzhledem k tomu, že uživatel je takto vůbec vnímat nemusí. Eventuelně může používat pouze hlasový výstup (v případě zrakově postižených uživatelů).
- Informace sdělované barvou musí být dostupné i bez barevného rozlišení. Opět v podstatě stejná zásada jako předchozí. Jedná se o případy, kdy kvůli svému postižení není uživatel schopen rozpoznávat jednotlivé barvy. Je tedy nutné například odkazy odlišit od ostatního textu i jinak, než pouze rozdílnou barvou.
- Obsah ani kód webové stránky nesmí předpokládat ani vyžadovat konkrétní výstupní či ovládací zařízení. Nelze vždy předpokládat, že uživatel používá například monitor v určitém rozlišení nebo že používá monitor vůbec (může být například odkázán na hlasový výstup). Je proto nutné zachovat funkcionalitu stránek i za tohoto předpokladu. Stejně tak, nemůžeme předpokládat ani po uživateli požadovat používání určitého vstupního zařízení, kterým může být myš, klávesnice apod.
- Na webové stránce nesmí docházet rychleji než třikrát za sekundu k výrazným změnám barevnosti, jasu, velikosti nebo umístění prvku. Toto pravidlo pro tvůrce/správce webové stránky znamená jasnou povinnost dohlédnout na to, aby se žádná animace či dynamický prvek stránky neměnil více jak 3x za sekundu. Jedná se jak o blikání, tak o pulzování a kmitání. Tyto pravidelné výrazné změny, se mohou stát spouštěčem například epileptických záchvatů u uživatelů trpících tímto onemocněním. Je proto doporučeno, aby k rychlým změnám barvy nebo blikáním nedocházelo na webových stránkách vůbec.
- Webové stránky musí sdělovat informace jednoduchým jazykem a srozumitelnou formou, pokud to charakter webové stránky nevylučuje. Dá se říci, že toto pravidlo je k užitku všem uživatelům webu. Ne jen těm s nějakou formou postižení. Nedá se předpokládat, že uživatel je odborníkem v dané oblasti (ve většině případů je tomu přesně naopak tzn., hledáme určité základní informace k uvedení do dané problematiky), proto je nutné volit tzv. laická jazyk. Vyvarovat se oborové nebo příliš odborné terminologie. Jednoduše řečeno – Informace na webových stránkách musí být proto podávány co možná nejsrozumitelněji.
Výše uvedený výběr pěti příkladů z vyhlášky č. 64/2008 o přístupnosti jsou povinné položky, které musí internetová stránka, která chce této vyhlášce vyhovovat, splňovat. Sama vyhláška poté obsahuje ještě větší množství těchto pravidel, z nich některá jsou také povinná, jiná povinná podmíněně. Při zadávání zakázky na tvorbu webových stránek, je proto nutné mít od počátku na mysli nutnost jejich souladu s požadavky přístupnosti a jejich tvorbu tomu přizpůsobit. Nejlépe vše důkladně popsat a vyzdvihnout požadavek tohoto souladu v zadávací dokumentaci.
Autor: Bohuslav Hrdý
Zdroj: www.mvcr.cz, Vyhláška č, 64/2008
Odpovědět na příspěvek