Jak postupovat při reklamaci údajů v ZR?
Referenční údaj zapsaný v Základních registrech je považován za správný do chvíle, kdy se prokáže opak a nebo vznikne oprávněná pochybnost o jeho pravosti.
Jak postupovat v případě zjištěné chyby?
Reklamace chybného údaje se dá stručně popsat ve třech bodech:
- Občan nebo organizace doloží chybu orgánu veřejné moci, který s daným údajem pracuje. Tím vznikne oprávněná pochybnost o správnosti evidovaného údaje a OVM uvědomí příslušného editora (dle § 5 odst. zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů).
- Editor zpochybněného údaje označí tento údaj jako nesprávný.
- Editor ověří správnost evidovaného údaje a podle výsledku buď údaj opraví, nebo reklamaci zamítne(dle § 4 odst. 4 zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů).
Pokud není možné například najít určitou osobu v ROB (Registr obyvatel) nebo ROS (Registr osob), pak je nutné se obrátit přímo na editora příslušného registru. V případě ROB jsou editory Ministerstvo vnitra ČR a Policie ČR, prostřednictvím svých agendových systémů.
V případě ROS jde o orgány a instituce, které již v současnosti mají zákonnou povinnost osoby registrovat. Jedná se o obchodní rejstřík, rejstřík živnostenského podnikání, evidence nebo informační systémy vybraných ministerstev a ústředních orgánů státní správy, profesních komor, obcí, krajů apod.
Seznam editorů ROS naleznete zde: Přehled editorů ROS (soubor PDF, 183 kB)
Podrobnější informace naleznete na stránkách Správy základních registrů.
Zdroj: www.szrcr.cz
Odpovědět na příspěvek