Elektronické podání – není vše ideální (3. díl)
Stěžejní ustanovení zní: "Od poplatků jsou osvobozeny úkony … vyžádané a provedené prostřednictvím dálkového přístupu, opatřené elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb, nepřevyšuje-li sazba poplatku 2 000 Kč".
Kterých poplatků se změna dotkne i po všeobecném zdražení několika desítek položek?
Kritérií je několik. Prvním je již zmíněná výše poplatku – osvobozen je pouze poplatek do 2 000 Kč včetně. Dalším kritériem je nutnost vlastnit elektronický podpis. Tato podmínka je celkem jasná, vzhledem k povaze některých předávaných informací.
Co je potřeba udělat pro získání elektronického podpisu už jsme si na webu ISVS.CZ řekli, takže jen ve zkratce připomenu, že kromě poměrně přesně daného postupu při žádosti o certifikát je potřeba zaplatit i příslušnou částku za certifikát vydávaný momentálně jedinou institucí.
Další podmínkou elektronického podání s osvobozením od poplatku je nutné pomocí internetu nejen podání, ale i celé vyřízení žádosti. Zde je ovšem několik míst, které bude potřeba jasně definovat. Bude do této kategorie osvobozené od poplatků zahrnut i úkon, jehož sebemenší část bude vyřízena jinak, než „e-způsobem“? Nabízí se hned několik možností, jak narušit „čistotu“ vyřízení jen pomocí internetu. Jistě známe příklady, kdy je třeba kromě podání žádosti doložit několik příloh, vesměs úředně ověřených v papírové podobě. Pokud se tedy do procesu dostane toto zaslání příloh ve fyzické podobě, je celý úkon stále osvobozen od poplatků? A jak se osvobození od poplatku dotkne úkonu ve spojení s typem výstupu? Dovedu si totiž představit situaci, kdy občan elektronicky vyřídí celou záležitost s tím, že konečný výsledek, tedy jakési potvrzení, chce obdržet ve fyzické podobě, na papíru. Je i v tomto případě zproštěn povinnosti platit poplatek?
Otázek je spousta už nyní a další se zřejmě vyskytnou s uvedením zákona do běžného používání.
Nyní jsme ve fázi jakéhosi přechodu. V současném roce možnost osvobození od poplatků díky elektronickému vyřízení neexistovala. V roce následující, 2005, by již toto osvobození mělo platit. A následuje rok 2006. V tomto roce by již snad konečně měl začít platit nový správní řád. V souvislosti s tímto správním řádem bude existovat povinnost vyřizovat správní úkony elektronickou cestou.
„Po vstupu zákona v platnost budou od poplatků osvobozeny mimo jiné odhlášení změny místa trvalého pobytu, žádost o vydání výpisu z Rejstříku trestů nebo žádost o vydání výpisu z katastru nemovitostí, které již dnes lze v úplnosti vyřídit elektronickou cestou. Množství takových elektronických agend postupně narůstá. Zavádění elektronických nástrojů komunikace do fungování veřejné správy je prioritou Ministerstva informatiky.“
Na závěr si pojďme ukázat, které poplatky spadají do kategorie pod 2 000 Kč. Nejedná se jen o obecně známé záležitosti, ale i o úkony často nepříliš obvyklé.
- Vydání povolení změny příjmení hanlivého, výstředního, směšného, zkomoleného, cizojazyčného nebo na dřívější příjmení
- Vydání povolení k výstavbě, přestavbě nebo odstranění objektů v Antarktidě, k dovozu geograficky nepůvodních druhů rostlin, živočichů a mikroorganismů do Antarktidy nebo k dovozu nebezpečných látek a přípravků do Antarktidy
- Změna povolení při výměně výherního hracího přístroje za stejný model v důsledku prokázaného zničení požárem nebo jinou živelnou pohromou podle § 19 odst. 4 zákona
- Ověřování chmele práškového nebo granulovaného
- Vydání povolení k dovozu rozmnožovacího materiálu
- Vydání povolení…k dovozu nebo vývozu jaderných položek
Jak je vidět, zpoplatnit lze téměř vše. Nyní však vysvitla šance, že existuje možnost, jak místo placení stále vyšších poplatků i ušetřit.
Odpovědět na příspěvek