Elektronická komunikace organizace (10. díl)
Umíte komunikovat elektronicky? Asi zbytečná otázka, ale víte co elektronická komunikace obnáší, kde ji použít a čím se řídit?
Pokračujeme dalším dílem seriálu o elektronickém dokladu v účetnictví.
Elektronická komunikace je nezbytným a také nevyhnutelným předpokladem fungování kterékoliv organizace. Nerozhoduje zde velikost firmy ani četnost jejích styků s okolím.
Nevyvstává zde tedy rozhodnutí, zda používat elektronickou komunikaci či nikoliv, ale jakou formu elektronické komunikace zvolit pro danou firmu, aby zůstala rozvojovým prvkem a nikoliv zátěží snižující efektivitu činnosti.
Přenos účetního záznamu
"(1) Přenos účetního záznamu může být uskutečněn pouze prostřednictvím informačního systému nebo jiným způsobem, který splňuje požadavky průkaznosti a dále požadavky ochrany a bezpečnosti odpovídající charakteru přenášených informací podle zvláštních právních předpisů. 31)
(2) Požadavky průkaznosti a jiné požadavky uvedené v odstavci 1 jsou splněny i v případě, je-li přenos účetního záznamu uskutečněn prostřednictvím třetí osoby odlišné od účetních jednotek, pokud tato osoba splňuje požadavky podle zvláštních právních předpisů."
(zdroj: Zákon o účetnictví, § 34)
Elektronická komunikace firmy by se dala rozdělit do těchto kategorií:
- komunikace uvnitř firmy,
- komunikace s dalšími firmami (dodavatelé, odběratelé,…),
- komunikace se zákazníky,
- komunikace s orgány státní správy (finanční úřady, správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovny,…),
- komunikace s bankami, pojišťovnami.
Každá z těchto kategorií partnerů organizace má svá specifika, kterým se musí uzpůsobit forma komunikace. Například komunikace s finančním úřadem obnáší splnění určitých pravidel daných zákonem.
Naproti tomu v komunikaci se zákazníkem musí společnost použít takových komunikačních prostředků, které je zákazník schopen a zejména ochoten akceptovat.
Díly seriálu:
Elektronický doklad v účetnictví – Podpis (1. díl)
Elektronický doklad v účetnictví – Vlastnoruční podpis (2. díl)
Elektronický doklad v účetnictví – Elektronický podpis (3. díl)
Požadavky kladené na elektronický podpis (4. díl)
Druhy elektronických podpisů (5. díl)
Náležitosti účetního dokladu (7. díl)
Co vše skrývá dokument v elektronické podobě (8. díl)
Elektronický podpis a informace v něm obsažené (9. díl)
Elektronická komunikace organizace (10. díl)
Možnosti elektronické komunikace organizace (11. díl)
Efektivní elektronická komunikace – to je EDI (12. díl)
Šifrování – kryptografické základy digitálního podpisu (14. díl)
Význam šifrování a jeho typy (15. díl)
Symetrické šifrovací algoritmy (16. díl)
Šifrování – k čemu slouží a jak ho využít (17. díl)
Ověření identity a elektronický podpis (18. díl)
Zdroje:
[2] http://www.ksb.cz/ecln/show.php?id=90&iss=19
[3] MIKULA, Miroslav: Elektronická výměna dat v obchodním styku. ČVUT, disertační práce, 2003.
[4] RYBKA, Michal – MALÝ, Ondřej: Jak komunikovat elektronicky. Praha, Grada, 2002. ISBN 80-2470-2088.
[5] SLÁMOVÁ, Hana: Elektronická komunikace mezi správcem daně a daňovým subjektem v České republice. VŠE, diplomová práce, 2005.
[6] ŠAFAŘÍK-PŠTROSZ, Alexander: Elektronická komunikace mezi malými a velkými, Systém integration 2003.
[7] TRITA, Michal: Elektronická komunikace mezi občany a veřejnou správou v České republice. VŠE, diplomová práce, 2003.
Odpovědět na příspěvek