E-Government – Referenční rozhraní (5. díl)
V dnešním dílu se zaměříme na referenční rozhraní informačních systémů veřejné správy.
Začneme vymezením pojmu referenční rozhraní (RR), poté se podíváme na legislativu a na atestace RR.
Definice referenčního rozhraní
Referenční rozhraní (RR) je souhrn právních, technických, organizačních a jiných opatření, vytvářejících jednotné integrační prostředí ISVS, které poskytuje kvalitní soustavu společných služeb, včetně výměny oprávněně vyžadovaných informací mezi jednotlivými informačními systémy orgánů veřejné správy a dalšími subjekty.
Jednoduše řečeno, každý informační systém veřejné správy, který si vyměňuje informace s jinými informačními systémy, ať už se jedná o IS veřejné správy nebo jiné, je povinen dodržovat určité postupy a standardy.
Dodržování těchto postupů je důležité kvůli zabezpečení přenášených informací, pro zachování jednotného postupu (kompatibility) při výměně informací a v neposlední řadě pro transparentnost výměny dat.
Všechny informační systémy, které poskytují službu jiným informačním systémům s nimi mají vazbu. Tato vazba musí být realizována prostřednictvím referenčního rozhraní. Každé jednotlivé referenční rozraní musí být atestováno tzn. získat atest referenčního rozhraní.
Legislativa
Zákon č. 365/2000 Sb.
Zákon č. 365/2000 stanovil práva a povinnosti související s vytvářením a užíváním ISVS.
V této souvislosti zákon pověřil Ministerstvo vnitra (MV), aby stanovilo a spravovalo referenční rozhraní. Dále bylo pověřeno, aby stanovilo provádějícím právním předpisem technické a funkční náležitosti uskutečňování vazeb mezi informačními systémy prostřednictvím referenčního rozhraní.
Zákon rovněž pověřuje orgány státní správy, aby zajistili, že vazby mezi jimi provozovanými IS a IS jiného provozovatele budou uskutečňovány prostřednictvím referenčního rozhraní.
Dodržování výš zmíněných nařízení je podle zákona č. 365/2000 nutno dokládat atestem.
Zákon č. 81/2006 Sb.
Zákonem č. 81/2006 Sb. se změnil zákon č. 365/2000 Sb. o ISVS. V souvislosti s referenčním rozhraním byly pozměněny některé formality, duch zákona však zůstal stejný.
Vyhláška č. 469/2000
Vyhláška upravila, mimo jiné, formu a technické náležitosti předávání údajů do informačního systému o datových prvcích. V souvislosti s referenčním rozhraním vyhláška stanovila orgánům veřejné správy, které uskutečňují vazby prostřednictvím referenčního rozhraní tyto povinnosti:
a) zajistit zápis nebo změnu a vyhlášení datových prvků podle této
vyhlášky, pokud tyto datové prvky hodlají používat při výměně dat
prostřednictvím referenčního rozhraní
b) přizpůsobit informační systém veřejné správy a datové prvky použité
při výměně dat v rámci informačních systémů veřejné správy datovým
prvkům vyhlášeným.
Vyhláška č. 53/2007 Sb.
Vyhláška stanovuje technické a funkční náležitosti uskutečňování vazeb mezi ISVS prostřednictvím referenčního rozhraní. Vyhláška o referenčním rozhraní, mimo jiné, stanovuje, že o každé ISVS musí být vybaveny funkcí umožňující vytváření ukládání záznamů o uskutečnění vazby.
Záznam vazby IS musí vždy obsahovat informace o identifikaci IS, který o službu nebo informaci žádal, čas přijetí žádosti a záznam o tom zda byla služba nebo informace poskytnuta.
Atestace
Jak již bylo řečeno, orgány státní správy provoz jsou podle zákona povinny zajistit, aby jimi provozované ISVS komunikovaly (to znamená sdílely data a informace) s jinými IS prostřednictvím referenčního rozhraní, to jsou povinni doložit tzv. atestem referenčního rozhraní.
Povinnost atestace RR se vztahuje pouze na ty ISVS, které jsou ve vztahu k jiným IS v roli poskytovatele informací či dat. Atest je atestační střediskem vydávaná na dobu maximálně pěti let. Po uplynutí pětileté lhůty je možní atest prodloužit na dva roky a to i opakovaně.
Vazby ISVS musí splnit následující požadavky:
- Provést zápis atestovaného ISVS do IS o ISVS,
- při realizaci vazby použit datových prvků, které jsou vyhlášeny Ministerstvem vnitra v ISDP,
- Vytvořit popis technických náležitostí vazby v technické dokumentaci služby; (povinnost zpracovat technickou dokumentaci má správce toho ISVS, který je poskytovatelem služby).
- V průběhu atestace se ověřuje, zda je vazba ISVS v souladu s technickou dokumentací služby buď pro všechny postupy (kterými lze o službu požádat), které jsou v technické dokumentaci uvedeny, nebo pro jejich část (ta se určí podle konkrétních podmínek např.: množství vazeb, ekonomičnost atestace, duplikace postupů, apod., pak lze přezkoušení řešit výběrem vhodného „reprezentativního vzorku“),
- Posuzuje se soulad odpovědí ISVS na žádost o službu/informaci s dokumentací služby, i v případě, že odpovědí bude chybové hlášení,
- posuzuje se soulad realizace vazby s dokumentací služby (tj. zda je daná služby poskytována tak, jak je v dokumentaci popsána),
- Posuzuje se způsob zajištění bezpečnosti služby a jeho soulad s bezpečnostní politikou služby, soulad rozsahu přístupových oprávnění uživatele, který k těmto službám přistupuje s bezpečnostní politikou služby,
- Ověřuje se soulad vazby s technickou dokumentací může probíhat buď v produkčním prostředí nebo v testovacím, ale za předpokladu, že OVS potvrdí, že testovací prostředí je totožné (s výjimkou dat) s produkčním
V dalším dílu se budeme věnovat Komunikační infrastruktuře veřejné správy.
Díly seriálu:
E-government – Strategické dokumenty (1. díl)
E-government – Jak je to s legislativou? (2. díl)
E-government- Registry dat veřejné správy (3. díl)
E-Government – Atestace a certifikace (4. díl)
E-Government – Referenční rozhraní (5. díl)
Zdroje:
Odpovědět na příspěvek