Češi a informační technologie v roce 2007
Český statistický úřad vydal publikaci Informační společnost v číslech, pojednávající o vztahu Čechů k internetu. Pojďme se podívat, kam česká informační společnost dospěla a kam směřuje.
Český statistický úřad se zaměřil na telekomunikační a internetovou infrastrukturu, způsob použití počítače jednotlivci a domácnostmi, využívání technologií v byznyse, ve veřejné správě, školství a zahraničí.
Z pohledu veřejné správy je nejzajímavější infrastruktura a využívání počítačů jednotlivci, proto se i my zaměříme na tyto témata.
Šetření vychází z modelového dotazníku Eurostatu určeného pro členské země EU, Islandu a Norska. V roce 2007 proběhlo šetření ve druhém čtvrtletí, osloveno bylo cca 10 000 jednotlivců ve věku 16 let a více. Dotazník zahrnoval celkem 37 otázek, z nichž 5 bylo pro domácnosti a 32 pro jednotlivce. Údaje pro mezinárodní srovnání pocházejí z datových zdrojů Eurostatu.
Počet domácností vlastnících počítač dosahuje 40 % od posledního průzkumu byl tak zaznamenán 4% růst. Větší pravděpodobnost vybavenosti počítačem je u domácností, kde bydlí děti. Rozdíly jsou však také geografické. Například v Olomouckém kraji počet počítačů v domácnostech klesl.
Pokud se podíváme do ostatních státu Evropy, zjistíme, že jsme na tom stále bídně. Méně počítačů v domácnostech je jen v Řecku, Srbsku, Rumunsku a Bulharsku. Abychom se dostali alespoň na průměr EU, musel by počet počítačů v českých domácnostech vzrůst ze stávajícího stavu o polovinu.
Co se týče internetu, lze říci, že ve většině případů využívají domácnosti, v případě, že disponují počítačem, také internet. Počet domácností připojených k internetu byl vyčíslen na 32 %. Nečastěji využívaným připojením je ADSL, prostřednictvím kterého surfuje 26 % domácností.
Kdo jednou začne, už nikdy neskončí
Z výsledků průzkum Českého statistického úřadu rovněž vyplývá, že pokud někdo začne počítač využívat, většinou s tím neskončí. Nejčastěji využíváme počítače k odesílaní emailů (v 84 %), stále populárnější je ale také telefonování přes internet tzv. VOIP. Přenos hlasu se stal dokonce populárnější než instant messaging.
Češi nejčastěji vyhledávali turistické informace a online noviny a zprávy. Hlavně mladí uživatelé ve věku 16 – 24 let si zvykli stahovat hudbu, filmy a hry. Internetový nákup provedlo 15 procent Čechů. K nejžádanějším segmentům patří vstupenky (32 %), elektronika, ubytování a knihy.
Zdroje:
Odpovědět na příspěvek