Informativní semináře Správy základních registrů na krajských úřadech
Správa základních registrů provedla do konce měsíce června sérii informativních seminářů ve všech krajích, jejichž účelem bylo zvýšit informovanost o základních registrech (ZR) a zintenzivnit spolupráci vybraných subjektů využívajících ZR.
Správa základních registrů od začátku března do konce měsíce června 2013 uskutečnila informativní semináře v jednotlivých krajích České republiky. Zástupci Správy základních registrů se přímo v místech krajských úřadů setkávali se zástupci všech čtrnácti krajů po celé České republice.
Primárním účelem těchto jednání bylo zahájit intenzivnější spolupráci a využít oboustranných možností ke zvýšení informovanosti o základních registrech, současné situaci a nutných krocích či návrzích řešení nezbytných pro další podporu využívání údajů ze základních registrů.
Prvořadým cílem bylo poskytnout aktuální informace o stavu základních registrů jako celku a na konkrétním kraji, popřípadě vyjasnit problémy přístupu krajů k referenčním datům základních registrů.
Semináře proběhly ve všech krajích a byly zaměřeny na následující oblasti: připojování OVM/AIS k základním registrům v celorepublikovém přehledu a mezikrajském srovnání, stav připojení konkrétního kraje – problematika certifikátů (testovací a ostré prostředí); přehled agend, v nichž má kraj působnost a ty které ve skutečnosti využívají; přehled uskutečněných transakcí; informace ke službám (včetně vysvětlení principu kompozitních služeb pro ISEO a CIS); přehled nejčastěji řešených problémů se službou ServiceDesku; zvýraznění technické podpory HelpDesku; provozní informace, problémy, řešení.
Přinášíme vám výběr nejzajímavějších a nejužitečnějších otázek a odpovědí prezentovaných na těchto seminářích.
První série otázek a odpovědí se týká gesce Správy základních registrů:
Bude možné pro volby v roce 2014 tisknout volební seznamy přímo z Registru obyvatel prostřednictvím Czech POINTU?
Odpověď: toto je dotaz na funkcionalitu, jejíž definice ještě není dokončena.
Definice funkcionality řešení je v současné době na straně MV. Dále lze doplnit, že Základní registry nebyly navrženy jako náhrada stávajících aplikací a agendových informačních systémů. Pro tisk volebních seznamů v zákonných lhůtách (zde je třeba předpokládat, že požadavek na vytištění volebních seznamů přijde ve stejném čase od všech volebních komisí všech volebních okrsků) by byl potřebný výpočetní výkon přesahující současné možnosti Základních registrů. Z tohoto důvodu MVČR a Správa základních registrů hledá vhodné legislativní a technické řešení pro zajištění volebních seznamů.
Jaké budou sankce za neoprávněné nahlédnutí do základního registru nebo nahlédnutí pod špatnou agendou?
Odpověď: Zákon o základních registrech v současném znění žádné sankce nestanoví (nemá ustanovení „přestupky a správní delikty“). Na tuto situaci se mohou vztahovat jiná zákonná ustanovení.
Kdy bude muset nahlížet do ZR městská policie?
Odpověď: Činnost městské /obecní policie je výkonem agendy podle zákona o obecní policii. Obecní policie je orgánem obce (je v postavení OVM (orgánu veřejné moci)) a při výkonu své agendy musí využívat referenční údaje v ZR.
Zda bude probíhat nějaký audit ze strany kraje s cílem ověřit správnost využívání centrálních registrů nebo zda si má každé město provést audit samostatně?
Odpověď: Zákon o základních registrech nestanoví v žádném ze svých ustanovení, kdo je oprávněn vykonávat dohled (dozor) nad jeho dodržováním. Obce při využívání základních registrů postupují podle metodik (doporučení) vydaných Ministerstvem vnitra, které je oprávněno kontrolovat jejich dodržování. SZR žádný audit u OVM v současné době nepřipravuje.
Jakým způsobem úřad může pracovat s informacemi v ZR?
Jaká data může úřad držet ve svém systému. Je přípustné, aby každé OVM mělo vlastní úložiště, kde budou ukládány údaje ze ZR, ke kterým má OVM právo na základě zpracování konkrétních agend a které jsou zpracovávány v AIS s tím, že musí zajistit, aby jednotlivé agendy přistupovaly jen k těm datům, ke kterým má na základě dané agendy právo?
Odpověď: Je přípustné, aby každé OVM mělo vlastní úložiště, kde budou ukládány údaje ze ZR, na které má OVM nárok na základě ohlášení působnosti v agendách s tím, že musí zajistit, aby byl pracovníkovi umožněn přístup pouze k těm údajům, na které má v rámci dané agendy nárok. Pokud již má OVM občana v dané agendě ztotožněného (jednoznačně identifikovaného), bude příslušný AIS provádět automatickou aktualizaci svých údajů o něm ze ZR.
Kdy ztotožňuje údaje ze svých databází?
Odpověď: OVM musí prvotně „ztotožnit“ ve svých databázích všechny údaje, na které má zákonný nárok prostřednictvím svých agend, a to pro každou agendu zvlášť. A dále ztotožňuje při zahájení a ukončení úkonů vyplývajících z působnosti v daných agendách. V tomto případě musí dojít k zápisu účelu a důvodu (např. číslo jednací) přístupu OVM k údajům v ZR.
Dále ztotožňuje V případě potřeby ověřit subjekt, kterého nemá daný OVM ve svých databázích a potřebuje si ho ztotožnit a ověřit jednorázově. I v tomto případě musí dojít k zápisu účelu a důvodu (např. číslo jednací) přístupu OVM k údajům v ZR.
Jaký je pohled na školy a příspěvkové organizace jako na OVM?
Odpověď: Přístup se v této chvíli řeší, každá škola/příspěvková organizace, která má IČO, agendu a datovou schránku typu OVM, se může připojit k systému ZR. Školy žádají o povýšení své DS na typ OVM.
Druhá série otázek a odpovědí se týká oblasti registru osob (ROS):
OVM není v současné době umožněno editovat údaje o svých příspěvkových organizacích v ROSu (a nejsou to jen školská zařízení). Od počátku provozu Základních registrů je slibována legislativní změna, která by danou situaci řešila. V současné době lze řešit pouze zápisem/změnou v Obchodním rejstříku, což vyžaduje i finanční náklady. Jaký daný stav věci, které kroky byly realizovány k vyřešení tohoto problému? Kdy se OVM stanou editory svých organizací v ROSu?
Odpověď: dne 5. 10. 2012 ČSÚ zaslal MVČR příslušné změny v novele zákona o základních registrech, které měly odstranit legislativní bariery bránicí krajům a obcím v editaci komunálních příspěvkových organizací. Bohužel MVČR zatím novelu zákona o ZR zatím nepřipravilo a nepředložilo.
Na krajský úřad se obracejí občané mající chybné údaje, ať už v rámci bydliště nebo v rámci dalších údajů. Tito občané jsou na kraj odkazování centrálními orgány (např. Centrální registr vozidel). Kraj ale ve většině případů editorem uvedených údajů není. Lze uveřejnit oficiální kontakt na osobu zodpovědnou za tuto oblast na Českém statistickém úřadě?
Odpověď: pokud jsou v ROS nesprávné údaje je možné je reklamovat u příslušné agendy, která osobu do ROS zapsala a to prostřednictvím k tomu určeného formuláře v CzP nebo přes DS. Obecné dotazy k ROS, lze zasílat na emailovou adresu ros@czso.cz . Pokud se jedná o nesprávné údaje o adrese bydliště nebo další osobní údaje fyzických osob ty do ROS zapisuje ROB, a proto je potřebné posílat k nim dotazy na příslušné kontaktní místo ROB.
Dále je věnován prostor otázkám a odpovědím z oblasti registru obyvatel, registru práv a povinností a registru územní identifikace, adres a nemovitostí. Zde se jedná především o odborně technickou problematiku. Kompletní znění otázek a odpovědí naleznete v tomto odkazu.
Správa základních registrů se setkala s pozitivním ohlasem ze strany jednotlivých krajů. Při zjišťování zpětné vazby ohledně programu semináře bylo zjištěno, že z celkového hlediska byly semináře pro kraje (případně zástupce měst a obcí) přínosné a do budoucna bude Správa základních registrů úzce v oblasti problematiky základních registrů se samosprávou spolupracovat.
Zdroj: www.szrcr.cz
Odpovědět na příspěvek