Ostrý start registrů již 1. 7. 2012
K uvedení systému základních registrů veřejné správy do ostrého provozu dojde již 1. července 2012. Pro mnohé je toto datum magické, pro mnohé spíš přeceňované. Neruší se totiž veřejná správa jako taková a nespouští se nová. Spuštění ZR je pouze novým krokem k postupné modernizaci veřejné správy a s velkou pravděpodobností bude trvat ještě několik let, než dosáhneme optimálního stavu a budeme mít skutečně efektivní a transparentní veřejnou správu.
Cílem všech těchto změn je, aby občané nemuseli běhat z úřadu na úřad a trávit dlouhé hodiny čekáním, ale aby měli všechna potřebná data a formuláře na jednom místě a mohli vše zařídit třeba i z domova a aby úředníci vykonávali pouze ty činnosti, které skutečně někdo potřebuje.
Základní registry jsou technologicky připraveny k uvedení do ostrého provozu, aktuálně je připojeno 18 (ze 40) agendových informačních systému, kteří jsou editory údajů a 2102 agendových informačních systémů, které budou využívat údaje ze základních registrů pro výkon jednotlivých úředních činností. Již v ověřovacím provozu denně zpracuje systém základních registrů více než půl milionu transakcí. Všechny základní registry jsou již naplněny aktuálně platnými daty a prostřednictvím standardních služeb systému základních registrů probíhá také jejich trvalá aktualizace. Systém základních registrů je připraven od 1.7. 2012 poskytovat výpisy k dotazům konkrétních připojených agendových informačních systémů a také výpisy z moci úřední.
Nedostatek času pro komplexní dokončení projektu se logicky promítlo v tom, že ne všech deset tisíc agendových systémů bude připraveno a upraveno k 1. červenci 2012. I přes obrovské úsilí managementu tohoto projektu se nepodařilo včas zveřejnit veškerou technickou a procesní dokumentaci tak, aby měli všichni dodavatelé IT čas přizpůsobit své vlastní systémy. Úprava „velkých“ agendových systémů ale dokončena včas byla a jejich vzájemná komunikace je ověřená a probíhá bez problému.
Nemusí se bát ani úřednici, který nemají pro komunikaci se základními registry konkrétní agendový systém. Přístup s využitím Czech POINTu a Informačního systému datových schránek bude možné plně využívat. Tato komunikace pomocí připravených eletronických formulářů je také funkční, plně ověřena a otestována.
Dílčím problémem je nedokončení naplnění Registru práv a povinností údaji o činnosti jednotlivých úřadů veřejné správy a z něho vyplývající riziko registrace všech agend a v rámci nich vykonávaných úředních činností. Není ale pravda, že by byl naplněn jen z 30 % a tento stav jakkoli ohrožoval přístup úředníků k údajům, jak se objevilo v některých médiích. Zbývající agendy by měly být registrovány v následujících dnech a ani v případě, že by se vše nepodařilo zaregistrovat včas, nemůže tato skutečnost jakkoli ohrozit nebo omezit výkon státní správy v rozsahu její činnosti.
Systém základních registrů je největším a nejsložitějším projektem tohoto typu v historii české veřejné správy a nemá svým rozsahem obdobu ani v jiných zemích v Evropě, tak tomu vzhledem k uvedenému časovému deficitu v realizaci ani nemůže být jinak.
Všichni věří, že se spuštěním tohoto projektu podaří udělat významný krok k evolučnímu procesu proměny veřejné správy, která se tak bude postupně stávat profesionálnější, efektivnější, transparentnější a otevřenější.
Zdroj: www.szrcr.cz
Odpovědět na příspěvek