Aktivována je teprve každá desátá datová schránka
Už jen zhruba tři týdny nás dělí od začátku listopadu, kdy se má systém datových schránek rozjet naplno. Jenže řada podnikatelů i státních institucí nechává aktivaci své schránky na poslední chvíli. A třeba soudům se datová komunikace moc nezamlouvá.
Všechny společnosti zapsané v obchodním rejstříku, úřady a státní instituce mají od 1. listopadu povinnost užívat ke komunikaci datové schránky. Doposud si je ale aktivovalo jen asi deset procent uživatelů. Ke konci října tak lze pravděpodobně očekávat přetížení celého systému. S tímto varováním vystoupili při zahájení brněnské konference 3IN věnované eGovernmentu ministr vnitra Martin Pecina a generální ředitel České pošty Petr Sedláček.
Prozatím si datovou schránku nechalo zřídit přibližně 290 000 uživatelů, z čehož kolem 10 000 o ni zažádalo, přestože jim to zákon nenařizuje. „Aktivovaných je kolem 40 000 schránek. Z těch uživatelů, kteří ji musejí využívat ze zákona, tak zatím učinilo jen asi deset procent,“ prohlásil Petr Sedláček. Česká pošta přitom podle něj již před časem všem rozeslala přístupové kódy.
Obchodní rejstřík s chybami
Váhaví uživatelé mají na aktivaci schránek sice zhruba tři týdny, ale pokud vše nechají až na poslední říjnové dny, hrozí dle mínění odborníků přetížení systému. „Systém je robustní, ale teprve start bude tím opravdovým testem a trochu se obáváme toho, že pokud to všichni nechají na poslední den, dojde k tomu, že systém nebude v každou chvíli průchodný,“ uvedl Petr Sedláček. Prý nastane situace podobná poslednímu dni každého března, kdy lidé každoročně podávají daňová přiznání a na finančních úřadech vznikají fronty.
Rozesílání obálek s přístupovými údaji mimoto České poště komplikuje řada nepřesných údajů v obchodním rejstříku – například chyby v adrese nebo směrovacím čísle, případně absence části povinných údajů. „Zhruba patnácti tisícům subjektů se kvůli tomu nepodařilo datovou schránku vůbec zřídit. Většinou šlo o ty subjekty, které nemají uvedené žádného jednatele,“ uvedl ředitel sekce eGovernmentu České pošty Petr Stiegler.
Soudy věří papíru
Ale i u státních institucí se vyskytují problémy s datovými schránkami. „Počet orgánů veřejné správy, které mají datovou schránku aktivovánu, je poměrně malý. Pořád se vedou diskuse o tom, kdo ji vlastně musí využívat a kdo ne. Největší problémy jsou zřejmě na ministerstvu spravedlnosti, které zrušilo výběrové řízení na spisové služby,“ řekl novinářům ministr Pecina. Je ale přesvědčen, že všechny instituce včetně soudů budou datové schránky od 1. listopadu využívat.
„Například u zmiňovaných soudů se to ale bude po nějakou přechodnou dobu dělat ručně. Do datové schránky soudu tedy přijde zpráva, kterou zatím systém nepředá konečnému adresátovi, ale v podatelně ji vytisknou a doručí adresátovi stejně jako v případě klasických poštovních obálek,“ vysvětlil Pecina. Rozsáhlé soudní spisy budou soudy zřejmě i po zavedení datových schránek posílat poštou. Jejich skenování u jednoho soudu a tisk a následná autorizace vytištěných stránek u druhého soudu by podle něj byla příliš nákladná.
Zdroj: www.ctk.cz
Odpovědět na příspěvek